Turskidåkning Skidor på längden

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2019-12-12, 14:02
karinJonsson karinJonsson är inte uppkopplad

fråga Fjälltur Sälen med 3 barn - Skotertaxi?

När jag var mindre och besökte fjällen så minns jag med glädje när vi drogs upp på fjället med hjälp av skoter till en våffelstuga och sedan fick man åka ner i igen på längdskidor. Jag gissar att detta är någon form av skotertaxi-service, men kan bara hitta en enda aktör (Storfjällsgraven).

Nu undrar jag, finns det fler? Eller finns det något annat alternativ på en fin tur som inte blir så lång, då vi har med oss 3 barn, varav de två äldsta (10+14 år) är ovana på längd och den minsta åker pulka efter otränad och ovan förälder.
Svara med citat
Gammal 2019-12-12, 14:32
tango tango är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av karinJonsson Visa inlägg
När jag var mindre och besökte fjällen så minns jag med glädje när vi drogs upp på fjället med hjälp av skoter till en våffelstuga och sedan fick man åka ner i igen på längdskidor. Jag gissar att detta är någon form av skotertaxi-service, men kan bara hitta en enda aktör (Storfjällsgraven).

Nu undrar jag, finns det fler? Eller finns det något annat alternativ på en fin tur som inte blir så lång, då vi har med oss 3 barn, varav de två äldsta (10+14 år) är ovana på längd och den minsta åker pulka efter otränad och ovan förälder.
Kan ett alternativ vara att ta liften upp till någon toppstuga/topprestaurang, fika och sedan åka lättast möjliga ljusgröna pist ner till dalen. En riktigt enkel grön pist borde inte vara värre än ett sluttnade längdspår - leta efter pistnamn i stil med mormor störtlopp (namnet finns i Stöten och den backen är inte så brant - dock inte topprestaurang där). Kan iofs vara så att lift/pist-bolagen inte vill ha längdåkare i pisterna (inga fångremmar vid tappad skida, ingen hjälm på barnen eller vad de kan tänkas ha synpuntker på).

Taxi i Enafors (Jämtland) har (har haft i alla fall) en bandvagn att åka med fmellan Enafors och Storulvån då vägen inte är farbar med hjulfordon. Kan vara lite spännande för de som inte åkt gröna sådana tidigare. Vet inte om de också trafikerar Sylarna.

/Patrik
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:37.

Logga in