Knivtillverkning som hobby!

Hur går det med kökskniven, MAW? Jag är redo för härdning i helgen
 

Bilagor

  • C464EB58-8FFF-4D78-897D-AD051EA0FF4B.jpg
    C464EB58-8FFF-4D78-897D-AD051EA0FF4B.jpg
    195 KB · Visningar: 441
Härligt! Ska också härda, lördag kväll. Köpt ny frys också som går ner till -43 där bladen ska få gotta sig innan anlöpning. Två kockknivar och 2 edc blir det.

Angående 14c28n så tänkte jag köpa loss en plåt i 2.5 mm till kockknivar framöver. Är ju halva priset jfr med RWL. Bra att öva med. Sen har jag glädjande en till 50x2000 maskin på väg, denna med ett planslipningstillbehör så jag kan tunna ut olika ämnen hur jag vill :) Passar bra iom jag har en stor plåt aeb-l i 3.5 mm liggande. Tycker ofta man vill ha lite tunnare i EDC etc
 
Härligt! Ska också härda, lördag kväll. Köpt ny frys också som går ner till -43 där bladen ska få gotta sig innan anlöpning. Två kockknivar och 2 edc blir det.

Angående 14c28n så tänkte jag köpa loss en plåt i 2.5 mm till kockknivar framöver. Är ju halva priset jfr med RWL. Bra att öva med. Sen har jag glädjande en till 50x2000 maskin på väg, denna med ett planslipningstillbehör så jag kan tunna ut olika ämnen hur jag vill :) Passar bra iom jag har en stor plåt aeb-l i 3.5 mm liggande. Tycker ofta man vill ha lite tunnare i EDC etc

Exakt, tänker likadant kring 14c28n som du. Dumt att göra de stora misstagen på dyra material. Vilken set-up du bygger upp, grymt!!! Jag köpte också ett par 2,5mm 50cm-bitar till kockknivar. Kul att jobba med kockisar, enkla att ge bort som gåvor också :)
 
Hehe ja, de är ju inte tillräckligt bra att kränga ännu. Möjligen på Kiviks marknad eller dylikt, förklädd i löskägg i något mysko stånd.
 
Hehe ja, de är ju inte tillräckligt bra att kränga ännu. Möjligen på Kiviks marknad eller dylikt, förklädd i löskägg i något mysko stånd.

Mmm. Vi har nog båda relativt höga krav på vad vi anser är säljbart. Bra så. När man ser en del "professionella knivmakare" på diverse forum blir man mörkrädd. Fast det är ändå ärligare att sälja "fult gjorda" saker, på något sätt, då blir det åtminstone upp till kunden att värdera om priset är ok. Det är värre när det ser ok ut men man förstår att ex.vis härdningen måste vara helt bananas. Då är det ju rent lurendrejeri
 
Mmm. Vi har nog båda relativt höga krav på vad vi anser är säljbart. Bra så. När man ser en del "professionella knivmakare" på diverse forum blir man mörkrädd. Fast det är ändå ärligare att sälja "fult gjorda" saker, på något sätt, då blir det åtminstone upp till kunden att värdera om priset är ok. Det är värre när det ser ok ut men man förstår att ex.vis härdningen måste vara helt bananas. Då är det ju rent lurendrejeri

Japp en liten släng av noggrannhet har man i sig.
Ja jag vet, har sett vissa grejer till salu på andra forum som nästan fått det att vända sig i magen på mig.
Jag testar inte Hrc (ännu) men kör noggranna protokoll och framförallt så testar jag knivarna rejält.
 
Nu har jag nog tagit mig vatten över huvudet (igen)... Den här slipningen är fasen inte lätt att få till med min 915x100...
 

Bilagor

  • D5D03234-D8D7-486E-8794-024182B02187.jpeg
    D5D03234-D8D7-486E-8794-024182B02187.jpeg
    292.5 KB · Visningar: 412
Nu har jag nog tagit mig vatten över huvudet (igen)... Den här slipningen är fasen inte lätt att få till med min 915x100...

Långsamma steg framåt med detta experiment. Försöker mig på en ”fuller” för första gången, det är svårt!
 

Bilagor

  • 6ECF7706-62A6-40B9-A457-60FBAEABA81D.jpeg
    6ECF7706-62A6-40B9-A457-60FBAEABA81D.jpeg
    220.8 KB · Visningar: 381

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.