Ensam i Sarek - vilken rutt?

Svarta spetsen är mitt tips på trevlig topptur. Du når den från Skarja. Det var inte alltför svårt, förutom sista biten när man behöver sätta i händerna för att ta sig framåt.

Håller med om Svarta Spetsens ypperliga kvaliteter som utsiktsberg. På vägen upp kan man med fördel börja med att bestiga Tjågnåris för att därefter följa kanten mot stupet åt Tjågnårisjiegna till. Slät klippa att gå på och svindlande vackra vyer mot glaciären nedanför och Spijkas toppar på andra sidan.

Mvh Filiokus
 
Ursäkta långsamheten - jag gick visst i ide när sommarvärmen kom till Skåne... Längtar upp till fjället och friska vindar...

Vilka fantastiska tips, vackra bilder och proffsiga svar! Tusen tack till er alla, shit vad inspirerad och peppad jag känner mig!
Jag satt idag och läste lite och kom fram till en rutt som känns spännande och som jag tänker stämmer bra överens med era tips:
Akkastugorna - Kisurisstugan - Ruothesvagge - Skarja (och eventuellt Svarta Spetsen) - Låddebákte - Rapadalens norra sida - Skierfe - Aktse - Saltoluokta
Tänker att det kanske kan ta runt 10-12 dagar (inklusive toppturer men exklusive vilodagar)?

Angående skor och vad - jag kör med membrankängor så jag byter nära på alltid om till andra skor när det ska ner och plaskas. Jag känner mig trygg med stabila kängor, så höga skaft blir det för min del, men tack för tipset, Calexico :)
Jag vandrar alltid med stavar och de är mina trogna vänner i vattendragen!

Nu ska jag sitta och lusläsa länkarna som ni skickat samt kartan och markera ut alla bra platser för vad, fina tältplatser osv som ni har tipsat om. Vilket fantastiskt forum med härliga, engagerade människor!
 
Bra val

Ser ut som en toppenrutt, och att avsluta i Saltoluokta är ju ett lysande val då det är en av fjällens trevligaste stationer! (Dock kommer ska du vara rejält ölsugen om du går ner till Aktse när du väl befinner dig uppe på randen, då det är en rejäl stigning tillbaka. Å andra sidan så kan du ju alltid proviantera där om du tagit med dig för lite mat, så bra som reserv.)

God tur!
 
Jag är också inne på at vandra "motorvägen" genom Sarek i augusti om diverse omständigheter tillåter mig komma iväg.

Hur ser ni på säkerheten angående att vandra ensam i Sarek?
 
Jag är också inne på at vandra "motorvägen" genom Sarek i augusti om diverse omständigheter tillåter mig komma iväg.

Hur ser ni på säkerheten angående att vandra ensam i Sarek?

Går du 'motorvägen' -- eller 'klassikern' som man också kan kalla den -- så är inte risken stor att du hamnar riktigt tokigt, men du bör ju absolut ha en nödsändare med dig om du går ensam, så du kan hålla dig varm och invänta hjälp om olyckan skulle vara framme.

I princip den enda olycka som ingen spårsändare kan avhjälpa är den som resulterar i att du inte kan kalla på hjälp, så extra försiktighet måste alltid tas när det handlar om vad och ev glaciärvandring. Håller du dessa till ett minimum, vadar på morgonen eller nära andra vandrare (svåra vad tenderar samla väntande grupper) etc, så skulle jag säga att Sarek är ganska säkert, särskilt längs klassikern. Men detta sagt, har du inte fjällvandrat själv förut, och om du inte har vana att vada, så ska du nog inte börja med Sarek. Sarek är trots allt det vildaste vi har att erbjuda i vårt avlånga vandrarland.
 
Tack för svar!

Jag har relativt god erfarenhet av solovandringar, där skon klämmer är att jag som student inte har så stor lust att investera i en nödsändare för x antal tusenlappar. Dessa går ju dock att hyra men blir rätt dyrt det med?
 
Går du 'motorvägen' -- eller 'klassikern' som man också kan kalla den -- så är inte risken stor att du hamnar riktigt tokigt, men du bör ju absolut ha en nödsändare med dig om du går ensam, så du kan hålla dig varm och invänta hjälp om olyckan skulle vara framme.

...

Du får ursäkta mig om jag är lite dryg nu, men på din formulering låter det som att nödsändaren hjälper dig att hålla värmen. När jag läser en gång till så antar jag att du menar att man efter larming kan vänta på platsen och fokusera på att hålla sig varm istället för att behöva ta sig till civilisationen för egen hand.
Bäst att vara tydlig så ingen tror att en nödsändare också dubblerar som element. :)

Tack för svar!

Jag har relativt god erfarenhet av solovandringar, där skon klämmer är att jag som student inte har så stor lust att investera i en nödsändare för x antal tusenlappar. Dessa går ju dock att hyra men blir rätt dyrt det med?

Människan har sannolikt färdats på egen hand i fjällen i alla tider och klarat sig bra utan den moderna tekniken. Det är helt upp till dig om du känner att du behöver en nödsändare eller inte. De nära och kära hemma är troligtvis de som mår bäst av att du tar med en.
 
Huvudvägen genom Sarek i augusti - det är högsäsong och du är inte alls ensam. Jag tycker du kan gå utan nödsändare. Det finns många, många fjällområden där man är mycket mer ensam!

Som tidigare påpekats är vattendragen den enda faran av betydelse eftersom du inte ska upp på någon glaciär eller klättra i branta stup. Du måste ha reservdagar så att du kan vänta ut ett eventuellt högt vattenflöde eller (om möjligt) gå runt detsamma.

Självklart skriver du en färdplan till någon där hemma.

Trevlig tur önskar Pelle
 
Glöm inte att boka plats till 3-rättersmenyn i Salto om du vill äta där. Jag kom fram precis när middagen skulle börja och missade den pga fullsatt av icke-vandrande turister, men å andra sidan vet jag inte om det hade varit så kul att äta tre-rätters utan sällskap.
 
Jag har ganska exakt 9 dagar att att tillgå (fre-sönd), dörr till dörr i Göteborg och vill verkligen hinna med att göra denna rutten, alternativt korta den lite genom att flyga till Aktse och starta där.

Logistik till och från startplats samt resa upp till dessa trakter är något jag funderar lite över.
Vad är det mest tidseffektiva sättet att göra detta på?

Det finns många alternativ att sköta logistiken på. Här är 2.

Alt 1 Åka bil till stora sjöfallet, flyga in till Aktse, vandra till Ritsem. Buss tillbaka till stora sjöfallet.

Alt 2: Åka tåg till gällivare, buss till Kebnats. Traska Saltoloutka till Ritsem. Buss till Gällivare.


Jag behöver tips på andra sätt som är tidseffektivt för logitstik. Eftersom jag vill vandra så mycket som möjligt under dom cirka 6-7 dagar jag får över när jag räknat bort transporterna.

//Jesper



Mitt stalltips är att du då tar 'motorvägen' tvärs genon Sarek, dvs genom Rapadalen och sen Ruothesvagge och vidare förbi Ahkka till Padjelantaleden och Änonjalme. Då går du genom de mest välbesökta områdena, vilket är tryggt när man går ensam (det är ändå rätt sparsmakat med möten). Dessutom skulle jag säga att du erbjuds mycket av det vackraste Sarek har att erbjuda.

Helt utan potentiellt svåra vad är det svårt att garanteras i Sarek, eftersom det varierar så mycket, men den vägen är det väl egentligen bara ett vad som brukar vara lite knepigt, strax innan du kommer till Skarja.

Specifikt rekommenderar jag höga vägen på norra sidan om Rapadalen, för det är så vackert som det kan bli i Sarek (och banne mig världen) och det är väl också mer eller mindre en av de parametrar du angav. Du får inte vackrare tältplatser än där (så se till att du inte sitter med svartepetter-tältning nere i Rapadalen).

Ruothesvagge är mycket lättgången (modulo Sarek), så det är bara att tuta och köra där. När det kommer till toppturer så är ju som du skriver Skierfe given, och Låddebákte är i princip ett måste med. Båda dessa är lätta och säkra. Du har massvis av andra val längs vägen, men en personlig favorit är Ahkka. Det är verkligen Lapplands drottning.
 
Jag har ganska exakt 9 dagar att att tillgå (fre-sönd), dörr till dörr i Göteborg och vill verkligen hinna med att göra denna rutten, alternativt korta den lite genom att flyga till Aktse och starta där.

Jag tycket totalt 9 dagar görr till dörr Göteborg är allt för kort tid för hela den rutten om du inte har erfarenhet av Sarek sedan tidigare. Även om du räknade bort resan ToR till Göteborg och avsatte 9 dagar för själva vandringen ligger du på gränsen och har inga direkta marginaler för dåligt väder, strul vid vad eller andra besvär. 9 dagar är vad jag själv skulle uppskatta som rena vandringsdagar på den turen, dvs från Ritsem genom Sareks centrala delar till Skierfe och ut till Saltoloukta utan några som helst marginaler. 11-12 dagar är mer rimligt för planeringen av själva vandringen, och med resan inkludetrad behöver du 2 v totalt.
Självklart är det tidseffektivare att åka nattåget och du är framme utvilad vid startpunkten på ett knappt dygn. Att köra bil ensam tar längre tid, och bilens parkering begränsar dig var du måsta starta resp sluta din vanding. Flyga är självklart ett alternativ, men då bussarna är anpassade till tågen vinner man ingen tid på detta, utan tvingas till en övernattning på vägen ändå i varje färdriktning.
I din situation och med den tidsbegränsning som du har hade jag mnskat etappen och startat eller slutat i Sourva.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Luddemalmborg Ensam vandring Sarek Fjällvandring 2
Pauliina En ensam sandal hittad i Sarek Fjällvandring 6
cnygardh Sarek 2001 - Ensam, Reseberättelse Fjällvandring 7
cnygardh Ensam i SAREK i September, Tips!? Fjällvandring 9
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
cloud76 Tre veckor ensam i fjällen (sommar)? Fjällvandring 33
Macnic Ensam mamma söker... Fjällvandring 10
Johansj Durlings led - Ensam? Fjällvandring 8
easker Erfarenhet av ensam-vandring? Fjällvandring 28
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
mli.86 Fjällvandra ensam? Fjällvandring 46
jubalviktor Vandra ensam? Fjällvandring 14
animalin Vandra ensam som tjej? Fjällvandring 47
shadowfire Ensam på tur mot helags Fjällvandring 6
hegeland Ensam i det okända landet! Fjällvandring 11
Charlotte_LL Vandra ensam, bra eller dåligt? Fjällvandring 21
larot ensam ut på tur. Fjällvandring 74
MagnusXl Att vandra ensam Fjällvandring 16
Jörgen Fjaderlatt.se Att vandra ensam Fjällvandring 16
Olaa Ensam i fjällen med risk för vrickning Fjällvandring 34
Dahlin Vandra ensam? Fjällvandring 6
tde01047 Vandra ensam Fjällvandring 22
soljesp Ensam i Jotunheimen-TIPS ? Fjällvandring 6
Trepassleden ensam? Fjällvandring 4
aherman Vandra ensam, kan det vara något? Fjällvandring 15
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.