tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt

Hej!
Jag hoppas på er hjälp med tips på lämpliga modeller av havskajaker som passar mig som är lite mindre, 163 cm/52 kg. En havskajak att kunna utvecklas i - ge sig ut i större vågor, träna roll o.s.v. men ff. att använda till turpaddling. Den ska kunna sluka packning för en veckotur. Jag har bra balans. Behöver inte kunna lyfta den på bil/bära den själv. Jag siktar i första hand på en begagnad kajak.

Jag har testat Zegul Nuka gt (den lättare versionen) - ljuvligt lätt att hantera och "paddla igång", mkt bekvämt säte, kändes väldigt säker i vågor, men kändes som den flöt lite "ovanpå" - det är troligtvis en fråga om tycke och smak. (Jag har inte någon direkt erfarenhet av att jämföra modeller/egenskaper, så ni får gärna kommentera). L:505 cm, B:52 cm, Djup: 32 cm, Vikt 19-21 kg, Packvolym: (?)

Jag har testat Niegel Fosters Silhouette som är betydligt tyngre och längre, men gillar att den går "ner" lite mer i vattnet. Kändes i.o.f. lite "vippig" till en början, men vande mig rätt snabbt. Är den onödigt tung/lång för mig? Kanske slitsam för mig?
L: 540 cm, B:52 cm, Djup: 30,5, Vikt: 25 kg, Packvolym: 160 L

Jag kommer troligtvis kunna prova en SKUK Pilgrim Expedition - skriv gärna vilka egenskaper den har! L: 519 cm, B: 50 cm, Djup: 30,5 cm, Vikt: ca 24 kg, Packvolym: 153 L

Jag vore sååå tacksam om ni vill tipsa mig om olika passande modeller till mina krav och berätta om dess egenskaper och vad det är ni gillar med dem.
 
Vikter stämmer ofta inte på kajaker. Silhouette är inte direkt tung i jämförelse med liknande modeller. Borde kunna passa dig bra vi har en sådan i familjeflottan.

Roderkajaker typ VKV Anita skulle de vara något för dig?

Vad föredrar du för typ av sittbrunn och sits? Är man kort kan fördäckets och sittbrunnssargens höjd vara viktig. Roderkajaker typ VKV och turbåtar har en ergonomi som gör de enklare att få effektiv paddelföring om man är lite kortare.

Thure
 
Tack Thure för tänkvärda tips att ta med mig när jag provpaddlar!

Jag har nu läst om VKV Anita och sett att den är 58 cm bred. Jag gissar att jag inte skulle få ngn "kontakt" med benen när jag sitter i den. För närvarande paddlar jag i olika modeller som kajak-klubben jag är medlem i har till sitt förfogande för medlemmar. De flesta sittbrunnarna är stora, vilket gör att jag inte får kontakt med kajaken med knän/lår, något som jag tror mig sakna. Så jag tror jag föredrar lite tajtare sittbrunnar. Däremot har jag inte tänkt närmre över vilken sits jag föredrar (de flesta på klubben tycks lika). Men det kanske är en rätt viktig fråga. Vet knappt vad det finns för skillnader.

De flesta kajaker jag paddlat har skädda, vilket jag tycker fungerar fint, men jag blir också nyfiken över vad du menar med din sista mening - utveckla gärna, jag vill ju gärna få en effektiv paddelföring :)
 
Om du upplevde att kajaken flöt högt i vattnet beror det nog på att du inte hade så mycket packning med. Tomma kajaker blir ofta så, och då kan det var skönt med lite barlast. En säck med 10 liter vatten hjälper ofta eller nåt annat. Nukan har väl rätt mycket rocker va som brorsan Arrow play? Brukar lägga lite tyngd i packutrymmet fram i den så går den bättre.


Tycker Nukan borde passa din längd och vikt. Kolla efter LV kajaker (Low Volume).
 
Tack Calexico för input och tips om barlast! Low Volyme (LV) hade jag klurat ut och håller utkik efter dessa.
Stämmer att Nuka gt:n har samma bottenform längsled som Arrow play som du skriver är "rocker" - hade ingen aning om vad det betydde, men har nu fått koll på att det handlar om bottenformen :)
 
nja man menar nog mer att volymen är större framtill. på Arrow play syns det rätt tydligt och känns framför allt när man lyfter den, då den e framtung. den har större flytkraft där och kan behövas tryckas ner mer i vattnet för bättre stabilitet.
 
Racer och motionskajaker har högre sittposition än de flesta så kallade havskajaker. Högre sits ger, och speciellt om man har kort rygg, möjlighet till mer vertikal paddelrörelse med paddelbladet närmare mitten av köllinjen vilket är effektivare.

Alla kajaker är kompromisser. Jag ser för och nackdelar med alla mina kajaker.

Genom att flytta fram sitsen får man mera kontakt med sittbrunnen med lårens utsidor vilket underlättar lite för balansen i vågor.
En bra sittposition innebär lätt böjda knän och lite sträckning i knät på den sida där paddelbladet drar. Detta ger mera höft och bålrotation och bättre kraft vilket spar armarna då du utnyttjar rygg och till viss del benmuskler mera i framdrivningen

Thure
 
Innan du köper något, testa en NDK Pilgrim. Den bruka fungera väldigt bra för lättare paddlare och sväljer ändå en hel del last. Annars har Rebel finna grönandsinspirerade kajaker (Naja), men då behöver man snåla med packningen för en veckotur.
 
Tack Calexico och Thure för era förklarande svar :)

Tack DDeninger för pepp för Pilgrim. Har nu även läst om Rebel Naja som verkar läcker men omöjlig för min packning.

Jag kämpar på för att få kläm på vilka modeller som passar till mig...
 
Du är medveten om att din kravlista är lite problematiskt eftersom du är så pass lätt? En 100kg person har inte samma problem.
En kajak som känns bra för dig med tekniskt paddling och roll behöver vara hyffsat liten för att inte kännas otymplig och jobbig.
Men detta begränsar lastutrymmet som du har.
Så om du prioriterar ”känsla” och lek, så behöver du tänka lite extra till för packning för långturer. Men detta är inte alls omöjligt. Packningen man bär med sig för en veckovandring går lätt ner i nästan vilken kajak som helst. Problemet är mer att många vill ha med ”det lila extra” när de paddlar, och det behöver du kanske hoppa över.
Prioriterar du ”långfärdskajaken”, så behöver du kompromissa med egenskaper för lek och roll samt att den är lite overkill för vanliga dagsturer, dvs. din ”vardagspaddling” kommer kännas lite tråkigare.
Min råd är att prioritera en kajak för dagsturer och lek, det är det du antagligen kommer att använda kajaken mest. Och så optimerar man sin packning för veckoturer.
Av de kajaker jag har koll på så är Pilgrim Expedition väl närmast din kravlista, men de är sällsynta och eftertraktade på begangnadsmarknaden.
En annan alternativ är kanske Aquarius Sea Leopard. Den passar bra mindre personer och har en väldigt bra pris. Har själv haft storebror Aquarius Sea Lion LV i många år och den funkade fint för allt från lek och roll till veckoturer. Kan provpaddlas hos Ostkustenkajak.
 
Det gäller att provsitta flera olika och känns de stora kan man ibland flytta sitsen och även lägga cellplast mellan låren och sittbrunnen för bättre kroppskontakt och kontroll av kajaken.

Du har väl säkert scannat av blocket, men såg en P&H Scorpio LV i plast som kanske kan va nåt. Fanns även en grön Zegul i Nyköping en kvinna sålde. Såg en röd North shore atlantic också som är kvalitet, men om den var LV stod det inget om.
 
Tack DDeninger för mycket kloka meningar - kanske jag kan förändra mitt tankesätt och inte stirra blint på packvolym, utan tänka mer känsla och lek :)
Riktigt prisvärda tips om Aquarius - TACK! Har nu snackat med trevliga Ostkustenkajak. Det är ju långt att köra, men en lockande tanke.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lars R Kajak vid Vancouver Island. Tips på paddelvatten? Paddling allmänt 3
tiddelipom Tips på paddeltur vid Stenungsund Paddling allmänt 3
paddelmatte Paddling vid Lofoten. Har du tips på rutt? Paddling allmänt 8
KristinE-D Tips på turer vid Höga Kusten Paddling allmänt 8
anholl Lång och smal torrdräkt dam, tips? Paddling allmänt 0
HjalmarGL Bergans Ally, tips ang 16,5 eller 17? Paddling allmänt 7
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
MrP Tips om en SUP paddleboard Paddling allmänt 6
Kvark Tips sökes, Paddla rinnande vatten (Småland) Paddling allmänt 5
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
Mats L Tips torrdräkt Paddling allmänt 5
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
Charityman Packraft i Jämtland - tips! Paddling allmänt 0
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
Garoto Byte av roderlina och hölje, behöver tips! Paddling allmänt 3
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
Åsa_P Tips på 4-dagars kanotsemester Paddling allmänt 9
brglnd Tips kajakköp Paddling allmänt 4
Jenny Penny Era bästa tips på paddelvatten i vårväder Paddling allmänt 3
Karinsan Knarrande fotstöd. Tips? Paddling allmänt 4
Peter.nou_gmail.com Enklare motionskajak? Gärna begagnad - tips på modell, prisklass? Paddling allmänt 2
Messway Tips på kajak - nybörjare Paddling allmänt 8
majkelsson Tips sea kayak podcasts.com Paddling allmänt 0
Lasse Be Tips från SSRS Paddling allmänt 4
pelle.k Tips på bra flytväst Paddling allmänt 5
Viljan82 Tips på paddeltur Paddling allmänt 8
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
larsn1 Söker tips för kanadensare i vildmarksmiljö Paddling allmänt 6
Slitvargen Tips på packbar flytväst för packrafting Paddling allmänt 11
Villevillut Letar efter tips på kanot. Paddling allmänt 11
Erikhelen Tips på kajak Paddling allmänt 14
Göran_ Har precis flyttat till Norrbotten, tips på turer med kanadensare? Paddling allmänt 8
watchEm Tips på uppblåsbar kajak! Paddling allmänt 2
Valpish Tips på mat inför långtur. Paddling allmänt 7
thureb Tips och tricks sköta och trivas med torrdräkt Paddling allmänt 8
fekki Tips på 3-dagars tur med packraft Paddling allmänt 5
Lico SOT som motionskajak, tips och erfarenheter. Paddling allmänt 5
fingret Tips på paddling för 2 nybörjare (1 vecka) Paddling allmänt 6
FotoMarkus Gräsö: Tips på dagstur Paddling allmänt 1
shardell Båtsportkort och tips Helgelandskusten, Norge Paddling allmänt 0
kanis Tips paddelvatten närheten norra Småland? Paddling allmänt 3
DalecarliaBushcraft Malingsbo-Kloten tips? Paddling allmänt 3
The_Lost_Cyclist Tips på paddelforum med fokus på Kanada/USA Paddling allmänt 2
Ake Larsson Tips på sjöpaddling Dalarna, Härjedalen Paddling allmänt 0
jensskogås ProXplore K1 GF och North Shore Aspect RM - tips? Paddling allmänt 0
Elin75 Tips på nybörjartur i Stockholms skärgård? Paddling allmänt 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...