Tältkåta

Hej

Jag vill också ha en kåta!! Någon som har tips till mig?

Den ska passa till 4 personer + hund + packning osv. 3 säsonger. Har ingen bil och gillar att vandra så det får inte bli en tung lösning! 4-6kg inkl mittstång, pinnar osv är rimligt.

Kommer att användas i både skog och på fjället. Har ingen lust att uppleva helt galet fjällväder så kollar väderrapporterna och befinner mig max en dagsmarch från fjällstuga/civilisation så söker inte tält för fullfjädrad storm även om det måste tåla normalt fjällväder och inte vara livsfarligt.

Vill inte ha golv. Troligtvis inte innertält men gärna kamin!

Har ni några tips till mig?
Har någon erfarenhet av Nortent Lavvo 6? Seek Outside blir för dyrt för mig..
Skulle gärna köpa begagnat men utbudet av begagnade lättviktskåtor är ju inte enormt direkt.. Men har du en lättviktskåta som samlar damm, hör av dig!!


Den enda kåta jag har erfarenhet av (äger ingen själv, men hängt med på tre svängar med en som har en), är en Tentipi Zirkon 5 lätt.

Som mest har vi varit 5 karlar (80-100 kg/st, alla 180-190 cm) och en hund. Det funkar ju, men är inte optimalt. Nån sväng har vi varit 4 och då har man gott om plats tycker jag. Ingen kamin ska sägas.

En Zirkon 7 lätt väger 5,5 kg utan golv och innertält, och då har du förmodligen ledigt med utrymme.

Zirkon 5 lätt väger 4,0 kg utan golv och innertält. Kanske blir trångt med en kamin?
 
Hej



Jag vill också ha en kåta!! Någon som har tips till mig?



Den ska passa till 4 personer + hund + packning osv. 3 säsonger. Har ingen bil och gillar att vandra så det får inte bli en tung lösning! 4-6kg inkl mittstång, pinnar osv är rimligt.



Kommer att användas i både skog och på fjället. Har ingen lust att uppleva helt galet fjällväder så kollar väderrapporterna och befinner mig max en dagsmarch från fjällstuga/civilisation så söker inte tält för fullfjädrad storm även om det måste tåla normalt fjällväder och inte vara livsfarligt.



Vill inte ha golv. Troligtvis inte innertält men gärna kamin!



Har ni några tips till mig?

Har någon erfarenhet av Nortent Lavvo 6? Seek Outside blir för dyrt för mig..

Skulle gärna köpa begagnat men utbudet av begagnade lättviktskåtor är ju inte enormt direkt.. Men har du en lättviktskåta som samlar damm, hör av dig!!



Jag har en tipi från Kifaru som jag använt sen 5 år. Helt klart ett av mina bästa köp. Lättvikt, inget golv, finns bra lättviktskamin som tillval. Kaminen funkar toppen bra den med.
 
Den enda kåta jag har erfarenhet av (äger ingen själv, men hängt med på tre svängar med en som har en), är en Tentipi Zirkon 5 lätt.

Som mest har vi varit 5 karlar (80-100 kg/st, alla 180-190 cm) och en hund. Det funkar ju, men är inte optimalt. Nån sväng har vi varit 4 och då har man gott om plats tycker jag. Ingen kamin ska sägas.

En Zirkon 7 lätt väger 5,5 kg utan golv och innertält, och då har du förmodligen ledigt med utrymme.

Zirkon 5 lätt väger 4,0 kg utan golv och innertält. Kanske blir trångt med en kamin?

Tack för beskrivning av storlek, skönt med lite referensramar..
Hade inte fattat att tentipi lätt var så lätta. Hoppas bara att de är lika överaskande billiga :)


Jag har en tipi från Kifaru som jag använt sen 5 år. Helt klart ett av mina bästa köp. Lättvikt, inget golv, finns bra lättviktskamin som tillval. Kaminen funkar toppen bra den med.
Kul, ska kolla in Kifaru om jag får chansen, har hört en del bra nu..

Men det börjar dra ihop sig.. så jag har tänkt att det kanske är bäst att köpa en robustare begagnad kåta av känt märke, testa den under sommaren och sedan ev investera i en lättare när jag vet vad jag vill ha och har råd.

Då blir det Helsport Varanger.

Hade först tänkt Varanger 4-6, utan camp. För 4 pers och kamin. Det är dock den ovanligaste Varangermodellen? Beror det kanske på att den egentligen är för liten för 4?

Camp väger ca 1kg mer. Är det värt det? Och påverkar det vindtåligheten mycket? Sommartid först och främst, gissar att den är praktisk vintertid..


Camp-modellerna är helt klart vanligast på begagnatmarknaden. Populära pga att de är praktiska eller säljs de pga att de inte är praktiska?

Jag lutar nog mest åt att jag inte vill ha men eftersom jag letar begagnat så kan det ju bli en camp om jag inte aktivt bestämmer mig för att låta bli..

Tja här blir det många frågor.. :)
 
Just hemkommen från premiärturen min nyinköpta Frisport Mini Kamin i Moskoselkåtan (Tentipi) 5bp. Blev inte alldeles imponerad.. Hade svårt att få ordentligt drag i kaminen och det kom tidvis rejäla rökpuffar från inluftsspjället, som är placerat högst upp på kaminluckan. Tyckte inte jag fick riktigt fräs på elden heller. Iof var inte björkved en jättetorr med inte direkt sur heller. Funderar på att göra ett luftspjäll längst ner på luckan istället om det skulle hjälpa så röken inte bolmar ut. Sedan finns det en asklåda med tät botten och front med ett galler där veden ligger på. Borde inte i inluften komma underifrån genom gallret för att få bättre fart på genomströmningen? Funderar på att borra några hål på fronten på askluckan strax innanför det nya luftspjället jag tänkt göra.
Någon som har tankar om detta eller erfarenhet av Frisport kamin?
 
Tack för beskrivning av storlek, skönt med lite referensramar..
Hade inte fattat att tentipi lätt var så lätta. Hoppas bara att de är lika överaskande billiga :)



Kul, ska kolla in Kifaru om jag får chansen, har hört en del bra nu..

Men det börjar dra ihop sig.. så jag har tänkt att det kanske är bäst att köpa en robustare begagnad kåta av känt märke, testa den under sommaren och sedan ev investera i en lättare när jag vet vad jag vill ha och har råd.

Då blir det Helsport Varanger.

Hade först tänkt Varanger 4-6, utan camp. För 4 pers och kamin. Det är dock den ovanligaste Varangermodellen? Beror det kanske på att den egentligen är för liten för 4?

Camp väger ca 1kg mer. Är det värt det? Och påverkar det vindtåligheten mycket? Sommartid först och främst, gissar att den är praktisk vintertid..


Camp-modellerna är helt klart vanligast på begagnatmarknaden. Populära pga att de är praktiska eller säljs de pga att de inte är praktiska?

Jag lutar nog mest åt att jag inte vill ha men eftersom jag letar begagnat så kan det ju bli en camp om jag inte aktivt bestämmer mig för att låta bli..

Tja här blir det många frågor.. :)

På vilka sidor hittar du begade kåtor?
Jag tycker det är skralt, men jag letar främst Tentipi. Kollar främst Blocket och några Facebook köp/sälj friluftsprylar osv.
 
Just nu så har jag dock en splirrans Helsport Varanger 4-6, på väg med posten från Outnorth.
Jag hoppas fortfarande på att hitta en begagnad, snällare för både plånboken och miljön!

Men finns ju ingen returrätt vid köp av begagnad och jag ville kolla och utvärdera storlek. Tycker Outnorth kan ställa upp med det efter allt jag handlat där, och dessutom finns ju chansen att jag blir så sugen på att komma ut snabbt att jag behåller den trots allt :)

Så jag återkommer med utvärdering av den minsta Varangern om ett par dar. Har låtit på nätet som att den är i minsta laget för 3-4 pers. Men då gängets medellängd ligger en bit under medellängden för män här i landet och ryggorna är 40-50L snarare än 100L tänkte jag det kunde vara värt ett försök..

Ska bli sååå spännande!! :)

På vilka sidor hittar du begade kåtor?
Jag tycker det är skralt, men jag letar främst Tentipi. Kollar främst Blocket och några Facebook köp/sälj friluftsprylar osv.

Jo blocket är skralt.. ge mig ett par veckor tills jag har löst min egen kåta så ska jag posta mina bästa tips här! :)
Har hittat några bra sätt :)
 
Hej!

Jag har ett Tentipi Zirkon 9 Lätt jag skulle vilja sälja inkl golv & Helportskamin Lavvo.
Inköpt 2015 lite använt (kanske 20-30nätter varav många på tomten hemma för barnen)
Det är ett stort tält men jag tror det väger ca 6,5kg utan golv.
Komforten är grym att ligga och lyssna på knastret från kamin när kaffe panna är på uppkok är nog det mest rofyllda man kan uppleva:)

Pris? 12000kr (inköpspris är nog runt 25kkr)


Är någon intresserad kontakta mig på mikcarls@telia.com
 
Tentipi innertält strl 5

Hej!
Är det någon som har koll på ungefär hur mycket ett innertält i en tentipi storlek 5 bygger inåt? Alltså hur många cm "tappar" man vid väggarna?
 
Wiglo

Köpte mig ett bergans wiglo 6-10 med innertält.
Wiglon känns lite rymligare än en kåta av samma storlek och priset spelade även in.
Har inte provat det ännu men ska väl bli någon sommarturné till fjälls i sommar ör det tänkt. Har inte ens hunnit slå upp det.
Nu är ju frågan plan ang värmare till nästa vår/vinterns fisketurer.
Någon som har erfarenhet av dessa?
Gasolvörmare har ja ju varit inne på men börjar tveka lite när man hör om fukten som blir av gasolvärmare, tankar erfarenheter kring det?
Ska man köpa en coronavärmare istället å elda med något bränsle, vilket? Mest värme för minst åtgång.
Wiglon har väl ingen skorstensutgång så kamin blir ju svårt.
 
Mycket intressant tråd det här, har själv gått i valet och kvalet om att köpa ett Tentipi Safir 7 med kamin, men med dagens priser så undrar jag om det är någon överhuvudtaget som köper dom ...27750kr!!! för ett tält och kamin. Det är nära på 1 1/2 månadslön för mig det! :O
Hur motiverar man det köpet?..har svårt att tro att dom håller en livstid med tanke på att det mesta idag tillverkas med en i förväg beräknad livslängd.

Kaminen är ju nitad så jag har svårt att förstå varifrån tillverkningskostnaderna skulle komma som motiverar ett pris på 9000kr
Vad tycker ni som har ett, är ni nöjda? är det verkligen värt den summan?
 
Mycket intressant tråd det här, har själv gått i valet och kvalet om att köpa ett Tentipi Safir 7 med kamin, men med dagens priser så undrar jag om det är någon överhuvudtaget som köper dom ...27750kr!!! för ett tält och kamin. Det är nära på 1 1/2 månadslön för mig det! :O
Hur motiverar man det köpet?..har svårt att tro att dom håller en livstid med tanke på att det mesta idag tillverkas med en i förväg beräknad livslängd.

Kaminen är ju nitad så jag har svårt att förstå varifrån tillverkningskostnaderna skulle komma som motiverar ett pris på 9000kr
Vad tycker ni som har ett, är ni nöjda? är det verkligen värt den summan?

Vill man ha yttersta kvalitet så kostar det såklart. Du får ju kanske 80% kvalitet för halva priset. Inte speciellt ovanligt att det lilla extra kostar skjortan.
Sätt det i relation. En Tentipi är ju inget tält, det är ju ett alternativt boende för den som inte gillar stuga eller husvagn.
Fortfarande dyrt?

Sen är det ett något orättvist jämförelsepris med 27750 kr för kåta och kamin. Kåtan kostar ju "bara" 18000kr. Det är ju kaminen som är sjukt överprissatt. Köp en annan modell för halva priset eller en gammal på överskott för 1500 kr.
Motsvarande zirkon-modell kostar 15000kr. Skillnaden mot safir är i stort sett två luftventiler.

Sist men inte minst så har de ju ingen konkurrens. Finns det någon annan som tillverkar motsvarande kvalitet i BP-väv?

I förväg beräknad livslängd tror jag inte gäller för toppmodeller av tält. Hur skulle det funka om Hilleberg medvetet hade en dålig tråd som var tänkt att gå sönder? Bra reklam med ett Keron som faller isär under en expedition till Antarktis. Snarare handlar detta om just livstidsinvesteringar, och de är prissatta därefter.

Min zafir 7 BP var inte sliten alls efter 10 år och säkert 100 nätter. Smutsig, men inte sliten. Gummibanden i topphatten var trötta, men efter flera hundra timmar med öppen eld är det ganska förväntat.

Detaljnoggranheten och funktionaliteten på Tentipi är i en klass för sig. Justeringen av hatten, t.ex.
Är det värt det? Jag tyckte det när jag köpte min, men det är ju upp till var och en att bestämma. Den kostade inte 18000 då, men som student motsvarade det mer pengar än 18000 idag.

Är det en kvalitativ kåta du söker så finns det ju andra alternativ. Inte top-notch på samma sätt som Tentipi, men riktigt bra grejer till halva priset.

Har en varanger 8-10 till salu om du är intresserad av nåt billigare.
 
En stor del av tanken med att köpa ett sånt tält med kamin är faktiskt också att ha en personlig beredskap för om något går åt helvete.

Som det är nu när man sitter i en lägenhet och staten har lagt ner allt vad som fanns av både militärt och civilförsvar och hela samhället är totalt beroende av elektricitet så behövs det inte mycket mer än en riktig vinterstorm som klipper strömförsörjningen så sitter man i skiten ordentligt.
Bor ju bättre i ett tält än i en lägenhet då,men då vill det till att grejorna håller också...militärtälten funkade ju utan problem på vintern även när man låg ute i fält, men dom behövde ju impregneras emellanåt för att inte drabbas av tygröta/mögel vad jag kan minnas.

Kaminen håller jag med om är grymt överpris på, enda fördelen jag kan se med den är att det går in rejäla vedträn i den. Har även sett kaminer med glasfönster på numera, grymt härligt med lite ljus i kåtan också!

Ska jag ha någon tältkåta så blir det en Tentipi Safir...men det kommer att dröja med den prislappen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.