Jungle blanket UQ/TQ erfarenheter?

Hej!
Jag håller på att sätta ihop ett hammock-kit och försöker hålla nere vikt och pris någorlunda. Har beställt en Dutchware half-wit hammock samt en DD UL tarp. Tanken är att jag ska köpa 2 st Snugpak jungle blanket och tillverka en underquilt samt en topquilt. Alternativt tittar jag på DDs underblanket samt hammock quilt. Är det någon som har erfarenhet av dessa produkter och hur varma dom är i jämförelse mot varandra?

Har tänkt vandra från GBG till Gränna under semesterveckorna i sommar men har även planer på att göra några helgturer innan dess till våren. Sannolikheten att jag "hänger" i frosttemperaturer är ytterst låg.

Är öppen för andra förslag på isolering. Ett krav är dock att det måste vara syntetiskt och inte innehålla djurprodukter. Har varit inne på liggunderlag och TQ men vet med mig att jag svettas lätt när jag sover. Dom gånger jag har sovit på uppblåsbar madrass hemma hos vänner har jag varit väldigt fuktig om ryggen när jag har vaknat.
 
Har UQ och TQ från Snugpak och tycker båda är helt ok i förhållande till priset. Vill man inte använda dun är det nog svårt att få ner vikten men betydligt lättare att hålla ner priset. Har numera även dunfylld UQ och TQ men det är för att kunna sova även i minusgrader vilket jag inte skulle rekommendera med Snugpak.

Snugpak jungle blanket är gjord av exakt samma material som deras UQ och TQ men sett till storlek och vikt måste den vara ganska tunn. Skulle själv inte vilja ha mycket tunnare isolering än den som är i deras UQ/TQ.

Skulle själv välja att köpa färdig UQ/TQ från Snugpak eller DD. Inte värt besväret att köpa något annat och lägga arbete på att sy om och sen verkar Jungle blanket lite för tunn tycker jag.
 
När jag tänker efter vill jag egentligen inte rekommendera Snugpaks TQ. Tycker den är felkonstruerad från början. Är nöjd med min nu men det är först efter att jag har sytt om den med en bättre "ficka" för fötterna och tagit bort de konstiga vingarna på sidorna som inte fyllde någon funktion.
 
Kul, med en till som hamockar. Jagsjälv började med det för tre år sedan och använder själv numer just DD "underblanket" som underquilt. Jag har använt den tidig vår till sen höst, men inte till ren vintercamping. Den har hållit mig dugligt varm nedåt 0-graderssträcket och tillochmed under några nätter med frost, även om det då å andra sidan inte blåst särdeles. Jag använder själv sällan någon "top quilt" men har använt både försvarets "värmerock 90" och någon gammal dunsovsäck att ha på mig, då det har behövts - MEN - Jag upplever att jag sällan behöver ha något speciellt täcke i hammocken.

Jag inser att det där är personligt.

När jag varit ute med nätter i minusgrader använder jag Snugpaks "Hammock cocoon" som jag tycker fungerar väldigt bra. Den har som enda nackdel att den är lite både tung och stor i volymen, då den är i konstfiber - men den håller värmen väldigt väldigt bra.

Jag använder själv en rätt billig hammock (inköpt på någon rea hos någon av näthandlarna för några år sedan) - Snugpak Jungle Hammock, som jag tycker är utmärkt, utom upphängningsremmarna - som jag bytt ut efterhand mot ett par av typen "daisy chain" från - tror jag - Eno.

Jag är ingen expert, men har gjort kanske 30-40 nätter med setupen med DD underblanket.
Jag har nog sovit bara 8-9 gånger i min hammock cocoon, - men jag är inte ute riktigt lika mycket när det är kallt.
 
Man ska tänka efter innan man skriver. Kom på att jag har sytt om min UQ från Snugpak också eftersom jag inte var helt nöjd från början. Konstruktionen på DD underblanket ser bättre ut från början.
 
Tack för dom snabba svaren!

När jag tänker efter vill jag egentligen inte rekommendera Snugpaks TQ. Tycker den är felkonstruerad från början. Är nöjd med min nu men det är först efter att jag har sytt om den med en bättre "ficka" för fötterna och tagit bort de konstiga vingarna på sidorna som inte fyllde någon funktion.

Jag var inne på den ett tag, men har tänkt om. Dels pga den speciella utformningen på den som gör den nästan exklusivt användbar i en hängmatta (vill helst ha användning för den på marken också) samt att jag hittat väldigt spridd information ang vikten på den. En sida skriver att den väger 820g, tillverkaren själv skriver 1100g. 1100g är alldeles för mycket eftersom jag satsar på en basvikt under 10kg.

Kul, med en till som hamockar. Jagsjälv började med det för tre år sedan och använder själv numer just DD "underblanket" som underquilt. Jag har använt den tidig vår till sen höst, men inte till ren vintercamping. Den har hållit mig dugligt varm nedåt 0-graderssträcket och tillochmed under några nätter med frost, även om det då å andra sidan inte blåst särdeles. Jag använder själv sällan någon "top quilt" men har använt både försvarets "värmerock 90" och någon gammal dunsovsäck att ha på mig, då det har behövts - MEN - Jag upplever att jag sällan behöver ha något speciellt täcke i hammocken.

Jag hammockar inte ännu, utan är påväg att börja med det ;) Är faktiskt rätt så ny på hela friluftslivet och har bara spenderat kanske 20-30 nätter i tält (större delen av dom nätterna har varit på festival dock).
Åter till frågan; en UQ räcker i stort sett för att hålla värmen (enligt dina mått mätt)? Har tänkt mig att sova i underställ, fleecestrumpor och möjligtvis mössa om det inte är allt för ruggigt väder.
Tankarna går åt att köra på DDs UQ, samt en jungle blanket (tänkt modifiera med lite knappar och shock cord så jag får en footbox liknande DDs variant på TQ). Är dock lite oroad över att detta blir för kallt på vår/höst...
 
Jag hammockar inte ännu, utan är påväg att börja med det ;) Är faktiskt rätt så ny på hela friluftslivet och har bara spenderat kanske 20-30 nätter i tält (större delen av dom nätterna har varit på festival dock).
Åter till frågan; en UQ räcker i stort sett för att hålla värmen (enligt dina mått mätt)? Har tänkt mig att sova i underställ, fleecestrumpor och möjligtvis mössa om det inte är allt för ruggigt väder.
Tankarna går åt att köra på DDs UQ, samt en jungle blanket (tänkt modifiera med lite knappar och shock cord så jag får en footbox liknande DDs variant på TQ). Är dock lite oroad över att detta blir för kallt på vår/höst...

Bra tänkt. En jungle blanket kan du säkert utan problem modifiera till en fungerande TQ. Om det blir kallt är det bara ta på alla kläder man har med. De gånger jag har haft kallt i hängmattan är det underifrån det har varit kallt.
 
Några tankar från min sida.

Jag har DD:s underquilt och har använt den ett antal gånger sommartid. Den funkar utmärkt både vad gäller fastsättning/suspension och värmemässigt sommartid.

Nackdelen är naturligtvis vikten och packvolymen men priset kompenserar detta i hög grad. Alternativ till denna som är lättare och av icke djurmaterial finns men kostar nära tre gånger så mycket för begränsad viktbesparing.

Jag har också Snugpacks hammockquilt och har använt den ett fåtal gånger, tycker inte om den. Kan ej rekommendera. Tung och dålig.

Du har ju köpt en mycket bra hammock att börja med men tänk på att den är ganska lång (en bra sak enligt mig). Betydligt längre än DD:s egna hammockar. Jag rekommenderar att du provar den tillsammans med din tarp så att du får tillräcklig täckning och inte vaknar i ett badkar.

När det gäller TQ kanske du har någon gammal sommarsovsäck liggande från festivaldagarna? Börja i så fall med den och använd den som en quilt. Öppna dragkedjan nästan helt och stoppa i fötterna, låt dragkedjan vara nedåt och ha huvan på sidan.

Om inte, ha koll på t.ex. XXL som ofta säljer sommarsovsäckar till kraftigt rabatterade priser. Eller köp begagnat.

Som sagt, du har köpt en hammock att växa i, skaffa inte mera dyra grejer innan du vet vad du tycker om. Köp billigt först och testa.

Lycka till!
 
Jag har. DD underblanket och en Snugpak jungle bag som TQ. Tycker den fungerar riktigt bra (är inte frusen av mig). Har dock inte testat denna combo under ca +7°. Gillar jungle bagen eftersom den är rymlig även som säck, som täcke fantastisk och allt i en väldigt liten förpackning till ett bra pris
 
Tack för dom snabba svaren!


...

Jag hammockar inte ännu, utan är påväg att börja med det ;) Är faktiskt rätt så ny på hela friluftslivet och har bara spenderat kanske 20-30 nätter i tält (större delen av dom nätterna har varit på festival dock).
Åter till frågan; en UQ räcker i stort sett för att hålla värmen (enligt dina mått mätt)? Har tänkt mig att sova i underställ, fleecestrumpor och möjligtvis mössa om det inte är allt för ruggigt väder.
Tankarna går åt att köra på DDs UQ, samt en jungle blanket (tänkt modifiera med lite knappar och shock cord så jag får en footbox liknande DDs variant på TQ). Är dock lite oroad över att detta blir för kallt på vår/höst...

För mig har det räckt med underquilt. Sover normalt sett ute i underställ och toppluva och de får givetvis också hänga med i hängmattan,
Jag använder _väldigt_ sällan något mer, annat än när det börjar krypa nedåt nollan - men vi är alla olika.

Jag har sett att många kommit med bra förslag för att testa sig fram till en billig lösning tills dess att man kommit fram till vad man vill ha, för att optimera funktion/packbarhet. Det tycker jag är en sund idé - att man testar innan det har kostat för mycket med sitt nyvunna intresse.

Och - vi är alla olika. Vad som funkar för mig behöver inte nödvändigtvis vara rätt för andra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mazzej Clark Jungle Hammock eller Hennessy Hammock? Bo och sova 8
veni "Emergency blanket reflective" som tältunderlag? Bo och sova 3
DoktorGlas Sestrals Blanket i hammock Bo och sova 3
fremag Durston x-mid 1 solid erfarenheter någon? Bo och sova 0
Obbmundson Erfarenheter av deuter exosphere sovsäckar någon? Bo och sova 1
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
Knall Helsport Reinsfjell SL 2 - erfarenheter? Bo och sova 8
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
MonicaKa Hilleberg Meshbox, erfarenheter? Bo och sova 0
Perplex Erfarenheter Hillebergs kundservice? Bo och sova 2
qy Erfarenheter av Enlightened Equipment Revelation Quilt Bo och sova 5
Askel Erfarenheter av Tentipi Olivin Bo och sova 0
medic Erfarenheter av Exped cetus 2 ul Bo och sova 1
Polar300 Erfarenheter av Urberg Rapadalen? Bo och sova 8
LettiBax Erfarenheter av Snugpak Scorpion 3 Bo och sova 0
eklund erfarenheter av comfort liht flat från sea to summit? Bo och sova 0
ihe Synpunkter/erfarenheter Luxeoutdoor Sil-minipeak Bo och sova 7
Sacki Quechua-tält erfarenheter Bo och sova 1
ea constance Erfarenheter utav "Fjällmark" sovsäckar? Bo och sova 5
ilves Erfarenheter av Golite tält.? Bo och sova 9
Gråbuse Sovsäck Panyam 450 vs Lite Line 400 - Några erfarenheter? Bo och sova 6
flierman Pinguin tält - erfarenheter? Bo och sova 2
Kebabnekajse Therm-a-rest - erfarenheter? Bo och sova 22
dimmspiken Everest tält erfarenheter? Bo och sova 24
johnliungman Erfarenheter av primus tält bifrost h6 eller y6 Bo och sova 6
camoscio Laser Competition - erfarenheter? Bo och sova 37
bengtfalke Erfarenheter av Thermarest NeoAir Xtherm Bo och sova 1
yps Erfarenheter - Big Agnes Copper Spur UL4 tält? Bo och sova 3
UnderEnTarp Erfarenheter av Tarptents enmanstält? Bo och sova 21
anders84 Erfarenheter av MSR Hoop Bo och sova 8
robertho Sovsäck - Större modell- Contour Erfarenheter? Bo och sova 9
Glännman Fjellheimen, erfarenheter ? Bo och sova 7
hedtjarn Pop-up tält! Erfarenheter? Samt tälts generella regnbeständighet Bo och sova 2
hartvig77 Är Hilleberg = massa Kondens?? Erfarenheter? Bo och sova 10
seobserver Någon här med egna erfarenheter av Bo och sova 0
votiv Hilleberg Rajd - Några erfarenheter? Bo och sova 0
Erik_Svensson Erfarenheter av GoLite Ultra Quilt och PHD Minimus 300? Bo och sova 22
JGK Erfarenheter liggunderlag Bo och sova 15
Vandrare Korta liggunderlag, dina erfarenheter Bo och sova 25
gunnargren Några erfarenheter från dessa tält Bo och sova 0
gusbo Hiker sovsäcksöverdrag för användning i tarptent eller tarp, erfarenheter? Bo och sova 1
johlan Erfarenheter av Moraine 33? Bo och sova 0
miyata erfarenheter av primus bifrost Bo och sova 0
nosquire Erfarenheter av Marmot tält? (och sovsäckshjälp!) Bo och sova 0
wacker Vaude Hogan Ultralight, erfarenheter? Alternativ? Bo och sova 12
krutnisse Hilleberg's Kaitum.. erfarenheter ?? Bo och sova 0
Läraren Erfarenheter av Marmottält Bo och sova 3
k_b erfarenheter av fjällräven skule shape R/S 2? Bo och sova 9
Aknot Erfarenheter av McKinley-tält Bo och sova 2
folsomswede Erfarenheter Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.