Tråd om coronavirus vs. fjällvandring 2020

Tack för alla reflektioner

Som trådstartare vill jag säga TACK så här långt för alla reflektioner i konstruktiv anda som hjälpt mig, och säkert andra, i våra funderingar inför sommaren.

Nu verkar tråden spåra ur, precis som Joell skrev tidigare, så som det tyvärr allt oftare händer här på Utsidan och det är min iakttagelse att det ofta är samma personer som bidrar till urspårningar. Trist utveckling!

Jag är mycket tacksam för allt jag lärt mig av att läsa forum på Utsidan, men det blir allt svårare och mer tungläst när trådar belastas av bilaterala meningsutbyten, pajkastningar och politiska utspel som överhuvudtaget inte har med sakfrågan att göra.
/Cecilia
 
Låt se nu. Norrbotten, Västerbotten, Jämtland. Norrbotten har 5-10ggr så många drabbade än de två och vi ska ta emot ännu fler....

Varken i absoluta eller relativa tal stämmer det.

Jämtland:
607 bekräftade fall - 464 per 100 000 invånare

Västerbotten
455 bekräftade fall - 167 per 100 000 invånare

Norrbotten
356 bekräftade fall - 142 per 100 000 invånare

Källa: https://www.svt.se/datajournalistik/har-sprider-sig-coronaviruset/
 
Vad många verkar bomma är att

Folkhälsomyndigheten ger råd
Socialstyrelsen ger råd
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap ger råd

De bestämmer INGENTING

Regering och riksdag är de som bestämmer

Så rätta mig om jag har fel men inte är Anders Tegnell statsminister. Jag är ingen fan av hans uttalande men i slutänden är det Fantomen som som faktiskt håller i taktspöt

Regeringen är ytterst ansvarig för det som händer nu och tja de gör allt nu för att skydda sig själva

"ansvariga för corona i Sverige är de som reste på sportlovsresa till Italien"

"ansvariga för att det inte finns skyddsutrustning på äldreboenden är regioner och kommuner"

Regeringen kan ALLTID utfärda lagar och förordningar som gör att Sverige/Regionerna/Kommunerna har rätt nivå på allt dvs det vi hade förut som kallades beredskapslager

Att vi sen har privatiserat tex apotek är ett politiskt beslut som i grund och botten beror på att "VI" har gett politiker mandat att sälja ut vårat land eller rättare sagt våran befolkning.

Att Sthlm har drabbats värst kan möjligen bero på att det är den mest privatiserade regionen. Vad vet jag....

- Behöver vi ansiktsmask?
- Finns det i förrådet
- Nej
- Då behöver vi inte det

Du har helt rätt i att FHM inte stiftar tvingande lagar, de utger rekommendationer och att många svenskar följer rekommendationer från expertmyndigheter tycker jag är bra och visar på insikt och ansvarstagande.
Jag har nästan dagligen telefonmöten med kollegor i länder som är mer eller mindre nerstängda och jag är inte avundsjuk på de som t ex bor i Indien där barnen knappt fått gå utanför huset på flera veckor. Tänk er hur rastlösa barn (och vuxna) skulle bli av att inte få gå ut alls, eller bara gå till affären närmaste vägen, handla och hem igen.
Förvalta det förtroende vi fått av våra politiker med omsorg så vi slipper tvingande isolering i Sverige. Nästan alla svenskar har mer eller mindre natur inom 1-2h med bil hemifrån, där inte helikopterevakurering krävs vid olycksfall.
Fjällen står kvar i många år till.

/Patrik
 
Förvalta det förtroende vi fått av våra politiker med omsorg så vi slipper tvingande isolering i Sverige.
/Patrik

Instämmer helt! Jag blir både sur och rädd när så många blankt struntar i rekommendationerna/råden med motiveringen att de inte är tvingande lag (med straffpåföljd). Om många struntar i dem så riskerar vi ju att få tvingande lagar, i stället för att vid enstaka tillfällen vid behov och efter eget omdöme kunna rucka lite på "reglerna" utan att riskera någon påföljd.
 
Nu ska reserestriktionerna lyftas från nästa helg så då försvinner väl det största hindret för fjällvandring?
Förbud mot folksamlingar står dock kvar. Jag gissar på att STF kommer vidhålla årets undantagsregler också
 
Det beror väl på hur man ser på det. "Rekommendationerna" vad gäller resor har aldrig varit något hinder. Och lättnaden nu innebär inte att det inte längre finns risk att bli smittad eller att resande inte innebär att man själv kan sprida smitta. De uppluckrade rekommendationerna beror nog snarare på att man tycker det är dags att få hjulen att snurra igen.

Jag har samma inställning som kurvi som jag citerar nedan. Är själv frisk, men covid har slagit ganska hårt i min bekantskapskrets. Av 11 troliga covidfall är två döda, en ung kille har vårdats i respirator och är tack och lov ute nu. Två har varit väldigt sjuka med stora andningssvårigheter, t.o.m. andningsuppehåll, utan att få vård. De återhämtar sig långsamt men saknar ork. Bara två har haft det lindrigt. Resterande beskriver det som en jävlig förkylning som aldrig går över. En vän var hemma två månader från jobbet med hosta, men trodde inte att det var covid förrän det började dra ut på tiden, inte jättesjuk alltså. Tillbaks till jobbet nu, men har också svårt med orken.

Tycker inte det handlar om vad man "får" göra. Mer om vad man vill ta för risker.

Detta är inte en sjukdom som jag vill ha eller vill sprida till någon annan människa. Jag fortsätter att hålla mig ifrån folk så gott det går tills jag anser att faran är över eller vaccin finns, sen får FHM och regeringen säga vad de vill. Jag vill se många fler somrar och jag vill inte göra det med nedsatt lungfunktion eller andra mankemang. Tycker det är ett lätt val. Finns mycket fint att se och uppleva hemmavid också.

FHM har förkunnat en hel del saker som har visat sig vara fel, t ex spåddes flockimmunitet för början av denna månad. För mig gäller försiktighet - endast livsviktiga fysiska kontakter - och hänsyn. Vårdpersonal i Jämtland jobbar redan häcken av sig, de behöver inte mig som potentiell patient. Skitjobbigt, jag har svårt att föreställa mig livet utan fjällvandring. Men ändå.
 
DoktorGlas;843748 Detta är inte en sjukdom som jag vill ha eller vill sprida till någon annan människa. Jag fortsätter att hålla mig ifrån folk så gott det går tills jag anser att faran är över eller vaccin finns sa:
Kan inte annat än hålla med. Önskar att fler också kunde tänka på den eventuella risk som faktiskt finns att man själv är den som orsakar någon annans död. Tiden då det gick att himla med ögonen och kalla folk hysteriska är förbi. Någon sa att även om det kommer en andra våg i Norge om ett år är det ändå många som i så fall får leva ett helt år längre än om de skulle ha dött nu. Vi kan inte bortse från att många har anledning att vara rädda och kämpar för sitt liv nu. I det perspektivet är en missad fjällvandring en liten förlust. Det här är på riktigt, var rädd om dig och om dina medmänniskor!
 
Här i Norrbotten är det fullt med finska fisketurister nu, samt att det setts tyska mc-förare ute. Eftersom våra gränser ej är stängda så lär det komma lite utländska turister i sommar iaf.
 
Här i Norrbotten är det fullt med finska fisketurister nu, samt att det setts tyska mc-förare ute. Eftersom våra gränser ej är stängda så lär det komma lite utländska turister i sommar iaf.

Det är ju lite märkligt med t ex Danmark. Danskar får resa till Sverige och semestra och hem igen utan karantän men svenskar får inte resa in i Danmark. Jag förstår inte logiken i detta, kanske för att jag är uppväxt öster om Öresund i Snapphanebygd. :)

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mr. Red Ännu en tips tråd... Fjällvandring 5
327Karlsson Ännu en tråd om turförslag.. Fjällvandring 15
policy308 En utrustningsliste tråd! Fjällvandring 11
MangeK Joutenheimen (ännu en tråd) Fjällvandring 8
stevelero en fråga... med tanke på föregående tråd... Fjällvandring 16
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
sofiasahlen Vad tycker ni om Treparksmötet och andra stråk? Fjällvandring 12
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
JoakimO Lättare kängor för fjällvandring? Fjällvandring 22
Groberg Sällskap fjällvandring sökes Fjällvandring 0
Nyingen Packraft för fjällvandring Fjällvandring 8
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
PerAnd Båttransport över Torneträsk Fjällvandring 12
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
penpool Fjällvandring för synskadade? Fjällvandring 7
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
hansnydahl Riksgränsen mot Norge - böter? Fjällvandring 8
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
qwert Stegjärn till fjällvandring Fjällvandring 7
Vattenvargen Fjällvandring plus stuga att parkera maken i Fjällvandring 26
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Mackhem Fjällvandring med fiske Fjällvandring 7
afik Sällskap för fjällvandring sökes! Fjällvandring 3
Bergtagen86 Packlista fjällvandring (sommar/höst) Fjällvandring 15
eyck Biljett p.g.a. inställd fjällvandring Fjällvandring 0
tsarpjotyr Fjällvandring Nikkaluokta - Katterat Fjällvandring 3
Vindskydd Fjällvandring vilt område södra Norge? Fjällvandring 2
Lunsen Kompaktkamera till fjällvandring Fjällvandring 9
Fjällnjutaren Tips på 3-4 mils fjällvandring i Lappland Fjällvandring 15
krihamm Tips på 5-7 dagars fjällvandring Fjällvandring 12
KimmyA Fjällvandring, södra halvan av norge, av det fysiskt enklare slaget Fjällvandring 0
Mimt Fjällvandring med barn och hund Fjällvandring 1
Materialaren Lätt kniv för att spänta ved på fjällvandring Fjällvandring 35
Karolina P Finns det platt fjällvandring? Fjällvandring 24

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...