Muddar-klåda

hej. Efter ett par timmars paddling får jag klåda och blir lite röd i handlederna av min Ursuit torrdräkt. Kan klia några dagar.(sitter åt rätt ordentligt, kanske ska jag trimma/kapa lite.) Inga problem i halsen dock, konstigt nog. Någon som har ngt tips på att förebygga detta ?
 
Vet att det förekommer allergier mot latex och även mot våtdräkter, antar att det i det senare fallet är polyuretanet som är allergenet men det har jag inte kollat upp närmare.

Det är möjligt att det inte är allergi i ditt fall utan bara nötning.

Thure
 
Tänker att det kanske kan vara en svampinfektion, som man ju får lättare på fuktig hud än på torr. Det skulle kunna förklara varför du får det på armarna men inte på halsen. Det är dock bara en gissning, och jag vet inget om hur man förebygger tyvärr. Annat än genom att hålla huden torr, vilket ju är svårt…
 
Om det är kontaktallergi, kan du lägga plastpåse eller liknande emellan på ena armen och se om det gör skillnad?

/Patrik
 
Tack för svar & tips, ska försöka åtgärda. Kanske kan lägga på nå'n fet salva som skydd mellan mudd o hud.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...