packa ryggsäck - vandring - hur gör ni för att få plats?

Ja det där med storlek på ryggsäckar har spårat ur en hel del.

Man tittar på en ryggsäck som heter typ "Trekker 55" och sen läser man "Packvolym: 38 liter" under specifikationen.

Nu verkar iofs Clas O verkligen specificera volymen (och räknar man ihop yttermåtten blir det 68 liter, så totalvolymen verkar stämma).

Men sen påverkar ryggsäckens form väldigt mycket. Knepet att låta sovsäcken fylla ut botten ordentligt är också smart, jag tror man kan tjäna in närmare 2 liter på den manövern.
 
Ja, det är en mycket bra fråga. Det var inte ovanligt alls att sådana kringliggande småvolymer
räknades in i storleksangivelsen... Så har det nog alltid varit - det var mer lättsålt med en stor
angiven volym på vandrings-, för att inte tala om på expeditions-, säckar.
 
Gott om plats

Jag köpte lätta prylar förra året. Allt var nytt förresten. De gamla sakerna hade gjort sitt.

Någonting jag funderade på innan jag handlade var hur stor ryggsäcken skulle vara. Jag läste mycket här i olika trådar och kom fram till att jag inte behöver minimera volymen för att ryggsäcken ska bli några gram lättare.

Så det blev en Osprey 88 liters, vilken jag är supernöjd med. Allt får plats i den. Bra tycker jag som är ute mer än en vecka i stöten.

Jag valde Ospreyen för att den har så många fickor och vägar in i den. Inte bara en öppning i toppen.

Så, jag prioriterade volym och rymlighet före trångt och en lite lättare ryggsäck. Noterbart är dock att 88 litersryggan inte är tung.
 
Ja, storleken bidrar inte så mycket till vikten, volymen ökar väl med kubiken av yttermåtten (eller nåt sånt), så om alla sidor dubblas blir volymen 8 gånger större (medans det bara blir 4 gånger mer tyg?)

En ryggsäck på 50 liter och 1000 gram blir ju 20 gram per liter. Då skulle ju en 70-liters väga mindre än 1400 g (bärsystemet, som ofta är en tung del, ändrar ju kanske inte vikt för att säcken blir större, och volymen ökar som sagt var mer än mängden tyg).
 
Hej
Hur gör man för att packa en ryggsäck så man får plats.

Har en askalit 65l
Har hängmatta, sovsäck, lite småutrustning(prylar), UQ och ett ombyte.... den blir tvärfull....

tittat på vad folk tar med sig när de går på vandring men folk har ju sjukt mycket prylar... jag har inget kök eller mat med mig men min ryggsäck är tvärfull....

går folk runt med saker i händerna?
kan ju plocka ur typ sovsäck och UQ och hänga på utsidan av ryggsäcken då de är lätta...

hur gör ni?
skulle behöva tips :)
För låglandsvandringar där man är "generös" med vad man tar med sig är ganska utrymmeskrävande. En syntetsäck för vinterbruk har man tagit anselig plats även i en stor rygga. Kör för den typen av vandringar en Berghaus Crusader och tycker också att utrymmet tryter om både syntetsäck, hängmatta, tarp, quilt och allt annat ska med. Tyvärr finns det inget annat att göra att skaffa en större ryggsäck eller tänka om hela systemet. Typ dunsovsäck och tält. Men sova hängmatta är skönt, så sluta inte med det. Men fundera på om det är ett bra system och om du kan banta bort något eller skaffa en större rygga.
 
Tycker det går att få ner volymen om en inte tar med så mkt prylar och om en använder grejer med liten volym. Så här såg min 24l ryggsäck ut inför solotur genom Sarek i somras, inkl 3 dagars mat. Efter 1 dag behövde jag inte ha nån drybag utanpå ryggan.


Är lite nyfiken på vad som finns packat inuti, kan du berätta lite om vad du hade med dig?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
danfri Bästa sättet att fästa Gränsfors yxa på ryggsäck med MOLLE? Allmänt om friluftsliv 16
veni Hjälp med att välja rätt Lättvikts Ryggsäck Allmänt om friluftsliv 46
jennakristin Passform ryggsäck Allmänt om friluftsliv 11
veni Vem lämnar en ryggsäck i vildmarken? Allmänt om friluftsliv 7
Lajjan Ryggsäck till lång överkropp? Allmänt om friluftsliv 6
tlundberg Ryggsäck med brutet nyckelben Allmänt om friluftsliv 14
friluftaren Laga ryggsäck Allmänt om friluftsliv 8
Prylgalen Frakta ryggsäck på flygplan Allmänt om friluftsliv 24
jennyelisab1 Abisko i december Allmänt om friluftsliv 11
Bettman Regnkläder vandring - Kilpi Hurricane? Allmänt om friluftsliv 1
jojjebros Hur spenderar man sitt friskvårdsbidrag i naturen? Allmänt om friluftsliv 33
Östregård vandring våren? Allmänt om friluftsliv 2
harcerz Vandring Nära Stockholm Allmänt om friluftsliv 3
mariasavstrom Tälta vid sjö, utan vandring, Stockholm/Södermanland Allmänt om friluftsliv 2
AmaerildeRimfrost Hjälp! Min första vandring! Allmänt om friluftsliv 332
WahlgrenPeter Vandring i skåne Allmänt om friluftsliv 3
surud Vandring från skratch Allmänt om friluftsliv 7
Christian Småland mäta tillbakalagda höjdmeter på en vandring Allmänt om friluftsliv 5
Mullemek Tejpa eller inte tejpa fötter vid vandring Allmänt om friluftsliv 11
Still Alive Vandring i Hälsingland Allmänt om friluftsliv 2
mrbambocha Bästa plats för combon: MB, Snowboard, Vandring Allmänt om friluftsliv 2
Mullemek Bra vagn eller kärra för vandring på väg Allmänt om friluftsliv 11
Foten Mat för diabetiker på vandring Allmänt om friluftsliv 14
wayhide Jul vandring Bohusleden Allmänt om friluftsliv 0
tomhylsan Vandring är bra för hjärnan Allmänt om friluftsliv 3
Brage Vandring i Norge Allmänt om friluftsliv 4
Lajjan 2 dagars vandring i Närke i ängslandskap Allmänt om friluftsliv 1
wayhide Vandring Kompisar i Oslo trakten Allmänt om friluftsliv 0
Still Alive Hut vanligt är vandring utanför leder på låglandet? Allmänt om friluftsliv 24
stenblock Anser jägare/fiskare att vandring är meningslös hobby? Allmänt om friluftsliv 37
Zally64 Ett par dagars vandring önskar tips och råd. Allmänt om friluftsliv 3
ChristofferG Passande mat för en 6-8 dagars vandring Allmänt om friluftsliv 25
DDunderbarnet Överlevnads/Vandringspolare Södermanland sökes! Allmänt om friluftsliv 2
desireman Vandring/äventyr sommaren 2013? Allmänt om friluftsliv 51
carta Tält för vandring Allmänt om friluftsliv 7
Gun-valld Vandring runt knuten Allmänt om friluftsliv 1
Suedish Vandring vid grövelsjön? Allmänt om friluftsliv 2
rotkraft Frågor inför vandring / Era erfarenheter av Corsica GR20 Allmänt om friluftsliv 4
lillvafflan Svensk bilsemester med vandring och friluftsliv Allmänt om friluftsliv 9
emailkia Rätt regnkläder för vandring, behöver tips och råd Allmänt om friluftsliv 19
Kortelainen Weekend Vandring Allmänt om friluftsliv 5
snusfar Vandring Allmänt om friluftsliv 3
cooper99 Tips inför roadtrip och vandring i Norge? Allmänt om friluftsliv 0
fotografiskt Vandring i sjuhäradsbygden Allmänt om friluftsliv 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.