Det bästa, säkraste liggunderlaget för hårda långa vinterturer

Liggunderlag är ju delvis en personlig sak, framför allt ifråga om komforten. Själv sover jag alltid med cellplastunderlag (enkelt på sommaren, dubbla på vintern). Sover på exempelvis trägolv i vindskydd som en prins och har alltid gjort (och då är jag inte direkt ung, bara nästan). Den dagen det inte fungerar längre får jag väl leta efter något mjukare.

Kompisar jag vandrar med har ibland (eller experimenterar med) uppblåsbara och det händer att de måste lagas. Mina cellplast har aldrig behövt det. Inte ens när jag drömt mardrömmar har jag vaknat mitt i natten och upptäckt att jag i förvirringen skurit mitt liggunderlag i små, små bitar (eller vad det var någon härovan försökte antyda). ;)

En nackdel med cellplast är att det är skrymmande. Pulkan blir otymplig att lasta och det är väldigt svårt att hitta välkonstruerade regnskydd till sommarryggsäcken som även rymmer liggunderlaget. Producenterna låtsas nog att alla har uppblåsbara numera. :(
 
Skall man göra resa utan backup som exemplet så måste man tänka på vad 'single point to failure' ger i konsekvens - om det 'bara' ger obehag eller gör att man måste avbryta eller tom försätter det i en livshotande situation.

Har man liggunderlag med 2 utbytbara tuber och grönlandstur i planen så kommer minst 3 gå sönder - har du 3 reservtuber så kommer 4 gå sönder - så är det bara om man går efter vad Murphy säger. Och då är frågan - hamnar man i en väldigt mycket sämre situation då än innan eller bara en lite försämring som lätt hanteras ??

cellplastliggunderlag är som redan nämnt näst intill idiotsäkra, det går att hugga igenom kniv på otaliga ställen - katter kan vässa klona på dem (o ja mer än en uppblåsbar liggunderlag har effektivt punkteras av en nyfiken katt...) - ja förutom för eld då - men det gäller alla liggunderlag som inte är mineral-baserade... ;-)
 
Skriv till Danska försvaret och be om en kopia på deras Siriuspatrull utrustningslista för deltagare och en tvåmanna patrull. Det är relevant och funktionellt.
Dk FM kan nås via adressen Kastellet, København, Danmark.

go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
outdoorguy Bästa boendet i skogen till vettigt pris Bo och sova 30
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
kmsellin Bästa vintersäcken till vettigt pris? Bo och sova 24
Tact_Crateleap Önskar tips bästa 3p tält under 3000kr Bo och sova 17
pelka Bästa liggunderlaget? Bo och sova 8
mseeri1 Bästa singeltält - tips!! Bo och sova 39
erikh1 Bästa tältkaminen? Bo och sova 13
Staffan Sandberg Ditt bästa och ovanligaste tälttips Bo och sova 7
saraabeiramar Bästa tält lösning för en månad? Bo och sova 9
bengtolovlarson Vilket är bästa 2 mans kupoltält? Bo och sova 24
karinsun Bästa liggunderlaget? (Mammut Softskin CFT eller Trengoworld Air? (Eller nåt annat)) Bo och sova 3
Skipper_ Vilka är de bästa tältpinnarna? Bo och sova 14
Knoparn Bästa sovsäck sommarhalvåret? Bo och sova 15
skral Bästa tältet för 2000 Bo och sova 15
zzeezz Bästa tält för 3 Bo och sova 15
Suedish Bästa tältet för 2 pers + hund? Bo och sova 9
dknoo Bästa tältet kring 2500? Bo och sova 2
bredviken Bästa sovsäcken under max 1000 kr Bo och sova 13
Zar Vilken tillverkare gör det bästa syntetsäckarna? Bo och sova 39
samme83 Bästa amerikanska sovsäcken Bo och sova 0
Mezzner Hur laga Hillebergstält på bästa sätt? Bo och sova 37
Läraren Bästa dunsovsäcken Bo och sova 25
_Erik_ Bästa liggunderlagskombination? Bo och sova 6
Mr R6 Bästa tältet för mc-semester ? Bo och sova 4
thodan Bästa sovsäcken för barn? Bo och sova 4
sweboss Bästa pris på Genius 23 Bo och sova 1
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
vane505 Vilken längd på liggunderlaget Bo och sova 5
IslandTraveller Fukt på liggunderlaget Bo och sova 3
johan5588 -Glider av liggunderlaget, finns det nåt motmedel ? Bo och sova 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.