Fältuniform 90 - bra eller dåliga för vandring sommar-höst?

Tänk på att det är EJ lagligt att bära Försvarsmaktens uniformer som civil person utan att tillhöra Försvarsmakten, man kan göra sig skyldig till brottet: Föregivande av allmän ställning! Enligt brottsbalken 17 kapitlet 15§. (se Unibest)

Mvh troswe

Du springer omkring i bara kronans persedlar och du lär ha lika mycket med FM och göra som Paris Hilton?
 
Klädd i uniform på allmän plats är olämpligt även för det personliga välbefinnandet.
Det är inte ovanligt att uniformerad personal får utstå både verbala och fysiska påhopp.
Vid ett par tillfällen under min tjänstgöring i Stockholm blev jag och kollegor "antastade" på tunnelbana / pendeltåg p g a uniformeringen.
Det är synd att råka ut för om man inte ens är FM-personal.
 
Det är en nationell sportgren i USA att militärer(eller varit) filmar och konfronterar folk som knallar omkring i uniformer - vissa i värsta paraduniformgirlangglittermässing serrskild jette fin drekt - haha.

Googla" fake military u.s" , videosök - man hittar mycket godbitar
 

Bilagor

  • asgarv.gif
    asgarv.gif
    1.2 KB · Visningar: 507
Det är inte ovanligt att uniformerad personal får utstå både verbala och fysiska påhopp.
Vid ett par tillfällen under min tjänstgöring i Stockholm blev jag och kollegor "antastade" på tunnelbana / pendeltåg p g a uniformeringen.

Känner igen detta! Vi var en grupp som skulle handla lite mat inne i en matbutik nyligen innan en längre HV-övning och ville ha med oss lite annan mat/godis när vi blev påhoppade av ett gäng gapiga ungdomar, trist!

Mvh troswe
 
Funktionen går väl före färg och mönster? En bra bruksjacka för mig är den brittiska Smocken. Bra passform, bra funktion, slitstark, vindtät. Har fungerat sedan Falklandskriget och framåt. Jag bär den dagligen och ser inget konstigt i att den har ett mönster i icke-neon...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Funktionen går väl före färg och mönster? En bra bruksjacka för mig är den brittiska Smocken. Bra passform, bra funktion, slitstark, vindtät. Har fungerat sedan Falklandskriget och framåt. Jag bär den dagligen och ser inget konstigt i att den har ett mönster i icke-neon...


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Bar en M65 jacka i woodland camo i min ungdom men numera utbytt för längesedan till en grön M65, en mycket skön och praktik jacka.

P.S.
Har en smock som är i helgrön färg, otroligt mångsidig jacka/rock.

Mvh troswe
 
Tänk på att det är EJ lagligt att bära Försvarsmaktens uniformer som civil person utan att tillhöra Försvarsmakten, man kan göra sig skyldig till brottet: Föregivande av allmän ställning! Enligt brottsbalken 17 kapitlet 15§. (se Unibest)

Mvh troswe

Nja, bärandet skall ge sken av att tillhöra försvarsmakte om det skall vara olagligt. Det är sällan fallet om man bara bär byxor eller jacka. Bär man hela systemet kan det vara en annan sak. Domstolar brukar ofta ta hänsyn till uppsåt i sina domar vilket kan göra att vandraren/paintball spelaren/jägaren kommer undan.

Även fast fängelse finns i straffskalan så skulle jag passa mig för att göra ett envarsgripande på kalfjället.

Däremot tycker jag att det finns mer lämpliga plagg för en vandrare och att den enskilde bör välja andra kläder för att inte misstolkas.

Min fetmarkering nedan.

15 § Giver någon sig obehörigen ut för att utöva myndighet, dömes för föregivande av allmän ställning till böter eller fängelse i högst sex månader. Detsamma skall gälla, om någon obehörigen bär uniform, märke eller annat tjänstetecken som giver honom sken av att tillhöra försvarsmakten eller annan kår i det allmännas tjänst eller kår, vars verksamhet avser allmän samfärdsel eller allmänhetens förseende med vatten, ljus, värme eller kraft.
Är brottet med hänsyn till att det har medfört betydande men för det allmänna eller för någon enskild eller eljest att anse som grovt, skall dömas till fängelse i högst två år. Lag (1999:792).
 
Känner igen detta! Vi var en grupp som skulle handla lite mat inne i en matbutik nyligen innan en längre HV-övning

Mvh troswe

Läs nedan.

15 § Giver någon sig obehörigen ut för att utöva myndighet, dömes för föregivande av allmän ställning till böter eller fängelse i högst sex månader. Detsamma skall gälla, om någon obehörigen bär uniform, märke eller annat tjänstetecken som giver honom sken av att tillhöra försvarsmakten eller annan kår i det allmännas tjänst eller kår, vars verksamhet avser allmän samfärdsel eller allmänhetens förseende med vatten, ljus, värme eller kraft.
Är brottet med hänsyn till att det har medfört betydande men för det allmänna eller för någon enskild eller eljest att anse som grovt, skall dömas till fängelse i högst två år. Lag (1999:792).
 
1: Nja, bärandet skall ge sken av att tillhöra försvarsmakte om det skall vara olagligt. Det är sällan fallet om man bara bär byxor eller jacka. Bär man hela systemet kan det vara en annan sak. Domstolar brukar ofta ta hänsyn till uppsåt i sina domar vilket kan göra att vandraren/paintball spelaren/jägaren kommer undan.

2: Däremot tycker jag att det finns mer lämpliga plagg för en vandrare och att den enskilde bör välja andra kläder för att inte misstolkas.


1: Har du bara jackan eller byxorna och att det är makulerade parsedlar eller kopior är det inga problem, det har ju kommit diverse andra kläder i M90 camouflage och en del modeplagg finns också i detta camouflage mönster.

2: Instämmer helt och hållet.

Mvh troswe
 
Men Troy, var hävdar du att det obehöriga myndighetsutövandet ligger i att en hemvärnsgrupp (numera heter det visst Hemvärnet-Nationella Skyddsstyrkorna) som är 'på väg till övning', 'under övning' eller 'på väg från övning' är iklädda sina militära uniformer? Det är ju en naturlig del i övandet, något som pågått i samhället sedan redan före bildandet 1940.

Skillnaden mellan Försvarsmaktens fältuniform M90 och en civilists uniformslika M90 är att:
/på den förra finns på kragsnibbarna FM-tecken av något slag (höger och vänster kragsnibb) samt ev. gradbeteckning (vänster kragsnibb för icke menig). Nationsmärket på vänster ärm (svenska flaggan) och (för utlandsstyrkorna) sätts även dess förbandstecken med lilla riksvapnet och texten SWEDEN där. På vissa av plaggen i M90-systemet förs gradbeteckningen på vänster brösts framsida istället. Enkelt, och hyfsat klart, angivet i UniR FM - det är bara att läsa in sig på de dryga 300 sidorna om svenska uniformsregler!

/på den senare skall dessa inte förekomma. Nationsflaggan undantagen, den är en allmän svensk nationalsymbol och inte ett specifikt FM-tecken... Och i det fall det är ex-FM -utrustning så skall kronmärkningen inne i plagget vara makulerad, eller inte finnas kvar. Något som av logiska skäl är svårt att se utifrån...

Allt hade varit sååå mycket kristallklarare om FM hade mönsterskyddat alltihop - och ALDRIG sålt av någon surplusutrustning i den stora förskingringen av våra gemensamma skattebetalda värden kring millenieskiftet...
JMHO...
/Odd
 
Allt hade varit sååå mycket kristallklarare om FM hade mönsterskyddat alltihop - och ALDRIG sålt av någon surplusutrustning i den stora förskingringen av våra gemensamma skattebetalda värden kring millenieskiftet...
JMHO...
/Odd

Ja men då skulle dom fått elda upp allt istället för och sälja skiten och få, lite fika pengar typ.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niklas_axelsson Fältuniform 90 Tropik Beige Kläder 18
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
langben Klättermusen Misty 2.0 eller Arc'teryx Gamma LT? Kläder 2
friluftsbruden Vinterskor 1 eller 2 storlekar större? Kläder 11
marp68 Impregnera grövre bomullsjacka med vaxtvål eller impregneringsspray? Kläder 4
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Pohman Gaiters eller Chaps Kläder 6
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
joakimkarlsson1022 Var hittar jag vadarpåsar eller annan lösning? Kläder 8
Livetiskuggan Olles bror eller yllemössa Kläder 4
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
utesälen Helt vattentäta handskar eller tumvantar? Kläder 12
Silver Fang Skidjacka eller vindjacka Kläder 6
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
evinrude Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare? Kläder 7
silash Stabila sandaler för inlägg? Eller luftiga skor? Kläder 3
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
bionicon Varma Sorel eller liknande Med bra fotform!??? Kläder 12
Tobias.H Underställ - Woolpower LITE eller 200g Kläder 7
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
Silver Fang Långärmad skjorta eller långärmad tröja för vandring Kläder 36
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
nicko_ Nubuckkängor - vare sig vax eller fett? Kläder 6
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
andy69 Sealskinz eller annat vattentätt på fötterna! Kläder 9
Cryfish Torrdräkt, hel eller delad Kläder 4
salvion Lägga upp byxben? Symaskin eller butik? Kläder 11
Ghostery Vinterparkas med eller utan membran? Kläder 26
Micro553 Arcteryx Alpha Fl, Beta ZT eller Lyngen eller Fjällräven Kläder 6
Micro553 Fjällräven ECO Shell Jacket eller andra alternativ Kläder 4
nicko_ Väst som förstärkningsplagg - dun eller syntet? Kläder 7
Persson.F Vandringsbyxor i storlek XS eller 46 - finns de? Kläder 1
Glännman Lundhags Bielne pant eller Norröna Svalbard Cotton pants Kläder 1
såg Jörn eller Lundhags Kläder 3
Gröngölingen Kängor eller skor i fjällen? Kläder 11
rJohansson Lundhags Traverse Pant eller Fjällräven? Kläder 22
Shamrock Lundhags Ranger Mid eller Meindl Kampfstiefel? Kläder 12
Mattias1981 g1000 eller oljerock? Kläder 8
utesälen Huva eller inte? Kläder 7
Nettchen Prylnörd eller verklig "behov"? Kläder 22
FarmerJoe Dun eller Fleéce? Kläder 26
Arwzz Klättermusen: Eta-proof eller Cutan? Kläder 29
fjording Vinterparka: Fjällräven Kyl (eller Canada Goose) Kläder 1
LB414 Lundhags Bielne - Mid eller High? Kläder 6
waltruz Sorel Caribou - modeskräp eller seriös outdoorkänga för vinterbruk? Kläder 10
joanna Lite mer vattentåliga dunplagg: Qshield eller "bara" Pertex Endurance på utsidan? Kläder 7
knolpak Köpråd, byxor eller zip off-byxor Kläder 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.