Täckbyxor för året runt bruk

Har idag ett par Patagonia Primo täckbyxor Goretex pro shell, https://www.evo.com/outlet/pants/patagonia-primo.

Gillar dom verkligen vintertid, lätta, bra fickor och ventilation, förstärkta på rätt ställen och snygga. Jag funderar dock på att köpa ett par nya skal-/täckbyxor för allmänt åretruntbruk.

Jag vill ha ett par byxor som går att ha året runt för diverse friluftsbruk. Alltifrån att dra på sig när man cyklar till jobbet då det regnar, till fjällvistelse både höst och även för vinterns splitboardturer. Samt även dra på sig när det regnar under diverse jakter.

Det jag inte gillar med mina nuvarande är väl att Goretex proshell "prasslar", sedan tror mina nuvarande är framförallt tänkt för alpint bruk.

De egenskaper jag önskar på nya byxorna är: vattentäta, bra ventilation, prasselfria, lätta och hållbara.

Har sneglat på ett par Fjällräven Ecoshell byxor, någon som har erfarenhet av dessa? De recensioner jag lyckas hitta är främst på jackan i samma serie.

Någon som har tips på andra bra åretruntbyxor?

Kanske är det att hoppas på för mycket att man ska hitta en täckbyxa som passar allt, men värt ett försök att höra sig för =)
 
Håller med om att det stör när det prasslar. Har själv gått över till materialet Neoshell som jag tycker är klart behagligare på alla sätt och vis. Mjukt, prasslar inte, har lite stretch och fungerar på en helt annan princip än de vanliga membranen vilket gör att det "andas" klart bättre.

Öppen fråga är tåligheten, det har bara funniits några år så oklart hur många års användande man kan vänta sig av plaggen. De brukar även vara rätt dyra.

Finns inte så jättemånga fabrikat som använder det, men de plagg som görs brukar vara riktigt bra. Märken som jag vet har använt sig av det är bland andra Jöttnar, Westcomb och RAB.

Hur som, jag är såld och köper numer bara plagg i Neoshell och rekommenderar det starkt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nvavargen Friluftsjacka hela året Kläder 15
Vandersex Året runt jacka? Kläder 2
såg kängor året runt Kläder 7
salis Året runt GTX- Brallor? Kläder 2
Tapio_ut En flottig trasa runt halsen? Kläder 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...