Friluftsbyxor som går att vika/rulla upp till shorts-längd (ej zip-off)?

Finns det några bra byxor som är smidiga att vika upp eller rulla upp till shortslängd? Jag tänker inte på zip-off-byxor.

(Har en fiskekajak och när jag sjösätter den vill jag ha shorts men väl på plats i kajaken vill jag ha normallånga byxor.)
 
Halaj!

Ursäkta. Jag har inget svar på din fråga, utan en fråga till dig: för mig är ett absolut krav att friluftbrallorna skall vara zip-off.
Jag förstår inte varför inte_alla_friluftbrallor har zip-off.
För liksom, när nedre holkarna sitter på plats är de ju som vanliga brallor. Jag ser inte nackdelen med zip-off.

Men du vill uttryckligen har brallor utan zip-off.
Varför?

//T
 
Då jag sitter på plats i fiskekajaken är det ganska omständigt att zippa av och på benen. Håller med dig om att zip-off är smidigt och bra i andra sammanhang.
 
Jag har ett par Tierra LIte track. De har dragkedja och knapp vid skon. De kan jag vika upp och dra dragkedjan åt fel håll så de blir uppvikta som shorts. De finns i både med och utan zip-off
 
joggingbrallor fast i snabbtorkande polyester och med resår nertil? Då borde man kunna dra de över knät bara så de stannar där.

Brukar göra så med mina vindbyxor ibland.
 
Jag använder Houdinibyxor till alla aktiviteter året runt. Thrill twill har gummiband nertill som man kan spänna så man enkelt kan dra upp byxorna ovanför knäna. Action twill har knappar som sitter så att benen sitter så tajt att de stannar kvar precis under knäna på mig. Båda byxorna torkar extremt fort.
 
Jag har ett par Tierra LIte track. De har dragkedja och knapp vid skon. De kan jag vika upp och dra dragkedjan åt fel håll så de blir uppvikta som shorts. De finns i både med och utan zip-off

Skulle du säga att de är tillräckligt bekväma upprullade för att det ska vara omotiverat med zip-off varianten? Står nämligen och väljer mellan dessa...
 
Jag förstår inte varför inte_alla_friluftbrallor har zip-off.
För liksom, när nedre holkarna sitter på plats är de ju som vanliga brallor. Jag ser inte nackdelen med zip-off.

Men du vill uttryckligen har brallor utan zip-off.
Varför?
Nu är inte jag trådstartare, men jag tycker att i stort sett alla byxor med zip-off som jag provat hittills, har varit osköna. Jag känner dragkedjan mot låren när jag går, och tycker att det trycker eller skaver. Vet inte om det beror på att dam-zipoff-byxorna motsvarar damshortsens benlängder, dvs såvitt jag tycker mig se oftast har något kortare benlängd än herrshorts och därför hamnar på en del av mina lår där byxan rör sig mycket, eller om det är pga benvidden som blixtlåsen känns. Har ett enda par med zipoff, och det är verkligen på gränsen att jag vill använda dem pga "blixtlåskänning". Tror faktiskt inte att jag skulle välja dem som "enda vandringsbyxa" på en längre tur, då blir det hellre ett par långa byxor och separata shorts.

Här är mitt andra argument, dåliga vibbar av zipoff, haha! Vad är oddsen för detta?
https://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=30103
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...