Vilket är ditt smultronställe i Jämtland?

Tänkte att det kan vara kul å få reda på vilka ställen som är värda att besöka i de Jämtlandska fjällen och skogarna.

Vilket är ditt "smultronställe" i Jämtland som du tycker att andra ska få ta del av? Sommar som vinter..

Ange gärna en kordinat =)

/Peo
 
Om man menar Jämtlands län så är Svalåtjärns vindskydd (nära Bruksvalllarna) mysigt, speciellt på skidor i tjock dimma.

Men riktiga smultronställen vill man ju inte berätta om, åtm inte jag. Dessutom är de ofta rätt så subjektiva.
 
Om man menar Jämtlands län så är Svalåtjärns vindskydd (nära Bruksvalllarna) mysigt, speciellt på skidor i tjock dimma.

Men riktiga smultronställen vill man ju inte berätta om, åtm inte jag. Dessutom är de ofta rätt så subjektiva.

Självklart, en del platser vill man ha för sig själv å en del kan man dela med sig av.

Att njuta av en solnedgång alldeles ovanför Silverfallet vid Snasamassivet är vackert. Ett av mina favoritställen bland jämtländska fjällen.
 
Självklart, en del platser vill man ha för sig själv å en del kan man dela med sig av.

Att njuta av en solnedgång alldeles ovanför Silverfallet vid Snasamassivet är vackert. Ett av mina favoritställen bland jämtländska fjällen.

Silverfallet har jag också i tankarna :) Leden nedifrån Enafors är verkligen vacker med 900 höjdmeter rakt upp på Storsnasen och vattenfallet på sluttningen. Och så utsikten uppifrån som är enorm.
 
Små tjärnar...

Jag har mitt guldställe runt ett antal skogstjärnar i trakten av Valsjöbyn, om någon tror att jag ska lämna ut vilka... nääää, jag vill komma dit i år också, knappt några spår av andra, jätte fint fiske efter öring och röding, kommer att göra en avstickare upp på fjällen också i år.
Om någon vill försöka hitta dit så är ett tipps att Skottland inte ligger mer är några kilometer därifrån...
 
Vid foten på fjället

Jag var upp i jämtland för att titta på Islandshästar vid Vången med familjen, och tog möjligheten att åka ut och kollade in lite fiske vatten, kom till Åkroken och åkte upp mot mjölkvattnet som ligger vid foten på fjällen, solen sken och fisket var lite sisådär men det var väldigt fint. Kan inte några kordinater men vägen går från Stormjölkvattnet som ligger vid Sösjöfjällen :)
 
Gåsen

Smultronställen är som sagt ofta inte något som man vill basunera ut hur som helst, men jag ska drista mig till att nämna en favoritplats vintertid: fjället Gåsen mellan Sylarna och Vålådalen.

STF har en omtyckt och välbesökt stugplats högt upp på dess sydostsluttning, med en makalös panoramavy över Helags- och Sylmassiven. Vill man ha ännu vidare synfält är det bara att hasa uppför återstående del av fjällsidan, vars vinkel är maklig -- fjällets form är nästan helt rund och det ser därmed precis likadant ut från alla håll och på grund av de mjuka linjerna blir det alltsomoftast fullständigt snötäckt och gnistrande vitt, vilket också gör nerfärden behaglig. Själva toppen är 6 meter högre än Åreskutan och den något beskedliga höjden till trots har man en ofantligt vidsträckt utsikt eftersom det inte finns några riktigt höga eller djärvt formade toppar alldeles bredvid som skymmer. Sommartid är området mer kargt och stenigt, men på vintern är det en underbar plats -- förutsatt att det inte är snöstorm förstås...

Lite bilder:
Gåsen från Lill-Stensdalen
Gåsenstugorna (4:3)
Gåsenstugorna (panorama)
360°-panorama från toppen av Gåsen

P.S. Koordinaterna till stugplatsen är 63°02'59"N, 12°32'46"E i WGS-84. D.S.
 
Tycker byn Handöl är värd ett besök. Bodde där i ett år och blev aldrig mätt. Kommer ihåg när jag flyttade dit. Allt var dimmigt. Sen gick jag på vägen mot Handölsforsen och fick se snötäckta Storsnasen sticka upp bakom skogen. Med sina höjdmeter som är nära kilometern högre är det en imponerande syn. I mina ögon är Snasamassivet min favorit i Norden så här långt.
/Janne
 
Sielkentjakke....

Mitt favoritfjäll är nog Sielkentjakke i Frostviken. För övrigt den högsta fjälltoppen i Strömsunds kommun på 1314 meter. För att vara i Jämtland som normallt har ganska snälla fjäll så är "Silken" mäktig tycker jag. När man står nere vid Sielkentjakkestugan så har man typ 700 branta höjdmeter upp till toppen.
En annan favorit är väll Sylarnamassivet. Det är ju trots allt det häftigaste vi har i Jämtland....
 
Det finns en plats......

som inte nämns så ofta, någon nämnde valsjöbyn , området däromkring e riktigt maffigt på sina ställen eller mas kanske ska säga runt Hotagensjön finns häftiga vatten fall och fin miljö

Gör en utstickare ca 2-4 norr om hotangen sjöm så hittar du mitt favorit område ganska folk tomt

(börja i södra änden)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...