2 3-mannatält för långa vuxna och glada barn (pandemianpassning av sommaren)

Om du inte ska upp på kalfjället och vandra i värsta busvädret.
Skulle jag rekommendera och tipsa om en kåta.
Jag har en Golite Shangri-La 5, som fungerar väl till 5 personer och är ett slott för 2 vuxna och 2 barn, vikt 3kg. Att ha ståhöjd är fantastiskt jmf krypa runt.
En liknande tält med vettiga recensioner och lätt vikt finns här https://backpackinglight.se/talt/luxe-outdoor-tent-sil-octopeak-f8
Luxe outdoor tent octopeak f8
Ganska vettigt pris också, men nej det är inget Hilleberg 😉

Tack för tips! Jag har nu i sinnet bestämt mig för en Bergans Wiglo och ett Hillebergs tunneltält - med andra ord behöver jag utveckla tankarna lite mer... För vi behöver inte och kommer inte orka bära med oss två fyrmannatält, framför allt inte då våra barn inte har ålder och ork att bära så mycket själva ännu...
 
Just 3-manna tält är ofta ett svårt val om man vill bekvämt kunna använda det till just tre vuxna. 2-manna tält har vanligtvis en bredd i innertältet på 130cm, vilket är bekvämt för två vuxna även med lite bredare och komfortablare liggunderlag. När man sedan går upp till 3-mans versionen blir liggbredden 160cm, vilket ger 30cm extra för den tredje personen och tältet blir direkt rejält trångt, speciellt om designen kräver att man sover åt samma håll. Har tältet raka gavlar och separata ingångar i varje ända, blir det lite bekvämare om den som sover i mitten ligger skafötters (detta funkar även med två mindre barn vända åt varsitt håll). Därför kan ett 4-manna tält vara mer komfortabelt just för 3 vuxna.

Ett undantag är Hilleberg Kaitum 3GT som har liggbredd på 185cm i merparten av innertältet som funkar bra för 3-vuxna även med bredare liggunderlag. Att tältet dessutom har raka gavlar och dubbla absider+ingångar ökar flexibiliteten.
 
Just 3-manna tält är ofta ett svårt val om man vill bekvämt kunna använda det till just tre vuxna. 2-manna tält har vanligtvis en bredd i innertältet på 130cm, vilket är bekvämt för två vuxna även med lite bredare och komfortablare liggunderlag. När man sedan går upp till 3-mans versionen blir liggbredden 160cm, vilket ger 30cm extra för den tredje personen och tältet blir direkt rejält trångt, speciellt om designen kräver att man sover åt samma håll. Har tältet raka gavlar och separata ingångar i varje ända, blir det lite bekvämare om den som sover i mitten ligger skafötters (detta funkar även med två mindre barn vända åt varsitt håll). Därför kan ett 4-manna tält vara mer komfortabelt just för 3 vuxna.

Ett undantag är Hilleberg Kaitum 3GT som har liggbredd på 185cm i merparten av innertältet som funkar bra för 3-vuxna även med bredare liggunderlag. Att tältet dessutom har raka gavlar och dubbla absider+ingångar ökar flexibiliteten.

Oj vilken bra input på tremannatält. Det har jag inte tänkt på när jag spanat på olika storlekar. Tackar och bockar!
 
Det blev...

Vi har nu köpt ett Helsport Fjellheimen Superlight för 4 pers (25% rabatt) och ett Exped Orion III UL (20% rabatt). Första natten för utvärdering i morgon! Då bara 2 vuxna och 2 barn utan extra vuxna med oss så vi kommer att ha mycket gott om plats, men planerar som sagt för minst en extra vuxen med i sommar.

Tack för alla tips!! Var mycket sugen på Hilleberg men kände att detta blev någon slags pris- och kvalitetsmässig medelväg.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
viktorzenk Söker rekommendation på 3-mannatält Bo och sova 8
Sitiensis Söker lätt 2-mannatält för fjällen (och annorstädes) för 3 årstider Bo och sova 16
Guldhönan Prisvärt 4-mannatält till familjen? Bo och sova 1
siellämissä bra och lätt 1/2-mannatält med minst 100cm innerhöjd? Bo och sova 3
Michael Jönsson Tips - Amerikanskt 2-mannatält i NYC. Bo och sova 2
parker111 Prisvärt 2-mannatält efterlyses Bo och sova 21
humbug 2-mannatält Bo och sova 3
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
vandrafjäll Det bästa, säkraste liggunderlaget för hårda långa vinterturer Bo och sova 14
Nils_pn Sovsäck och liggunderlag för långa (202cm) Bo och sova 10
såg Varför görs det inte tält för långa personer Bo och sova 35
Nattkryp Hängmattor för långa liggare Bo och sova 5
guhj För långa tältbågar, hur fixa? (Fjällräven Akka 3) Bo och sova 8
Staffan Andersson Tält för långa Bo och sova 5
harvest Tält för långa Bo och sova 8
peter2m Sovsäck för långa Bo och sova 7
franzjosef Hilleberg Unna - långt nok for långa folk Bo och sova 7
franzjosef Tält för långa personer Bo och sova 10
andy69 Tält för långa/stora...Kaitum! Bo och sova 4
grek Lätt tält för två långa personer Bo och sova 4
Tält för långa personer Bo och sova 2
martin8956 Gärna hjälp i djungeln! Tält, 2 vuxna 1 barn Bo och sova 12
Zanity Tält till 4st familjemedlemmar (vuxna) Bo och sova 7
frostbiten Tält och sovsäckar 2 vuxna och 2 barn..Hur gör ni och vad skulle ni välja idag? Bo och sova 11
villevezzla Tält för 2 vuxna, 1 tonåring och 2 barn? Bo och sova 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.