Fjällvandring På tur i bergen

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2020-05-22, 22:12
Småtärna Småtärna är inte uppkopplad

Tack för alla reflektioner

Som trådstartare vill jag säga TACK så här långt för alla reflektioner i konstruktiv anda som hjälpt mig, och säkert andra, i våra funderingar inför sommaren.

Nu verkar tråden spåra ur, precis som Joell skrev tidigare, så som det tyvärr allt oftare händer här på Utsidan och det är min iakttagelse att det ofta är samma personer som bidrar till urspårningar. Trist utveckling!

Jag är mycket tacksam för allt jag lärt mig av att läsa forum på Utsidan, men det blir allt svårare och mer tungläst när trådar belastas av bilaterala meningsutbyten, pajkastningar och politiska utspel som överhuvudtaget inte har med sakfrågan att göra.
/Cecilia
Svara med citat
Gammal 2020-05-22, 23:42
Sentient6 Sentient6 är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av zebulah Visa inlägg
Låt se nu. Norrbotten, Västerbotten, Jämtland. Norrbotten har 5-10ggr så många drabbade än de två och vi ska ta emot ännu fler....
Varken i absoluta eller relativa tal stämmer det.

Jämtland:
607 bekräftade fall - 464 per 100 000 invånare

Västerbotten
455 bekräftade fall - 167 per 100 000 invånare

Norrbotten
356 bekräftade fall - 142 per 100 000 invånare

Källa: https://www.svt.se/datajournal ... ronaviruset/
Svara med citat
Gammal 2020-05-23, 04:15
Fjällkjell Fjällkjell är inte uppkopplad

Så blev det....

Citat:
Kommer alltid att rösta på moderaterna. Det nya arbetarpartiet
Så blev det då politik av medmänsklighet! Vi är bara medmänniskor om vi anser oss ha råd.
Svara med citat
Gammal 2020-05-23, 08:15
nilsj nilsj är inte uppkopplad

Mycket klokt och sansat inlägg av Småtärna igår kväll!
Svara med citat
Gammal 2020-05-23, 10:22
tango tango är inte uppkopplad

Citat:
Vad många verkar bomma är att

Folkhälsomyndigheten ger råd
Socialstyrelsen ger råd
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap ger råd

De bestämmer INGENTING

Regering och riksdag är de som bestämmer

Så rätta mig om jag har fel men inte är Anders Tegnell statsminister. Jag är ingen fan av hans uttalande men i slutänden är det Fantomen som som faktiskt håller i taktspöt

Regeringen är ytterst ansvarig för det som händer nu och tja de gör allt nu för att skydda sig själva

"ansvariga för corona i Sverige är de som reste på sportlovsresa till Italien"

"ansvariga för att det inte finns skyddsutrustning på äldreboenden är regioner och kommuner"

Regeringen kan ALLTID utfärda lagar och förordningar som gör att Sverige/Regionerna/Kommunerna har rätt nivå på allt dvs det vi hade förut som kallades beredskapslager

Att vi sen har privatiserat tex apotek är ett politiskt beslut som i grund och botten beror på att "VI" har gett politiker mandat att sälja ut vårat land eller rättare sagt våran befolkning.

Att Sthlm har drabbats värst kan möjligen bero på att det är den mest privatiserade regionen. Vad vet jag....

- Behöver vi ansiktsmask?
- Finns det i förrådet
- Nej
- Då behöver vi inte det
Du har helt rätt i att FHM inte stiftar tvingande lagar, de utger rekommendationer och att många svenskar följer rekommendationer från expertmyndigheter tycker jag är bra och visar på insikt och ansvarstagande.
Jag har nästan dagligen telefonmöten med kollegor i länder som är mer eller mindre nerstängda och jag är inte avundsjuk på de som t ex bor i Indien där barnen knappt fått gå utanför huset på flera veckor. Tänk er hur rastlösa barn (och vuxna) skulle bli av att inte få gå ut alls, eller bara gå till affären närmaste vägen, handla och hem igen.
Förvalta det förtroende vi fått av våra politiker med omsorg så vi slipper tvingande isolering i Sverige. Nästan alla svenskar har mer eller mindre natur inom 1-2h med bil hemifrån, där inte helikopterevakurering krävs vid olycksfall.
Fjällen står kvar i många år till.

/Patrik
Svara med citat
Gammal 2020-05-23, 11:38
oldtimer oldtimer är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av tango Visa inlägg
Förvalta det förtroende vi fått av våra politiker med omsorg så vi slipper tvingande isolering i Sverige.
/Patrik
Instämmer helt! Jag blir både sur och rädd när så många blankt struntar i rekommendationerna/råden med motiveringen att de inte är tvingande lag (med straffpåföljd). Om många struntar i dem så riskerar vi ju att få tvingande lagar, i stället för att vid enstaka tillfällen vid behov och efter eget omdöme kunna rucka lite på "reglerna" utan att riskera någon påföljd.
Svara med citat
Gammal 2020-05-25, 18:46
Picea Picea är inte uppkopplad

.............................. .............
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:35.

Logga in