Vinterskaljacka

Min Klättermusen Bilskirner gör nu sin sista säsong. Jag behöver en ny.

Skaljacka för vinterbruk. Från skidåkning utför till turåkning på fjäll till cykelpendling på vintern.

Den ska inte vara i ett -tex material, de andas för dåligt för att cykelpendling och turåkning.

Den ska vara vindtät och andas mycket bättre än alla -tex material.

Den får gärna stå emot lite regn.

Den ska gå en bit ner över rumpan eller över hela.

Den ska ha en hög krage som gör över hakan, kragen ska gå hela varvet runt och inte övergå i en huva. Den får gärna ha en fast huva men fristående från kragen

Den bör torka snabbare än ventile/etaproof.


Finns min jacka? Nån som vet?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 
Itabs anorak uppfyller väl egentligen inte dina krav, men det är min go-to jacka året runt för alla aktiviteter. Antagligen det mest prisvärda plagg jag någonsin köpt, och används flitigt under vinterhalvåret.
 
En jacka som ska klara allt från cykelpendling till vinterfjäll kommer att bli för mycket av kompromiss. Köp två jackor är mitt råd. Jag har själv Bilskirner och den sortens jacka är perfekt för vinterfjäll, men jag skulle aldrig ha den till cykling och liknande. Rätt plagg för rätt ändamål blir trevligare att använda, och så håller dom samtidigt längre så det blir inte dyrare heller.
 
Jag hade köpt denna idag...

Hejsan!

Har även jag en gammal Klättermusen Annorak som jag räknar med att ha många år till. Men om den mot förmodan skulle kasta in handduken hade jag köpt denna idag:

https://www.bergans.com/en/activiti...on-wear/antarctic-expedition-jacket-black-red

Uppfyller de flesta kraven även om du kanske inte gillar huvan...

Har faktiskt även använts på riktiga expeditioner till sydpolen :)

https://www.outsideonline.com/2380011/gear-propelled-colin-obrady-across-antarctica

Men om du kan tänka dig att faktiskt testa en membran-jacka vill jag slå ett litet slag för http://www.plusminusnoll.se/sv/produkter/vara-produkter/skal/minus-3l-jacket. Använder min till all vintercykling, all utförsåkning och de flesta skidturerna. Plusminusnoll-grabbarna gör även en ventile-jacka...

/ Stefan
 
Arc'teryx Beta AR Jacket mIssa endast på gtx i dina krav.
Förövrigt bästa jackan jag haft till alla olika tänkbara aktiviteter både vinter som sommar.
 
En jacka som ska klara allt från cykelpendling till vinterfjäll kommer att bli för mycket av kompromiss. Köp två jackor är mitt råd. Jag har själv Bilskirner och den sortens jacka är perfekt för vinterfjäll, men jag skulle aldrig ha den till cykling och liknande. Rätt plagg för rätt ändamål blir trevligare att använda, och så håller dom samtidigt längre så det blir inte dyrare heller.
Jag cykelpendlar med min Bilskirner från och med nu och hela vintern. Funkar utmärkt för det, för att inte säga perfekt. Cyklar elcykel.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 
Bergansjackan med Arcteryx Beta AR - kragen. Enfärgad gärna i en inte alltför grällig färg hade varit helt perfekt.

Undrar om det finns nån softshell som uppfyller kraven.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 
Tror det lutar åt en plus minus noll ventile jacka just nu. Huvan är rätt mycket krage nedfälld.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 
Ja, Ventile / Eta proof gillar jag. Själv har jag som senaste en Einride av Klättermusen men har även äldre modeller, samt från Triple Aught Design.
Slippa membranen är så härligt.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...