Östersund???

Hej alla.. jag är en friluftsälskande tjej som av olika anledningar inte kunnat ägna mig så mycket åt friluftsliv de senaste åren..
Jag har av olika anledningar en stor längtan att flytta norrut mot Östersund och jag önskar få lite inside information från människor i dess närhet om hur det är att bo där. Jag har bott på Nya Zealand under ett antal år och känner att Östersund med omnejd är så nära NZ jag kan komma här hemma.
Jag längtar efter skog, fjäll och berg, snö och is, sol och vandring.. Allt som gör själen glad helt enkelt.
En enkel fråga till börja med- är det lätt att hitta boende?
vänliga hälsningar
jenny
 
Ja det är väl ganska enkelt att hitta boende. Hyreskontrakt 1a hand etc. Du slipper nog krångla med 2a hand som i Stockholm. Köpa lägenhet är förstås mycket billigare än Stockholm. (Förutom Åre då )

Här kanske du kan börja: http://www.ostersund.se/boleva/flyttahit/bostadsutbud.4.40c7207e118ac0add2780001015.html

Är väl en av de bästa friluftsstäderna Östersund, åtminstone om man är orienterad mot fjäll och riktiga vintrar. Inom 1 timma finns det mesta. Storsjön räcker ganska långt för kajak, skridskoåkning, småbåtssegling, långfärdsskridsko (långa plogade spår). Åre för lite mer tillrättalagda actionsporter, utförsåkning, mtb (downhill, etc), Oviksfjällen mfl är bra för skidåkning på längden.

Skulle jag bo där igen blev det troligen på Frösön, östbergssidan. Annars centralt i Östersund. Såvida man inte hyr/köper hus och har tillgång till bil förstås.

"Förorterna" som Lugnvik, Torvalla, Odensala, Valla etc är ganska tråkiga men man når det mesta (in till centrum) med cykel på 20 minuter.

(Jag växte upp i staden men har inte bott där på ca 10 år.)
 
Ambassadör

Ett utsökt val -- välkommen hit! :)

Personligen tycker jag Republiken Jamtland i allmänhet och Östersund i synnerhet är ett alldeles utmärkt ställe att bo på; själv har jag gjort det längre än jag kan minnas och ser fortfarande inga som helst anledningar att söka mig någon annanstans.

Visst finns "skog, fjäll och berg, snö och is, sol och vandring" här (eller inom synhåll)! Däremot skulle jag nog inte rekommendera just centrala stan till en frilufsare, utan snarare de "tråkiga" utkanterna, just på grund av närheten till ett antal av de uppräknade sakerna "som gör själen glad". Själv bor jag i Östra Odensala, med sjö och skog inpå knuten -- bildbevis återfinns i mina album.

Angående bostad skulle jag vilja ställa två motfrågor: 1) Vilken tidsplan har du? 2) Vill du köpa eller hyra?

Det är ju så att vi har blivit av med allt militärt, vilket efter att alla gnällspikar slutade vara just gnällspikar har medfört en kraftigt positiv framåtanda härikring. Som du kanske vet är en helt ny stadsdel under uppförande, så det är en hel del nya bostäder på gång. Allt detta har även gjort att trots att bostadspriserna börjat vända nedåt igen i övriga landet fortsätter de uppåt här, eftersom Östersund blivit "hett". Sedan beror naturligtvis allt på läge: där har "förorterna" föga förvånande en klar prisfördel.

Länken ovan med vidare länkar till bostadsbolag och fastighetsägare är väl värd att utforska. Sedan har vi de lokala mäklarna, som Allberg, Svensk Fastighetsförmedling och Fastighetsbyrån. Ett tips, dock: om du tänker hyra, försök undvika Östersundsbostäder. De är oroväckande ofta i blåsväder och genom mitt yrke har jag definitivt funnit att deras fastigheter är betydligt sämre underhållna och allmänt tristare än de flesta andras. Enligt farsgubben har det dessutom "alltid varit så"...

Har du fler specifika frågor står jag gärna till tjänst! :)
 
Östersund!

Hej!

Som nyförälskad i denna fantastiska byggd kan jag bara ge dig ett råd, flytta hit! Jag har bott här i en månad och stormtrivs. Vi lämnade Göteborg som inte längre hade så mycket att erbjuda och har inget ångrat beslutet en sekund. Vi bor inne i Östersund vilket funkar bra, det blir nära till jobbet vilket är skönt. Det tar inte lång tid att ta sig på helgerna heller på en timma hinner man långt här uppe. Vi bor i Solliden och har ett stort grönområde runt knuten som erbjuder bra löpning (grus och terräng) cykling och rullskidåkning (har inte vågat prova än) så man måste inte åka långt för att komma ut i naturen. Jag fick boende genom landstinget eftersom jag jobbar på sjukhuset vilket är bra men jag tror inte att det är så svårt annars heller. Hör gärna av dig om du undrar något eller vill ta en tur om du bestämmer dig för att flytta hit.


Lycka till!
 
Det var svårare än jag trodde att få lägenhet här, faktum är att en av lägenheterna jag sökte hade 800 sökande, det börjar ju närma sig storstadsvansinne.
Staden har annars gett ett trevligt första intryck och närheten till fjällvärlden och Norge gör att det för min egen del är sveriges antagligen lämpligaste stad att bo i! Tror inte du blir besviken!
 
Japp Jämtland

är ett schysst ställe. Jag flyttade upp hit och studerar numer på mittuniversitetet, där jag läser sista året på turistvetenskapliga programmet. Ett förslag är att kolla in anslagstavlorna på universitetet där borde du finna alternativ på boende.
 
Ja.. Vad ska man säga... Kan bara hålla med de föregående som tycker att du gjort ett gott val!
Republiken Jamtland är nog ett av de finaste friluftsområderna du kan få tag på i Sverige ;)

Är iaf född i Östersund men bor lite mer norrut; Strömsund (FTW!!)...

Kanske ses på fjället... ^^
 
har vistats ganska mycket i ösd, och trivdes bra dock så led jag mycket av de extremt ljusa kvällar/nätter som är på sommaren vilket gjorde att jag tyvärr inte kan tänka mig bo där...annars mycket trevligt!
 
har vistats ganska mycket i ösd, och trivdes bra dock så led jag mycket av de extremt ljusa kvällar/nätter som är på sommaren vilket gjorde att jag tyvärr inte kan tänka mig bo där...annars mycket trevligt!

Lite festligt! Man hör ofta om sörlänningar som har svårt att anpassa sig i norr på grund av mörkret, men du är nog den första jag hört om som tyckte att ljuset var så till den grad besvärligt.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...