Abisko - Abisko -> Frågor om Latnjavaggi mm.

Hej!

Jag ska ut på tur 16-25 augusti (ungefär)

Planerar en solo-vandring med start i Abisko, kungsleden ner till Alesjaurestugorna, sedan upp via Nordkalottenleden till Riksgränsen.

Så långt så gott, jag har vandrat sträckan tidigare i olika etapper.

Från Riksgränsen tänkte jag upp i bergen igen via Låktatjåkkastugan-> Sedan söderut via Latjnajavrisjön -> Kårsavaggestugan.

Hur svårt är detta parti med hänsyn till led, eventuella vad etc? Är det realistiskt att ta det på en dag eller bör man sikta på att tälta vid sjön innan nedstigningen i Kårsavagge?

Och hur ser vattenmängden ut kring vad såhärpass sent på sommaren? Jag har tidigare bara vandrat i början och mitten av sommaren Juni-Juli.
 

avslutad210712

Gäst
Från Riksgränsen tänkte jag upp i bergen igen via Låktatjåkkastugan-> Sedan söderut via Latjnajavrisjön -> Kårsavaggestugan.

Hur svårt är detta parti med hänsyn till led, eventuella vad etc? Är det realistiskt att ta det på en dag eller bör man sikta på att tälta vid sjön innan nedstigningen i Kårsavagge?

Och hur ser vattenmängden ut kring vad såhärpass sent på sommaren? Jag har tidigare bara vandrat i början och mitten av sommaren Juni-Juli.

Menar du Riksgränsen till Kårsavagge-stugan på en dag eller menar du Låktatjåkka-stugan till Kårsavagge-stugan på en dag? Det senare borde gå att klara av

Kan inte påminna mig några svårigheter på sträckan Låktatjåkka-stugan till Kårsavagge-stugan
 
Riksgränsen till Kårsavagge-stugan.

Alternativet är ju som sagt att man tältar vid Latjnajavrisjön. Det ser ju ganska lättvandrat ut till Abisko sen.

Har bifogat den tänkta rutten.
 

Bilagor

  • Latnjajavri.jpg
    Latnjajavri.jpg
    82.4 KB · Visningar: 870
Latnjavaggi

Hej!

Jag gick i Latnjavaggi för 10 dagar sedan. Jag skulle säga att det är lättgången. Det fanns några ställen där jag kunde gå på snö för att slippa vada. Vad jag kan bedöma så är samtliga vad enkla (men sådant kan så klart ändras). En väldigt vacker sträcka med massor av fina tältplatser. Sista backen ner mot Kårsavagge är relativt brant men inte så lång. Det är inget som stoppar dig, men vila knäna en stund innan du börjar gå nedför (i alla fall om du är 50 som jag...) :)

Med vänlig hälsning, Martin Karlberg
 
Jag och kompisen tältade för några år sedan vid "sommarbro" väster om Låktatjåkkastugan och gick därifrån via Låkta(med våffelpaus), Latnjavaggi och Kårsavagge mot Abisko fram till bron(som nu är borta) vid nationalparksgränsen och tältade där. Visserligen en ganska lång men ändå rätt lugn dag. Känns som din tänkta etapp borde vara görbar (vi var förresten i 45-årsåldern vid den tiden :))
Sitter f.ö. på Stockholm C just nu på väg upp till de trakterna, kanske kan återkomma med info om vattenstånd mm.
 
Jag gick med familjen från Trollsjön (upp för branten) via Latnjavaggi till Kårsavagge och tillbaka till Abisko häromdagen. Vi övernattade vid sjön i Latnjavaggi, Kårsavaggestugan och vid gränsen till nationalparken. Kommer man från Låkta så är det ju mest nedför hela tiden, lätt att hitta och inga svåra vad. Barnen fick ta på sig stövlar en gång på sträckan. Utsikten när man går ned mot Kårsavagge är fantastiskt, och det var inte alls så besvärligt att ta sig ned som jag befarade.

Utan barn tror jag nog du kan gå från Låkta till Kårsavagge på en dag, men jag vet inget om den första delen av den sträckan iof. Kårsavagge till Abisko är också lättgånget med enkla vad (om några), dock lite platt jämfört med sträckorna innan.

Bifogar färsk bild från vägen ned i Kårsavagge, som inte alls gör den hissnande känsla rättvisa iof.
 

Bilagor

  • IMG_3021.jpg
    IMG_3021.jpg
    76.5 KB · Visningar: 612
Jag rekommenderar att du tar vägen förbi Frippes fall och skaffar dig ett diplom. Jag har delat ut 11 hittills i år vilket är nytt rekord. 84 totalt.
HåkanF
 
En fråga till Braxe
Har du möjlighet att beskriva mer detaljerat hur ni gick från Trollsjön till Latnjavaggi samt hur gamla är era barn?
Vänligen,
Rickard N.
 
Gick Låkta fjällstation - Kårsavaggestugan för ganska exakt fem år sen, utan barn. Tog fem timmar inkl lunch Latnjavaggi och sen rast med kaffekokande innan vi gick ner i vaggen. Inga svårigheter med vad eller terräng det året. Har inte gått sträckan riksgränsen - Låkta men det borde ju gå även om det blir en rätt lång dag..
 
En fråga till Braxe
Har du möjlighet att beskriva mer detaljerat hur ni gick från Trollsjön till Latnjavaggi samt hur gamla är era barn?

Barnen är 8 och 10 år. Vi gick enligt bifogad karta på ett ungefär. Delen från Trollsjön upp till 1400m var jobbig och stundtals tyckte delar av sällskapet att det var för brant. Utsikten över sjön var fin såklart, men det kändes som om stigningen aldrig ville ta slut, och stigen (eller vad man ska kalla det) var väldigt diffus och kom och gick. Kompass och detaljerad karta var bra. Vi följde färdvägen som finns utritad på Calazos detaljerade karta över området.

Jag skulle nog inte rekommendera den vägen, men vädret var mycket bra och det kändes tråkigt att gå tillbaka samma väg som vi kom, så vi chansade. Uppe på toppen var det mycket snö och häftigt landskap med små sjöar och is. Då tyckte alla det var kul igen! Och resten av vägen gick mest nedför och var mycket omväxlande. Mycket fascinerande att man har gått nedför i hela dagar och sedan kommer fram till ett sådant stup som det ned i Kårsavagge.
 

Bilagor

  • IMG_3098.jpg
    IMG_3098.jpg
    66.4 KB · Visningar: 549
  • IMG_2920.jpg
    IMG_2920.jpg
    91.6 KB · Visningar: 536
  • IMG_2931.jpg
    IMG_2931.jpg
    38.1 KB · Visningar: 526
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
cece abisko - Nikkaloukta (massa frågor) Fjällvandring 29
Evelinaeng Frågor om turen: Abisko-Lapporten-Mårma-Vistas-Kaskavagge-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 6
vandrafjäll Lite frågor om tågresan till Abisko och från Nikka Fjällvandring 10
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Fjorr Fullbokat tåg Kiruna-Abisko Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Jonasjarmen Dagsturer i Abisko, oktober. Fjällvandring 2
Maalla Abisko 8-10 september Abisko-Kårsavagge-Abiskojaure-Siellavagge-Ballinvagge-Abisko Fjällvandring 4
I95tomjo Abisko-måndalen-harpasset-låkktatjåkka Fjällvandring 1
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
Paulo_zavala Abisko-Vakkotavare tidigt april Fjällvandring 12
Andreas123456 ryggsäck abisko-nikkaloukta Fjällvandring 5
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Ambientograph Abisko-Njakajaure Fjällvandring 0
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
DanielK Kårsavagge-Låktatjåkka-Trollsjön-Måndalen-Abisko Fjällvandring 5
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
Valde Abisko-nikkaluokta Fjällvandring 12
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
Ooscar Abisko till Nikkaloukta via Siellavaggi, Mårma, Kaskasavagge och Tarfala Fjällvandring 14
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
Lappen69 Tvådagars tur från Abisko(?) efter midsommar Fjällvandring 2
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Toblin Tältplatser lapporten nära abisko ? Fjällvandring 6
Johannes_ Sovsäck och liggunderlag Abisko v26. Fjällvandring 4
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Jojosurf Komma ut till Abisko Fjällvandring 3
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Braxe Tre tältnätter kring Abisko Fjällvandring 20
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3
Joonaka Abisko-Nikkaluokta via trepassleden(?) Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.