Bergans-tält

Hallå! Har hökat efter ett bra pris på ett vettigt första tält sedan någon gång i vintras. Tältet ska åka med på cykel- och paddelturer under sommartid, men också klara fjällvandring under tidig höst. Har varit på en vandring med en vän som hade ett Hilleberg Nallo 3, men tycker det är för mycket pengar för mig som nybörjare, är fortfarande lite osäker på hur många nätter det kommer bli per år i tältet osv. Har tänkt att jag är beredd att lägga mellan 2-4k på tältet. Gillade dock tunnelupplägget, så har haft särskilt span efter Bergans Trollhetta, som ju verkar ha gått för bra priser i perioder. Nu verkar det dock som att modellen som heter Trollhetta har fått sig ett lyft och blivit väldigt mkt dyrare, och när XXL skickade ut sitt annonsblad nu i veckan slog jag till på ett sånt här, som de sålde ut för 2400:-:

https://www.bergans.com/se/kollektioner/romsdal/utrustning/romsdal-3-person-tent


Vad jag förstår är det väldigt likt den tidigare modellen av Trollhetta, med skillnaden att ytterduken "bara" klarar 2000mm, men golvet 7000mm istället för 5000mm.

Nu till frågan ni som orkat läsa ända hit kanske har räknat ut vid det här laget - var det här ett bra köp? Borde jag skicka tillbaka tältet och fortsätta hålla utkik? Med tanke på Corona osv så känns det ju som att det kommer att dyka upp en del utförsäljningar och sånt framöver, men å andra sidan kanske inte på riktigt bra grejer, och med viss reservation för att fler kommer få upp ögonen för friluftsliv nu när resandet troligen kommer minska.
 
Det är förvirrande att Bergans har flera snarlika modeller utan att förklara vad som egentligen är skillnaden. Det är inte första gången. Bergans har också producerat tält i enklare material för försäljning genom XXL.

Utifrån de magra specifikationerna på hemsidan så verkar det som ett kap för 2400 kr. Silnylon och DAC-bågar är typiska kvalitetskomponenter. Om sömnadsarbetet är bra och tältet passar dig (slå upp det och kolla om du får plats och trivs) så är det säkert ett bra köp. 2000 mm vatttenpelare är tillräckligt.
 
Svårt att uttala sig på bara den knapphändiga beskrivningen. Innertältshöjd framgår inte och inte heller hur öppningarna funkar i t ex regn vid in och utpassering.

Skulle kunna vara ett bra tält. Hur mkt väger tältet totalt inklusive pinnar och tältbågar?

Slå som sagt upp tältet kolla hur lätt det är att spänna upp det och hur det känns att gå in och ut ur tältet. Absiderna ser lite låga ut om konstruktionen påminner om Hillebergs Kaitum men jag gissar att det är en enda stor absid av GT-typ och att det kan vara lite lågt i tak i sovdelens fotände..

Ventilationen ser vettig ut på bilden.

Thure
 
Tack för svar! Jag tycker det verkar väldigt likt Trollhetta, förutom då vattenpelarmåtten, och det tältet verkar ju omhuldat här. Här är lite mer exakta specifikationer:

Mått yttertält BxLxH: 1900 x 4350 x 1100 mm
Mått innertält BxLxH: 1700 x 2300 x 1000 mm
Total yta: 8,27 m²
Sovyta: 3,68 m²
Antal personer: 3 pers
Vattenpelare ytterduk: 2000 mm
Vattenpelare golvväv: 7000 mm
Vikt: 3320 g
Vikt yttertält: 1345 g
Vikt innertält: 985 g
Vestibules: 1
Entrances: 1
Vents: 2
Poles: DAC Pressfit™ / Diameter: 8,7 mm / 1 x 3,21 m – gul / 2 x 2,82 m – röd Vikt med/uten förvaringsväska: 585 g/570 g Pakkat längde: 34 cm
Lines: 8
Pegs: 19
Material, ytter: Nylon 40D Ripstop
Material, inner: Nylon 40D Ripstop
Material, golv: Nylon 70D Taffeta
Mått packad (HxBxD): 50x21 cm
 
Jag såg också det där tältet och tycker det ser intressant ut. Helt ok spec. Fast svårt att veta om det va ett riktigt fyndpris eftersom XXL brukar mygla med de ordinarie priserna
 
OK ser nu vid en andra titt på specen att det bara är en absid och OK innerhöjd. Vikten ordinär för tälttypen. Det som kvarstår är höjden i fotänden.

Om du gillar tältet så behåll det.

Thure
 
Jag såg också det där tältet och tycker det ser intressant ut. Helt ok spec. Fast svårt att veta om det va ett riktigt fyndpris eftersom XXL brukar mygla med de ordinarie priserna

Ja precis, men ibland verkar det vara åt ”fel” håll? Rek pris på detta är enligt XXL 4000:- och enligt Bergans själva 5000:-
 
Jag har ett äldre Bergans 3-p tält som nog är föregångare till föregångaren av detta. Tror att detta är rymligare och bättre på alla sätt (om företaget inte gett avkall på kvalitén). Med på alla äventyr inkl storm på vinterfjället. Fotänden sluttar, så på vintern kändes det trångt och fuktigt för 2 personer men på sommaren helt ok. Jag tycker också att detta är ett kap.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Pernilala Urberg vs Bergans Bo och sova 12
Emmelin Skillnad på Bergans tält? Bo och sova 1
johanzell Tält Bergans Trollhetta 3p Bo och sova 5
Didgeridoohan Bergans Rondane Tält Bo och sova 13
Micke_k_d Bergans tält? Bo och sova 12
desireman Är Bergans kompakt 4 ett bra tält? Bo och sova 4
Kroppefjäll Tält, Bergans kompakt 3 Bo och sova 6
samppa89 Tält köp Bergans vs. WBT Bo och sova 28
alstersjo Fäste för extra staglina bergans tält Bo och sova 8
sajberjohan Bergans Tält Bo och sova 0
ansjoblo Bergans tält Bo och sova 3
pcte Info om tält från bergans önskas! Bo och sova 0
Zeeker0 Har jag köpt fel? Bergans Romsdal vs Trysil Bo och sova 5
hsp Bergans Extreme skador Bo och sova 1
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
JohnMacQueen Någon som har erfarenhet av bergans Trillemarka? Bo och sova 4
Bearik Footprint till Bergans Trollhetta 3 Bo och sova 0
KarinAH Footprint Bergans Romsdal 3p Bo och sova 1
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
Farbror Bergans Trollhetta Tunnel 1, resa och justera Bo och sova 21
Daniel___ ev dumsnålhet och Bergans Trysil Bo och sova 20
C Sanglert Bergans Tight & Light Bo och sova 3
Johan_olsson Bergans lavvu 4-6p Bo och sova 1
Kierkai Bergans Trollheta 2 eller 3P? Bo och sova 10
Roddan76 Bergans Compact 2 vintertid Bo och sova 8
Magnus_N Bergans Trollhetta 3p Bo och sova 3
Tundraman Bergans compact Light vs compact winter Bo och sova 2
robinlu Bergans Compact light 2 Bo och sova 12
srimpila Urberg Rapadalen 3 p eller Bergans Compact 3 p Bo och sova 8
såg Eld i Bergans Lavvo. Bo och sova 3
Osterberg Bergans Compact light 2 Bo och sova 8
anders998 Bergans tältkåta Bo och sova 10
Sezziyanen Bergans Kompakt Light 3 Bo och sova 31
Topi Bergans Wiglo LT4 - familjetält i fjällen? Bo och sova 11
utesälen Hilleberg eller Bergans...? Bo och sova 41
vane505 Hilleberg Nallo och Bergans Compact Light. Skillnader? Bo och sova 4
KristoferE Innermått på WBT 2 och Bergans Compact Light 2 Bo och sova 4
Naturtjejen Bergans Compact 2 el 3 Bo och sova 13
Kroppefjäll Bergans kompakt 3, skyddsgolv? Bo och sova 2
meringa Bergans Kompakt eller Vaude Taurus? Bo och sova 2
forslund Golv till bergans kompakt Bo och sova 5
pelle.k Bergans Compact 2 Bo och sova 3
trekk Bergans Arctic Extreme 4220 Bo och sova 5
Herr Freeman Alternativ till arctic alpine design wbt - Bergans compact light? Bo och sova 1
johan.e.svensson Bergans Compact 4 vs Bergans Compact Light 4 Bo och sova 3
stortotta McKinley vs Bergans? Bo och sova 7
Skråmsta Bergans 6005 Compact 4 Bo och sova 2
angrytino Bergans Kompakt Light 2 vs. Arctic Alpine design 2 Bo och sova 3
pal2 Ska Bergans Kompakt vara så här? Bo och sova 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...