Glaciärglasögon

Hej hej,

Önskar tips på bra glaciärglasögon med fotokromatiska linser.
Har testat Julbo Explorer 2.0 men de är för stora för mitt smala ansikte.

Vänligen
Stefan
 
Jag har Julbo MonteRosa for mitt smala ansikte. TItta garna pa dammodeller, eller det som marknadsfors som dammodeller. Just mina ar inte fotokromatiska, utan spectron 4. Jag tror dock det finns MonteRosa som ar fotokromatiska.

Min enda invandning mot MonteRosa ar att sidopanelerna har en viss tendens att trilla av. Dessa ar namligen avtagbara. Kanske skulle man limma dem sa de sitter permanent.

Lycka till!
 
Är det slipade linser du tänker dig? Såna kan sättas i alla bågar som optikern har. Sidoskydd kan du fixa till själv. Jag använde plastbitar från en glassförpackning som jag svartmålade med tusch.

Om du inte behöver synkorrigering så finns ett enormt utbud av sportglasögon med olika linser. UV-skyddet finns i alla varianter om jag har förstått det rätt. Mörkfärgningen är mera en komfortfråga än en skyddsfråga mot risken för snöblidhet.

Thure
 
Då jag köpte fotorkomatiska oslipade solglasögon blev det Juhlbo Explorer (tror dock de var MK1). Jag är mycket nöjd med dessa, synd att de inte passar för dig. Jag har varit rädd att tappa de löstagbara sidoskydden men de har suttit bra hitills och det är många år nu.

När jag kollade runt för många år sedan var det bara Juhlbo och Oakley som erbjöd fotokromatiska glas - men det kan ju ha ändrats nu.

Jag hade kollat bland Juhlbos övriga modeller - ansiktet är ju personligt och näsryggen avgör ganska mycket vad som är komfortabelt. Jag hade problem med ljusinsläpp uppifrån på flera andra modeller - det kan avhjälpas med keps/skär men vill att glasögonen ska fungera även utan huvudbonad.

Lycka till!

/Patrik
 
Det är inte slipade glas jag behöver utan känner mer att jag har större användningsområde av ett par fotokromatiska glasögon än ett par med enbart cat2, cat3 eller cat 4. Har tillbringat otaliga timmar i letandet men utbudet i Sverige är riktigt uselt. Lutar mot ett par Julbo Monterossa fotokromatiska som blimp föreslår.

Om det inte blir fotokromatiska så får det nog bli ett par med cat3...
 
Fotokromatiska, polariserad och cat. Kan någon berätta när man ska välja vad vid olika aktiviteter som snö, hav?

Snö och hav är nog rätt lika, en stor del av ljuset är reflekterat. Polariserande glas minskar ju mängden polariserat ljus som släpps igenom. Brukar främst ha det när jag kör bil, funkar nog bra i de två andra miljöerna. Fotokromatiska har jag ingen erfarenhet av, men tänker mig att det är något man skaffar om man har vanliga slipade glasögon.

Har mer erfarenhet av snö och även upplevt hur det är när man slarvar med solglasögon i fjällvärlden. Man blir snöblind, får hålla sig i mörker ett par dagar för det gör ont att se ljus och ögonen varar, väldigt otrevligt.
Som jag förstår är det UV-ljuset som bränner sår på hornhinnan.

Egentligen vet jag inte om det spelar så stor roll om du har polariserande, fotokromatiska eller kanske cat3 och uppåt. Det är nog viktigare att glasögonen i sig inte släpper in så mkt ljus från sidorna.

Skulle rekommendera ett par av den här typen (finns säkert liknande fast billigare då dessa var ganska dyra):

https://www.addnature.com/julbo-vermont-classic-spectron-3cf-sunglasses-M502552.html?vgid=G648074
 
Polariserade

Länken visar den gamla klassikern men den är inte polariserad.
Men behöver man det? Är det så att det är vid havet Polariserande är bra?

Egenskaper för Vermont Classic Spectron 3 CF:
Fotokromatisk lins: Nej
Utbyteslins ingår: Nej
Linsklass (EN 1938): 3
Ljusgenomsläpp: 12 %
Polariserande: Nej
 
Jag är nöjd med mina fotokromatiska Julbo Zebra,kategori 2,3,4.Blir ett väldigt brett användningsområde,från skugga till sol vid tropikerna och glaciärer.Saknar sidoskydd,kan tillverka själv,köpa eller anpassa med klädsel.
 

Bilagor

  • IMG_2967.jpg
    IMG_2967.jpg
    35.5 KB · Visningar: 467

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...