När funkar solceller?

Panelen behöver riktas mot solen för att vara effektiv. Vandring behöver då läggas upp såhär. Vandra på morgon o förmiddag, 4 timmars vila, eller mer, med lunch mitt på dagen för laddning, vandring eftermiddag o kväll.

Risken är att vandringen blir, skiner solen så ladda, annars vandra. Och det är ju inte säkert att det är så värst många soltimmar på vandringen.

För mig verkar detta orealistiskt. Jag skulle istället lära mig hur man sparar energi på mobilen, och ta med mig en rejäl powerbank med qick-charger.

/John
 
Panelen behöver riktas mot solen för att vara effektiv. Vandring behöver då läggas upp såhär. Vandra på morgon o förmiddag, 4 timmars vila, eller mer, med lunch mitt på dagen för laddning, vandring eftermiddag o kväll.

Risken är att vandringen blir, skiner solen så ladda, annars vandra. Och det är ju inte säkert att det är så värst många soltimmar på vandringen.

För mig verkar detta orealistiskt. Jag skulle istället lära mig hur man sparar energi på mobilen, och ta med mig en rejäl powerbank med qick-charger.

/John

Bara en undran, varför skulle det vara snabbladdning på batteripacketet?
 
Har använt solceller litegrann och kommit till egen slutsats att solceller ska ladda en powerbank, Sedan, nattetid laddar jag diverse förbrukare från denna powerbank.

Har klarat mig bra utan solceller tills jag tog med en Gopro...

OBS! Personlig erfarehet förvärvad i kajak - vandrar inte.

mvh thomas
 
Möjligen ett svar

Bara en undran, varför skulle det vara snabbladdning på batteripacketet?

Snabb uppladdning av själva powerbanken kan vara bra . Det lär ändå ta minst 4 timmar för en litet större powerbank som är tom. Då kan man passa på att ladda upp den vid en litet längre rast i elektrifierade trakter.

Uppladdning av förbrukarna behöver knappast göras med "quick charge" för laddar gör man på natten (antar jag).
 
Powerbank med Qualcom quick charger 3.0 är i regel mer effektiva vid laddning av telefon och även när de laddas själv av solpaneler då de kan gå upp och ned i spänning i många mindre steg istället som för vanlig laddare som är fix vid 5 Volt och bränner bort mellanskillnaden i form av värmen mellan inkommande 5V och batteriets för tillfälle aktuella polspänning.

Man får också mindre med förluster och också mindre känslighet för kabel och kontaktresistans när man laddar telefon om båda ändarna pratar quickcharger-protokoll och kanske laddar med 7.5 eller 10 Volt med mindre ström (och lägre förlust i kabel och kontakter) än vid standard 5V som annan sker vid när det inte kan/finns någon att förhandla med i ändarna.

Det finns förvisso 'vanliga' 5V-powerpack med effektivare kretsar för just laddning i sig också men är då inte de billigaste att köpa.

Kort sagt blir batteripacken snabbt varm under laddning och urladdning så är den inte så effektiv medans håller den sig max lätt jummen efter en längre tid trots högströmsladdning/urladdning så är den av bättre kvalitet med omvandlare i båda riktningarna.

Köper man powerpack med Qualcom 3.0 kretsar så _vet_ man att både vid laddning av förbrukare och när den själv ladda, att det görs med bättre verkningsgrad på de ingående omvandlarna än vad som i regel är tillgängligt på dom billigare powerpacken
 
Contras laddade sina accar för sambandsradio och datorer, logistik och personal, med solcellspaket, yta som två uppslagna tabloidtidningar för varje solfångare, de bar dem som en sandwichman över ryggsäck med accpaket.

Miljön var mest mörk djungel. De med solcellerna fick uppsöka ljusa biflodsstränder, åkrar för att få ljus nog på dem. Hyfsat med solsken i Centralamerika.

Jag köpte en mindre som kunde ladda stav batterier, det tog en 4-6 timmar om man vände solfångaren mot solen varje 1/2 timme. Halv fem var det dags att ta in elektroniken inför det tropiska regnet.
Knappast kompartibelt med vandring i skogen.

go tur
 
Contras laddade sina accar för sambandsradio och datorer, logistik och personal, med solcellspaket, yta som två uppslagna tabloidtidningar för varje solfångare, de bar dem som en sandwichman över ryggsäck med accpaket.

Miljön var mest mörk djungel. De med solcellerna fick uppsöka ljusa biflodsstränder, åkrar för att få ljus nog på dem. Hyfsat med solsken i Centralamerika.

Jag köpte en mindre som kunde ladda stav batterier, det tog en 4-6 timmar om man vände solfångaren mot solen varje 1/2 timme. Halv fem var det dags att ta in elektroniken inför det tropiska regnet.
Knappast kompartibelt med vandring i skogen.

go tur
Men solcellstekniken bör väl ha uvecklats mycket kraftigt sedan Contrastiden? Det är ju 30 år sedan!
 
Men solcellstekniken bör väl ha uvecklats mycket kraftigt sedan Contrastiden? Det är ju 30 år sedan!

Troligtvis, men solceller tenderar att dela folk i två läger.

Själv hör jag till den som tycker det funkar bra, givet att man har tid när solen är framme.
10W tycker jag är snålt. Bra sol krävs.
20W använder jag själv. Det funkar även i lätt dis.

Brukar ladda när jag slagit kvällsläger med fri sikt mot kvällssolen. I Norrbotten står kvällssolen högt nog för att ladda bra. 2A får man ofta ut från en 20W panel även i verkligheten, och det laddar på bra. I förekommande fall kan även lunchen nyttjas till laddning.

Har inte testat under vintertur, men problemet där är såklart att hitta tid medans solen är uppe. Snön hjälper till att reflektera och en sval panel arbetar enligt uppgift effektivare. Litiumceller ska dock inte laddas i minusgrader.


Är solcell rätt val?
En 20000mAh powerbank väger ungefär som en solcellspanel, så det är egentligen bara vid nog stor förbrukning eller nog lång tur som det lönar sig viktmässigt. Solcell har dock en viss charm för den intresserade.

Bäst är såklart en kombination av solcell och powerbank. Vissa dagar passar inte solcellen särskilt bra...
 
Troligtvis, men solceller tenderar att dela folk i två läger.

Själv hör jag till den som tycker det funkar bra, givet att man har tid när solen är framme.
10W tycker jag är snålt. Bra sol krävs.
20W använder jag själv. Det funkar även i lätt dis.

Brukar ladda när jag slagit kvällsläger med fri sikt mot kvällssolen. I Norrbotten står kvällssolen högt nog för att ladda bra. 2A får man ofta ut från en 20W panel även i verkligheten, och det laddar på bra. I förekommande fall kan även lunchen nyttjas till laddning.

Har inte testat under vintertur, men problemet där är såklart att hitta tid medans solen är uppe. Snön hjälper till att reflektera och en sval panel arbetar enligt uppgift effektivare. Litiumceller ska dock inte laddas i minusgrader.


Är solcell rätt val?
En 20000mAh powerbank väger ungefär som en solcellspanel, så det är egentligen bara vid nog stor förbrukning eller nog lång tur som det lönar sig viktmässigt. Solcell har dock en viss charm för den intresserade.

Bäst är såklart en kombination av solcell och powerbank. Vissa dagar passar inte solcellen särskilt bra...
Det är väl just det det handlar om för min del. Jag planerar dock att ta med en power bank. Med vilken kapacitet har jag inte bestämt än. Kanske 8.000 mAh. När jag hittar ett eluttag tänker jag passa på att utnyttja mig av det.
 
Det är väl just det det handlar om för min del. Jag planerar dock att ta med en power bank. Med vilken kapacitet har jag inte bestämt än. Kanske 8.000 mAh. När jag hittar ett eluttag tänker jag passa på att utnyttja mig av det.

En 20000mAh väger 50-60% mer än en 10000mAh, trots dubbel kapacitet (grovt räknat).

De sista 10 procenten kan vara "tröga" att ladda. Dels ökar den interna resistansen i cellerna mot slutet, men det kan också vara så att elektroniken begränsar laddströmmen mot slutet av laddningen.
En 8000mAh kanske laddar snabbt och bra upp till 6500mAh.
Kan vara värt att ta i beaktande.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Davvids Skidjacka som funkar till vandring Utrustning allmänt 19
veni Lägerskor som funkar även vid vadning och simning Utrustning allmänt 63
UnderEnTarp Min Silva Ex Plus funkar inte efter batteribyte. Utrustning allmänt 2
JFrisk Titan, funkar på induktion!? Utrustning allmänt 1
CptChernobyl Solcell + Kamera på fjället, funkar det? Utrustning allmänt 21
Mangee Funkar dem här kängorna? Utrustning allmänt 18
P.D Funkar inte gasol på vintern ? Utrustning allmänt 34
hypnosaa Funkar luftbädd i tält? Utrustning allmänt 14
Norr SteriPEN... Funkar detta tro? Utrustning allmänt 42
bodilnylander Hur funkar fräutrustning från Villmark? Utrustning allmänt 3
ollefisk Handvärmare: hur funkar den??? Utrustning allmänt 4
coffeegeek Solceller? Utrustning allmänt 38
Terraplane Vikbara lätta solceller Utrustning allmänt 14
andy69 Solceller.... Utrustning allmänt 22
Dlanatur Portabel energi / batterier / solceller mm Utrustning allmänt 2
hakann Ladda Canon-batterier med solceller Utrustning allmänt 6
aksello Goal Zero i Sverige? (solceller) Utrustning allmänt 1
MarcusPantani Solceller till Garmin 500 Utrustning allmänt 4
Matte83 Ladda Iphone med solceller? Utrustning allmänt 15
Friluftsnomad solceller generatorer? Utrustning allmänt 0
jamo Solceller för laddning Utrustning allmänt 17
scuda Brunton solceller - någon som sett/provat? Utrustning allmänt 6
Newlin Köpa Solceller ISUN Sport i Sverige Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...