Hillberg Niak - funkar för svenska fjällen?

Hej!

Jag gillar verkligen Hilleberg Niak, och har testat det en natt i skogsmiljö.
Min enda farhåga är om det pallar med den svenska fjällvärlden under vår/sommar/höst. Hilleberg själva verkar inte rekommendera det ovanför trädgränsen. Samtidigt ser man ju folk ha betydligt klenare tält med sig.

Vad har ni för erfarenheter? Skulle ni våga välja Niak eller annat Hilleberg yellow label för en ensamvandring i Sarek t.ex.?

Tanken är dock inte att använda det när det väntas snö, vilket jag förstår att det inte är byggt för.

Tack!
 
Jag har använt mitt niak på några fjällvandringar och tycker det känns rätt vindsäkert. Brukar alltid tälta ovanför trädgränsen och har inte varit otrygg.
 
Såvitt jag förstår av specen för tältet så bör det vara starkt nog för användning ovan trädgränsen. Orsaken till att det inte är ett vintertält beror nog (enbart?) på ventilationen. Från Hillebergs hemsida:
"3-säsongersdesign: ventilationen är inbyggt i konstruktionen och innertältets nätsektioner har inga vävluckor för att täcka över dem med".

För egen del tycker jag att enbart mesh i delar av innertältet tillsammans med ventilationsöppningar som inte går att reglera nämnvärt ger ett för dragigt/kallt tält i kalla fjällvindar, dvs. det är ingen säkerhetsfråga utan en komfortfråga.
 
Jag har inte testat Niak, men det är väl ett stabilt kupoltält med mkt hög Hilleberg-kvalitet. Funkar säkert väldigt bra för en sommartur i Sarek, no worries !
 
Jag tror Hilleberg ofta är lite återhållsamma med sina användarrekommendationer jämfört med andra tillverkare. På gott och ont.
Men ditt Niak fungerar alldeles utmärkt i våra 3-säsongsfjäll.
 
Jag tror inte du behöver vara orolig för att ta med ett HB Niak på sommartur i fjällen, men precis som oldtimer skriver föredrar jag tält där man kan reglera ventilationen i innertältet på mer vindutsatta platser. Men det är mer en bekvämlighet, och inte säkerhet.
 
Myggnätsväven är "tätvävd" så Niak är inte så dragit som man kan tro. Var själv skeptisk när jag skaffade Niak men det har fungerat bättre än väntat kalla nätter. Har dock inte provat under riktigt blåsiga förhållanden.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Olaa Funderar på Hillberg Akto, Synpunkter och tips tack. Bo och sova 13
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
Cuba Cola Niak vs Enan? Bo och sova 4
c.sjodin Hilleberg Niak vs Hilleberg Soulo Bo och sova 4
Tobias.H Hilleberg Niak vs Rogen Bo och sova 6
Askel Hilleberg Niak som 2-personstält Bo och sova 5
andy69 Första testet av HB Niak 1.5 Bo och sova 9
Glännman Ventilation, kondens m.m Hilleberg Niak Bo och sova 8
estetdrägg Niak vs Jannu Bo och sova 0
Karolina P Hillebergs Niak Bo och sova 34
Corax Mer utförligt om Hilleberg Niak. Bo och sova 1
HW Hilleberg Niak - jättebra eller helkass? Bo och sova 43
plast niak på vintern? Bo och sova 4
sgtandersson Hilleberg NIAK Bo och sova 3
Hilleberg Niak, Nammatj eller Keron Bo och sova 25
behedwin IKEAs hängmatte-stativ - funkar den bra för Hennesy hammock? Bo och sova 4
Sjösimmerskan Spännare av tältlinor på Exolight II Jack Wolfskin. Hur funkar de? Bo och sova 3
peter_mikael Hur funkar denna linspännare? Bo och sova 9
såg Är det bara kåtor som funkar för stora karlar Bo och sova 10
flanell hur funkar dubbla tunna ist för en tjock sovsäck Bo och sova 37
tonber Hur funkar en tarp? Bo och sova 7
erik_vandrare Funkar det att pula sovsäcken i ryggan utan påse? Bo och sova 4
erkmen Nepalesiska dunsovsackar-funkar de? Bo och sova 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...