Kondens på tält vid golvkanter med kamin

Hej Utsidan.

Jag försöker att förstå mitt tält och hur det fungerar på bästa sätt för ett behagligt inomhusklimat.

Hur undviker jag kondens kring kåtans nedre del, det vill säga längst golvets kanter? En nackdel är att där ligger utrustning och utsätts för kondens. (Blir för övrigt även kondens utan utrustning liggandes där). Övriga delar av tältet är helt kondensfritt med kamin.

Utrustning: Tentipi Safir 5 bp, med golv och Gstove kamin.
Förbränning har testats med låg, medel och hög samt med olika bränningsmaterial.

Är det oundvikligt? Värmen stiger uppåt och det upplevs som att värmen inte fördelas ut jämnt i tältet vid kanter och att där blir en kondensbildning. Kan jag fördela ut värmen bättre längst kanter? Golv används men är det ändå markfukt/smält snö som kan orsaka det här problemet längst kanter?

Tältet har tre golvventiler. Hjälper de mot den här kondensen? Har testat med en och även två golvventiler öppen vintertid och då upplevs det att det blir för mycket drag och låg temperatur. I övrigt verkar materialet i Tentipi Safir bp andas väl. Är det golvventilerna som är lösningen?

Det finns en typ av fläkt som går att placera på kaminen, kan den hjälpa för att fördela luft/värme?

Det vore än ära om någon har en lösning på mitt problem. Tack.
 
Senast ändrad:
Möjligen förbättras detta av dubbel tältväv eller isolering t ex sluten cellplast. Kondens bildas alltid på kallaste ytan i ett utrymme dvs kalla väggens princip.

Thure
 
Fukt vandrar och så gör även markfukt, när du värmer luften i ditt tält med kamin, vandrar markfukten under tältet upp, en bit byggfolie eller en prazzelpresenningsbit under, inte utanför tältbotten, kan låta markfukten stanna kvar i marken.
En fläkt som cirkulerar luften i tältet kan hjälpa till, men mest hjälper varmluftavgång uppåt, då du vädrar ut fukten.
Kondensation som du beskriver det beror på kalla väggen, där ligger daggpunkten och så länge du inte har torr luft i hela tältet kommer du att få daggutslag där tältväggen är kall.

Det var därför repövningstälten hade trätårtbitar för att komma över markfukten och så blev det mindre ojämt.

Primo är isolera markfukten, öka ventilationen.

go tur
 
Är det oundvikligt? Värmen stiger uppåt och det upplevs som att värmen inte fördelas ut jämnt i tältet vid kanter och att där blir en kondensbildning...................................................................................................................................................................................................................................................................
Det finns en typ av fläkt som går att placera på kaminen, kan den hjälpa för att fördela luft/värme?
.

Du är själv inne på rätt spår. Kaminen värmer upp väggar och tak i höjd med densamma och uppåt. Uppvärmningen av väggarna nere vid golvet blir för dålig och dessa nederkanter förblir då kalla, av kyla från utsidan, inneluften kondenserar därför mot väven.

Jag tror att det skulle hjälpa med en riktbar fläkt som kan blåsa delar av den varma luften mot de berörda områdena, men frågan är hur praktisk den är att hantera, om den upplevs som störande samt hur den drivs?
 
Ett innertält gör ju att kondenspunkten sitter kvar på yttertältet medan det blir torrare i innertältet varmare, samtidigt som golvytan minskar lite och vikten på helheten stiger.

go tur
 
Inte helt säkert

Ett innertält gör ju att kondenspunkten sitter kvar på yttertältet medan det blir torrare i innertältet varmare, samtidigt som golvytan minskar lite och vikten på helheten stiger.go tur

Det beror ju på hur kallt innertältet blir nertill och hur mycket vattenånga den varma "inomhusluften" innehåller. Är det riktigt kallt ute och hög luftfuktighet från t. ex. marken så lär det kondensera. Många gånger kan det givetvis fungera!:)
 
Fjällkjell givetvis kommer vid hög luftfuktighet kalla väggen initisialt att ligga i innertältets vägg, men med mer eldning och luftning flyttar den sig ut till yttertältets vägg. Förutsatt att man isolerar ut markfukten samt eldar och vädrar. Tältduken kan ju vara fuktig etc...

go tur
 
Kondens kan man leva med. Är man inte för många i kåtan kan man lägga sig så att inte kondensen stör.

Utomhusluften innehåller mindre fukt när det är kallt och att dra en luftslang från utsidan fram till kaminen gör att mindre inomhusluft sugs ut via kaminen, varför inomhusluften värms mer per vedåtgång och därmed blir det behagligare inne i kåtan. Jag skulle testa en sån lösning innan jag skaffar innertält till en bomull/polyesterkåta.

Nån form av innergolv torde också vara lämpligt.

Thure
 
En fläkt som cirkulerar luften i tältet kan hjälpa till, men mest hjälper varmluftavgång uppåt, då du vädrar ut fukten.
Kondensation som du beskriver det beror på kalla väggen, där ligger daggpunkten och så länge du inte har torr luft i hela tältet kommer du att få daggutslag där tältväggen är kall.

Borde inte en liten kaminfläkt kunna hjälpa till? Borde ge rätt bra cirkulation i ett så litet utrymme. Och ström alstrar den ju själv.

Typ...
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...h-oppna-spisar/spisredskap/kaminflakt-002047/
 
Fast ska du verkligen köpa ett helt innertält för att lösa detta?
Det blir kanske kondensfritt, men det blir dyrt, tyngre och krångligare.
Att cirkulera luften så att detta problem försvinner skulle nog kräva en väldigt rejäl fläkt.

Jag har aldrig upplevt kondens i form av flytande vatten där nere. Är det så varmt ute att kondensen inte fryser på insidan, då brukar jag inte ens ha kaminen. Då är det öppen eld.
Däremot har jag flera gånger varit med om frusen kondens där nere. Jag brukar låta bli att ligga mot duken.

En inluftsslang fram till kaminen hjälper säkert litet grand, men en sådan bör du ha i vilket fall som helst. Du slipper kallras när kall luft dras in genom eller under duken. Bättre att dra en slang under duken eller i dörrfliken och fram till kaminen. Jag kör med ventialtionsslang. Tar liten plats och väger inte heller så mycket.


Det finns en mellanlösning som du kan testa. Den är både billigare, lättare, och mindre skrymmande än ett innertält. Har funderat på den lösningen själv, men det har aldrig blivit av.
I din safir har du en liten ring på varje söm kanske 60 cm ovanför marken. Dessa är de nedre fästöglorna till innertältet.

Köp ett tillräckligt långt tygstycke från en rulle på tygaffären. Klipp det till rätt bredd, fålla och sy fast en ögla för varje fästögla.
Fäst även några snören/gummilinor/e.d. på motsatt långsida.
Häng detta tygstycke i fästöglorna. Fäst nedre delen i golvspännarfästena.

Nu har du en dubbel vägg i nedre delen av tältet. Du kommer förmodligen få betydligt mindre kondens, utan att behöva köpa ett helt innertält. Du kommer även få viss isoleringseffekt.
Du kommer ha nytta av detta även när du är ute och kör med öppen eld. Luften som kommer in genom inluftsventilerna när man eldar får någon stackare normalt sett rakt i ryggen. Med denna lösning kommer den inkommande luften tvingas upp i luftspalten. Den passerar sedan över innevånarna innan den sugs in i elden.

Bifogar en ytterst pedagogisk bild.
 

Bilagor

  • kåta.jpg
    kåta.jpg
    36.1 KB · Visningar: 387
Här läst Skogsbaronens tips nånstans tidigare. Tror det gällde traditionella tepees. Tror det är en utmärkt idé.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
Davva2 Mer/mindre kondens i ett enväggstält på vintern? Bo och sova 4
Anton1 Kondens Soulo Bo och sova 4
Comsys Kondens i polyester tält? Bo och sova 1
frilufsnörden Minska kondens i tält Bo och sova 11
Glännman Ventilation, kondens m.m Hilleberg Niak Bo och sova 8
HELLRIK Kondens tips - Nordisk Telemark ULW 2 Bo och sova 3
kaah Stora problem med kondens Bo och sova 13
hartvig77 Är Hilleberg = massa Kondens?? Erfarenheter? Bo och sova 10
The Crow Kondens mellan liggunderlag och sovsäck? Bo och sova 4
enSAM Kondens Bo och sova 3
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 1
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
asfaltsbarn På jakt efter "biltält" för 6+ personer Bo och sova 2
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
holetaker Sova på rygg-problem Bo och sova 18
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
gusfallca Tips på familje/campingtält Bo och sova 7
larsn1 Lunar solo på fjällvandring? Bo och sova 4
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
thureb Nemo Equipment förvirrade viktuppgifter på XXL Bo och sova 2
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
vandrafjäll Byta stormlinor på tältet Bo och sova 3
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
wrede44 Helsport Reinsfjell superlight, lösning på halt golv? Bo och sova 8
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Still Alive Tips önskas på sovsäcksöverdrag Bo och sova 15
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Aron1900 Lättillgänglig tältplats på Öland Bo och sova 2
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Sjösimmerskan Spännare av tältlinor på Exolight II Jack Wolfskin. Hur funkar de? Bo och sova 3
jpalmert Låg brottgräns på hillebergs staglina? Bo och sova 5
Modular Kupoltält med 'bredd' på minst 180cm... Bo och sova 18
Antilop Vilken temp på sovsäcken rekommenderar ni för Kungsleden augusti/tidigt september? Bo och sova 5
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
vandrafjäll Någon som har koll på Mammut sphere eigerjoch Bo och sova 0
Rännberg244 Vintertältning på kalfjället Bo och sova 7
jonw Skillnaden mellan dyrt och mindre dyrt, vad ska man tänka på när man köper begagnat? Bo och sova 40
avslutmedlemskap0904 Titta på stjärnorna Bo och sova 10
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.