Arctic Alpine Veloce

Mitt Veloce har börjat läcka lite smått från sömmarna i taket. Nån annan som varit med om det?

Jag har även lyckats ha sönder väven på ett par ställen där dragkedjan fastnat i duken, jag vet inte om det beror på att väven är svagare än jag är van vid eller för att jag klantat mig ovanligt mycket med just Veloce-tältet.

Hur upplever ni andra den långsiktiga slitstyrkan?

Sömmarna är inte tejpade då det är Silnylon så då får man täta själv där det behövs. Efterspänner man tältet för mycket så kan sömmen streckas ut för mycket om det blir en varm morgonsol. Jag har aldrig haft något problem med dragkedjan, men visst kan den fastna om man inte är försiktig och gör rätt, så blir det ju på sovsäcken också...
 
Stormlinor

Jag har också provar mitt Veloce en natt med hunden.
Fungerade utmärkt utan stormlinor med lätt regn och vindar.
Jag är 170cm 60kg och hunden ca 13kg, 110L ryggsäck fick plats i fotändan.
Klurade lite på stormlinorna när jag vädrade tältet hemma.
Alla fäster dem lite olika. Jag vill ha flexibilitet att fästa i olika riktningar.
Av de fyra som kom i förpackningen använde jag två hela längder åt sidorna, delade en på två i huvudriktningen och en på tre i fotriktningen.

Hej har du nå video eller bilder på hur man fäster stormlinor, jag som är första tält ägare fattar inte riktigt😆
 
Slog till

Efter att ha spenderat timmar på att läsa om olika tält som kan passa mig hittade jag den här tråden. Jag har inte vandrat tidigare men vill komma igång och köra en del solovandringar i skog och lättare fjäll till att börja med.

Jag slog precis till och beställde ett Veloce från Northstar. Jag hoppas att det kommer, för Arctic Alpine har inte uppdaterat sin Facebook-sida sen förra året då de skrev att de skulle pausa tillverkningen av tält på grund av förhandling om försäljning.

Jag har i alla fall blivit peppad, och de videos som fanns i den här tråden har hjälpt mycket.
 
Efter att ha spenderat timmar på att läsa om olika tält som kan passa mig hittade jag den här tråden. Jag har inte vandrat tidigare men vill komma igång och köra en del solovandringar i skog och lättare fjäll till att börja med.



Jag slog precis till och beställde ett Veloce från Northstar. Jag hoppas att det kommer, för Arctic Alpine har inte uppdaterat sin Facebook-sida sen förra året då de skrev att de skulle pausa tillverkningen av tält på grund av förhandling om försäljning.



Jag har i alla fall blivit peppad, och de videos som fanns i den här tråden har hjälpt mycket.



De marknadsför ju i alla fall tältet ordentligt på startsidan på deras hemsida så det borde nog anlända.
Är själv en nöjd ägare av Veloce.

Lycka till!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Satt och läste denna tråd för några år sedan när jag skulle köpa tält. Och jag köpte Arctic Alpine Veloce. Nedan följer en kort recension.


Det är ett supertält. Den enda nackdel detta tält har är att ventilationsöppningen i innertältet inte har något myggnät. De som köper detta tält kommer bli mycket imponerande över hur det presterar i ALLA typer av förhållanden.

Jag har slagit upp, ner och sovit i detta tält med vindar på 15-20 m/s på kalfjället där man är mycket exponerad för moder natur. Inga som helst problem, presterar löjligt väl.

En gång, på 1100 möh piskade vinden och regnet på tältet i 12 timmar i sträck, förutom att psyket knäcks av det smattrande ljudet på tältduken så höll det tätt och jag var inte orolig för fem öre, ibland mycket förvånad över att det håller tätt i 12 timmar av konstans vinande vind och piskande regn.

En annan gång, på 950 möh var jag inregnad i tältet i 35 timmar. Det var inte uppehåll i ens 10 sekunder under dessa timmar. Med 35 timmars konstant regn och vindar upp emot 10-12 m/s så kom det in ungefär 10 droppar på insidan av yttertältet. Ingenting var blött förutom tältduken. När detta oväder slutade var jag mycket imponerad av tältet, mycket imponerad.

I strålande sol är det som vilket tält som helst, jävligt varmt. Ventilationen är absolut godkänd, öppna vid fossingarna och uppe vid öppningen till yttertältet och ventilationen blir bra, öppna gärna hela yttertälts dörren, fäst fast den i fästet och det fläktar väldigt bra.

Absiden är mycket rymlig, där har jag lagat all typ av mat, kokat alla typer av drycker och sist men inte minst förvara ALL min utrustning. Skor, väska, kök och diverse småsaker får plats. Du kan även knäppa av tältgolvet från ett fäste och dra in golvet, det gör sovplatsen mindre men du kan ha två kök, umgås med vandringskompanjonen utan problem. De saker du inte skall använda i tältet som bara ligger och skräpar (flytväst, paddlar, spötuber osv lägger du under de andra utrymmen mellan inner och yttertält.

Utrymmet i innertältet räcker gott och väl för en person, det är mycket yta att sova på. Här finns inte så mycket att säga förutom att det är väldigt gott om plats för dig och det du vill ha där inne. En annan mycket bra sak med innertältet är att hela ena sidan är myggnät vilket ger dig en magnifik utsikt om du slår upp tältet och rätt håll och rullar upp yttertältsdörren.

Jag slår upp detta tältet på 1 min. Vinden slår upp tältet åt dig så fort tältbågarna är i. Löjligt enkelt. En mycket viktig sak som man bör utnyttja är möjligheten att plocka bort innertält från yttertält. Detta gör jag efter många timmars regn då yttertältet är blött. Plocka ner innertältet och packa det torrt, du får gott om plats att packa när innertältet är nere. När jag gör på detta sätt så kan jag packa hela väskan i innertältet utan att få varken vind eller regn på mig. Det sista du gör är att slänga ut väskan, packa ner yttertältet och du är redo att gå.

När yttertältet är packat separat blöter det inte ner annan packning. Och en sak som är guld är att om man vandrar och det drar in dåligt väder såsom regn och vind och det börjar bli dags för lunch packar du bara upp yttertältet, slår upp det på 2 min och du har en safezone för matlagning, kaffedrickande och diverse småpill.

När det kommer till vind på kalfjället är det omöjligt att alltid ha den bästa sidan vänd mot vinden då den vänder hela tiden. Om hårda vindar träffar tältet i "fel" riktning har jag upptäckt att alla tältpinnar jobbar mycket bra ihop. Det kan verka osäkert inne i tältet, men när man ser på tältet utifrån under hård vind jobbar tältbågar och tältpinnar väldigt bra ihop. Det är nästan aldrig några slaka linor på tältet utan det fördelas mycket bra runt tältet.


Kort och gott så kan jag säga att ni som funderar på detta tält kan lika gärna köpa det, det är löjligt bra. Det har visat mig resa efter resa hur fruktansvärt prisvärt och bra det är.

Resan jag gjorde i år bestod av 8 dagars konstant regn och vind. Under dessa 8 dagar hade vi ett uppehåll på kanske 5-6 timmar. Det enda som var blött var yttertältet. Ibland skrattade jag lite grann och undrade hur länge det faktiskt håller tätt.

9/10 får detta tält. Jag kan inte komma på hur det inte skulle få det, kalfjället har försökt knäcka både mig och tältet utan framgång.


Ursäkta för lång text men det är på tiden att någon faktiskt berättar hur det verkligen fungerar.




.
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    61 KB · Visningar: 955
  • 2.jpg
    2.jpg
    53.2 KB · Visningar: 940
  • 3.jpg
    3.jpg
    40.2 KB · Visningar: 945
Senast ändrad:
Satt och läste denna tråd för några år sedan när jag skulle köpa tält. Och jag köpte Arctic Alpine Veloce. Nedan följer en kort recension. (...) Ursäkta för lång text men det är på tiden att någon faktiskt berättar hur det verkligen fungerar.
Tacksamt med recensioner skrivna av folk som använt prylarna ett tag! Du har inte funderat på att lägga upp din text i recensionsavdelningen? Där skulle den hittas lättare och snabbare av dem, som söker info om tältet.
PS dina bildlänkar verkar inte fungera... jo, nu gör de det, sorry :)
 
Har beställt ett orange Veloce nu, mitt första tält och i sommar blir det första tältningen. Några råd till en nybörjare?

Har läst mycket i tråden och anar att när jag lägger ut det på gräsmattan har jag ingen aning om hur jag ska göra, när vissa av er erfarna har problem med t.e.x att knyta linorna, pitcha? Vet inte ens vad det är. Svagheter i linor, tältpinnar e.t.c har jag ingenting att jämföra med så har verkligen noll koll.
 
Det är stark vind på fjället du skall vara beredd på, öva hemom så tältet inte blåser väck.

Grattis till ett vettigt tält.

go tur
 
Tackar, ja får se hur de går :)

Mja har läst lite här att de verkar stå emot vindar bra, men som du säger, det är väl när man sätter ihop det, får ankra en lina till ryggsäcken så fort som möjligt isåfall. Kommer träna på att sätta upp det i både vind och regn här på gården först. :)
 
La ut tältet på marken men har absolut ingen aning om hur jag ska göra, vart repen ens ska vara, eller hur man trär igenom dom i spännerna.. fick ingen instruktion med så hur ska man göra?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
robato Bergan eller Arctic Alpine Bo och sova 0
paris_dakar Arctic alpine design WBT fråga Bo och sova 10
Bobart Arctic Alpine Design WBT2 Bo och sova 4
Frrida Arctic Alpine Design WBT2 vs Nallo 2 Bo och sova 6
Jmhe Köpråd Arctic Alpine WBT 2 Bo och sova 2
Bragge Arctic alpine design, Ice evolution Bo och sova 10
såg nån som använder Arctic Alpine Design WBT3 Stormmatta Bo och sova 7
anders84 Ett antal frågor om Arctic Alpine Design WBT3 Bo och sova 11
Cremytos Arctic Alpine Design, WBT 2 i Göteborg? Bo och sova 8
Mpperra Arctic Alpine design. Air 380, 3,8cm erfarenhet någon? Bo och sova 0
donas Arctic Alpine Design, WBT 3 - Stormmattor Bo och sova 2
Herr Freeman Alternativ till arctic alpine design wbt - Bergans compact light? Bo och sova 1
angrytino Bergans Kompakt Light 2 vs. Arctic Alpine design 2 Bo och sova 3
Kerenskij Är sovsäckarna från Arctic Alpine något att ha? Bo och sova 9
Mathias PHS Arctic Alpine Design WBT 2??? Bo och sova 9
Psycoboy Arctic Alpine Design sovsäck Bo och sova 4
skalman Arctic Alpine, nått å ha? Bo och sova 12
livetarunderbart Sovsäck Arctic Alpine Design är den bra? Bo och sova 2
Luffarn Arctic Alpine? Bo och sova 6
vandrafjäll Loppisfynd en Caravan Arctic Bo och sova 46
såg Arctic Tunnel 2P Bo och sova 0
joakim.kallstrom Fjällmark Arctic 3P? Bo och sova 3
Martin_GBG Fjällmark Arctic Dome 2p Bo och sova 1
hikemike Fjällmark arctic 3p Bo och sova 3
trekk Bergans Arctic Extreme 4220 Bo och sova 5
Magnusfridh Arctic alpines liggunderlag Bo och sova 1
UsedToBeNice Dunsäck Caravan Arctic, komforttemp? Bo och sova 20
Vinter45 Sovsäck Mckinley Arctic 750 Bo och sova 0
Tidenztand Ajungilak Goose Bay Arctic Bo och sova 3
storhenke Artic Alpine-tält Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.