Hjälp med Inlines

Tjenare,
Tänkte börja åka inlines i rent motionssyfte och för att kunna ta mig framåt lite snabbare än att gå. Bor i Göteborg och har börjat nysta i det här med inlines men det är ju en hel vetenskap. Jag har aldrig åkt inlines förut dock halvbra på att åka skridskor (vet inte om det e samma sak men det borde väl inte vara en nackdel). Några tips på vad jag ska köpa för inlines, min budget ligger på runt 1500 + - nån hundring. Finns det någon bra butik i Göteborg? Eller i närheten av Göteborg? Vad ska man tänka på osv.
__________________
 
För runt 1500 borde du få ett par helt ok motionsinlines. Var några år sedan jag brydde mig om marknaden, så jag kan inte direkt råda dig om nåt speciellt märke, men typisk gör väl Salomon och K2 rätt bra grejjer.

Viktigaste saken att tänka på, skulle jag påstå, är att du tar ett par som sitter skönt på din fot och går att fästa ordentligt. I inlinesens barndom hade jag ett par med ergonomi värdig ett stuprör, och det var ungefär så roligt som man skulle kunna tro. När man äntligen tappat känseln i fötterna var de dock helt ok... ;)

Abec (noggrannheten i kullagren) har inte riktigt så stor betydelse som man skulle kunna tro i min erfarenhet. Nånstans mellan 1 och 5 brukar vara ok, jag har inte märkt nån större skillnad i egentlig mening. Mycket viktigare att infästningarna till hjulen är så pass bra gjorda att så lite som möjligt ligger emot utsidan på kullagren.
 
För runt 1500 borde du få ett par helt ok motionsinlines. Var några år sedan jag brydde mig om marknaden, så jag kan inte direkt råda dig om nåt speciellt märke, men typisk gör väl Salomon och K2 rätt bra grejjer.

Viktigaste saken att tänka på, skulle jag påstå, är att du tar ett par som sitter skönt på din fot och går att fästa ordentligt. I inlinesens barndom hade jag ett par med ergonomi värdig ett stuprör, och det var ungefär så roligt som man skulle kunna tro. När man äntligen tappat känseln i fötterna var de dock helt ok... ;)

Abec (noggrannheten i kullagren) har inte riktigt så stor betydelse som man skulle kunna tro i min erfarenhet. Nånstans mellan 1 och 5 brukar vara ok, jag har inte märkt nån större skillnad i egentlig mening. Mycket viktigare att infästningarna till hjulen är så pass bra gjorda att så lite som möjligt ligger emot utsidan på kullagren.

samt så finns det ju en uppsjö av olika hårdheter på hjul. mjuka slits fortare, men är MYYCKET trevligare att åka på (iaf enligt mig). annars så är det bara att prova, Rollerblade är också trevligt som "märke".

vad gäller kullager så håller jag inte riktigt med föregående talare. beror snarare på hur fort det skall gå och hur mycket du skall anstränga dig på kuppen. tycker sj att abec1 är nästan lite segt, menan det högre segmentet nästan rullar lite väl bra för min smak (vill ju kunna stanna också). Sedan är inte vad det heter i beteckningen heller superviktigt, då man man stämpla vad som helst på kullagren, medan de funkar i det långa loppet på olika sätt (dvs slits olika fort). köper du från ett "större märke" som salomon, k2 eller rollerblade så får du i regel ok grejer, men man kan ju alltid stoppa in skf-lager när det är dags att byta.

rengörning och renhållning är också a och o när det gäller att få saker att funka bra. dam, smuts mm käkar lager. Kör helst inte där det är sandigt. har för mig att det finns speciella rengörningskit till kullagren (om man är nördig, har dock ej gjort det sj på mina "montionsinlines").

skf har en trevlig lättflytande racing-olja till kullager. finns på bl.a. momentum (inte billig men trevlig).
 
Tyvärr

så är hypen över på Inlinesmarknaden. Salomon lämnade fältet för flera år sedan. Bra Inlines har aluchassi och ställbart i sidled. Jag föredrar hälbroms men en del tycker att det fungerar att släpbromsa med hjulen. Stora hjul går jämnare. Idag är det vanligt med 90 eller 100 mm hjul.

Att skon sitter bra är A och O.

Hur marknaden ser ut i vår vet jag inte. har du smala eller breda fötter?

Nån som har koll på om Dennis Bengtsson har kvar sin Inlinesbutik i Varberg?

Thure
 
vad gäller kullager så håller jag inte riktigt med föregående talare. beror snarare på hur fort det skall gå och hur mycket du skall anstränga dig på kuppen. tycker sj att abec1 är nästan lite segt, menan det högre segmentet nästan rullar lite väl bra för min smak (vill ju kunna stanna också).

...

skf har en trevlig lättflytande racing-olja till kullager. finns på bl.a. momentum (inte billig men trevlig).

Jag vet inte, har kanske haft otur med mina abec femmor, men jag tycker inte att det gjort stor skillnad mot ettorna jag bytte från.

Vill man ha mer rull lönar det sig bättre att tvätta ur den enorma mängd rätt trögflytande fett tillverkarna stuvar lagren med och ersätta det med mindre mängder av nåt mer lättflytande fett (eller helt enkelt mindre mängder fett). Detta kommer dock (föga förvånande) göra att man riskerar att få mer påverkan från skräp i lagren.

Jag hade en period när jag tyckte sånt här var kul att pyssla med, så jag kan ju säga att man inte behöver nåt speciellt kit. En knappnål för att få bort skydden på sidorna av lagret behövs, sedan kokande vatten. Jag antar att man kan koka hela lagret, men jag har alltid hållt i det (med en lång polygrip) och sedan hällt kokande vatten på det. Sedan är det bara att fetta in dem lagom mycket igen och bygga ihop dem. Snabbt och billigt, och lite kul (om man är så funtad ;)).

Misstänker att vanligt kullagerfett, typ sånt man har på hjullagren till bilen kan vara helt ok att använda. I min naiva ungdom använde jag dock nåt fint specialfett som kom i en liten gullig plastspruta... Dyrt som attan, och jag är grymt skeptisk till att det var *så* bra att det motiverade priset.
 
Senast ändrad:
jo, kladdigt kullagerfett har sina för och nackdelar.
fördelarna är väl mest att det sitter kvar.

nackdelarna är dock fler
sämre rull
drar till sig skit
bökigare att rengöra.

vad jag vet så kör proffsen på tunn, fin olja, men då oljas det också ofta, då den försvinner lätt.

vad gäller abec... när jag gick från "sportex-abec1-plastinline" till abec7 i mina rollerblade så var det som natt och dag. betyder dock inte att det altlid är så, då jag har lite till övers för abec(jävligt höga nummer) från småskumma kullagertillverkare. det finns EN tillverkare av garanterat bra lager = SKF, de har inte lika fina förpackningar, inte lika glansiga, men de fungerar.
 
Kullager

är ett kärt diskussionämne. Jag har kört rätt mycket Inlines under drygt 20 år. Mer än 10 års erfarenhet av utombordarfett vilket har en utmärkt långtidsverkan och gör att kullagren klarar blöta vägbanor mycket bättre än med andra fetter jag testat. Märker inte sämre rull än kamrater med andra smörjmedel i sina kullager.

Håller med om att SKF funkar bra.

Thure
 
ABEC är ursprungligen en industristandard för att beskriva precisionen och toleransen i lagret. Som jag förstått det är det eg. endast intressantt vid industriella processer och vid varvtal betydligt mkt högre än vad jag kan komma upp i med mina rullskridskor. :)

Det säger sålunda inget om hur bra lagret rullar osv, inte heller om vilket material lagret är gjort av....ett lager med högt abec nummer må ha hög precison och tolerans när det lämnar fabriken men är materialet uselt är denna precision borta efter de första skären med inlinsen....

Näe bättre satsa på att hitta lager i bra kvalite (material), servicevänliga, etc och svenskt stål biter sägs det ju, varför SKF är nog i toppen bland de bättre valen... :)

/J
 
Senast ändrad:
så är hypen över på Inlinesmarknaden. Salomon lämnade fältet för flera år sedan. Bra Inlines har aluchassi och ställbart i sidled. Jag föredrar hälbroms men en del tycker att det fungerar att släpbromsa med hjulen. Stora hjul går jämnare. Idag är det vanligt med 90 eller 100 mm hjul.

Att skon sitter bra är A och O.

Hur marknaden ser ut i vår vet jag inte. har du smala eller breda fötter?

Nån som har koll på om Dennis Bengtsson har kvar sin Inlinesbutik i Varberg?

Thure

Jag har relativt smala fötter.
Sen när jag har varit ute och surfat runt, så verkar det som att K2 är det bästa alternativet. Kul att det börjar att komma lite svar: så jag har något att gå på när det är dags för inköp.
 
Hälbroms

så är hypen över på Inlinesmarknaden. Salomon lämnade fältet för flera år sedan. Bra Inlines har aluchassi och ställbart i sidled. Jag föredrar hälbroms men en del tycker att det fungerar att släpbromsa med hjulen.
Jag tycker personligen att det är svårt att klara sig utan hälbromsen. Jag *kan* släpbromsa, men jag tycker inte att det ger ens i närheten av samma bromsverkan som hälbromsen (inte för att den heller är så vansinnigt effektiv, men nåväl...). Dumt att inte ha hälbromsen så vitt jag kan avgöra. Ska man inte åka i ramper ser jag inte att det gör nån skada att ha den där :).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
elsmurfo Hjälp mig hitta rätt inlines! Inlines 4
muki Hjälp med inlines köp Inlines 2
Qanelbulle Nybörjare, vilka inlines hjälp tack :D Inlines 8
prahna Hjälp med val av inlines Inlines 31
sabisadra inlines ABEC 5 kullager ""hjälp plz!" Inlines 6
Olle H Hjälp: Broms till UltraWheels Inlines 2
Wasso Hjälp!! Inlines 0
Jazzy Inlines vs långfärdsskridskor. Inlines 35
Max_x57 Inlines Uddevalla Inlines 0
Angela1981 Söker inlines kompisar i Stockholm Inlines 6
md6ee Söker skydd för inlines xxl Inlines 1
Michelle1 inlines kompis Göteborg sökes Inlines 2
fine inlines Inlines 0
Planborg Fitness inlines! Inlines 2
Jote Var köpa inlines innan säsongsstart Inlines 4
conny_n Köpa Inlines Inlines 6
acjoh Inlines i Norrtälje Inlines 0
Niclas-82 Inlines för överviktig? Inlines 2
lelleut Rekommendation på inlines!! Inlines 4
Rillez Bauer inlines 1999-modell Inlines 3
epacke Inlines i stockholm Inlines 2
MBac Crazy Creek eller SOC inlines? Inlines 1
lawe Inlines på Gotland Inlines 2
NattaZatta nöja sig med nya hjul eller helt nya inlines? Inlines 3
novis Inlines Inlines 0
pata_ Inlines köpa på internet Inlines 0
shannara Inlines var? Inlines 4
avslutad130206 Identifiering av inlines Inlines 5
museo12 Inlines med stavar på sämre väg Inlines 2
RollingDist46 Slalom inlines grupp facebook Inlines 0
RollingDist46 var koper du dina inlines? Inlines 3
betel Ny med inlines Inlines 6
Snusmumrik1 Sverigeresa på inlines Inlines 4
bofh Ställa in inlines? Inlines 2
Harm Inlines för motion i Linköping, tips? Inlines 0
surfban Fila inlines i Malmö/skåne Inlines 1
autio Långåkning på inlines :) Inlines 14
Joakim Ambrosson Snabba inlines Inlines 16
Trasig strumpa Köpa stavar till inlines Inlines 7
dabac Cykelfärddator till inlines! Inlines 5
Kvasten. inlines Treriks-smyge? Inlines 5
Jala42 Inlines/Rullskridskor till barn Inlines 1
streethockey_tim Stadium inlines Inlines 2
gunhild inlines utmed göta kanal Inlines 5
lion_86 inlines i strl 39 önskas låna!! Inlines 2
lisaelin Inlines med barn i bärstol? Inlines 14
skaladbanan Inlines som glappar Inlines 4
tryffelsvinet Är inlines ute? Inlines 29
Jonas.O Diskussionslista inlines Inlines 0
kjersti Behöver inlines tips i Stockholm Inlines 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...