Jag vill tacka och dela med mig av min vintertur i Sarek

Brukar ofta titta på folks egengjorda filmer från deras äventyr, och du lyckas med att fånga dina eskapader på ett underhållande sätt. Såg förövrigt även din film från förra året.
Jag lyckades komma över ett likadant tält som du har till ett billigt pris och har kompletterat med extra tältstänger. Undrade om du använder dubbla uppsättningar till ditt tält?

Tack för en fin film!
 
Du gör bra filmer, jag gillade förra årets också. Tack för att du delar!

Dina äventyr är en stor inspiration även för en låglands höst- och vårvandrare
 
Vad har du för klädlager när du skidar i -15 samt vad byter du till när det är dags för läger och sömn?

Jag skidor i understället (devold expedition) och hängselbyxor i gortex + vindjacka(klättermusen brede) Ansiktet/huvudet baliklava. Händerna har jag ullvantar och överst arméns rymliga stora skalvantar.
Jag reglerar klädseln mycket med dragkedjor under armarna och öppnar jackan helt ibland för att kyla av mig, ibland tar jag också av mig mössan. Samt långa dragkedjor längst benen. Lite olika tempo för olika väder.

Så i -30 skidar jag i samma kläder men alla dragkedjor stängda+skidglasögon på. Men fortfarande bara underställ+ skalkläder. Det är otroligt vad ansträngning/kroppen kan generera värme. Är det vindstilla kan jag skida i endast underställströjan på överkroppen ner till -12 grader nånstans om jag håller ett bra tempo.

När jag slår läger sätter jag på mig en tjock dunjacka, och dunskor med tjock sula om det är kallt + fjällräven pilotmössa som värmer huvudet riktigt skönt.

Sedan när jag lägger mig sover jag i fuktspärrsäck inuti sovsäcken i understället jag färdas i. Så när jag sover så samlas kroppsfukten/svetten i understället. Men det torkar sedan under färd dagen därpå. På fötterna byter jag till sovstrumpor i ull. Jag har också pilotmössan och baliklavan på.
Och någonstans vid ca -25 åker även skidglasögonen på då jag annars fryser runt ögonen.
 
Bra film och givande diskussion i tråden.

Tack!

Utmärkt att ha diskussion efter en tur som är så fint dokumenterad.

Thure
 
Senast ändrad:
Fin tur :)

Hejsan

Kul att du delar med dig! Väldigt många av situationerna känns väldigt bekanta om man säger som så.....men att gräva en bivack rakt ner i snön på det sättet har jag aldrig försökt mig på. Man brukar ju alltid kunna hitta någon lämplig snödriva.

Såg ut som en spännande tältning i stormen. Hade en liknande tältplats för ett par vintrar sig även den i en klass 2 varning storm, men hade då turen att hitta en större sten att "gömma" tältet bakom.

Nu är Helsport Fjellheimen ett jättetrevligt tält (äger själv ett.....men Superlight varianten). Men jag tror att det hade varit lite lugnare med att Hilleberg Tarra (eller Savio) som väger ungefär lika mycket. De geodetiska tälten har ju den distinkta fördelen att vara nästan lika stormsäkra i sidled som i längsled. Har själv ett Savio som jag är mycket nöjd med.

Ett litet tips i djup snö är att ha en "lagom" stor rygga i pulkan och ta på sig den i sådana lägen. Dels får man betydligt mindre med bakhalt och så flyter pulkan lättare ovanpå snön. Hellånga stighudar är trevliga de med, men det kanske du hade med dig....

/ Stefan
 
Brukar ofta titta på folks egengjorda filmer från deras äventyr, och du lyckas med att fånga dina eskapader på ett underhållande sätt. Såg förövrigt även din film från förra året.
Jag lyckades komma över ett likadant tält som du har till ett billigt pris och har kompletterat med extra tältstänger. Undrade om du använder dubbla uppsättningar till ditt tält?

Tack för en fin film!

Tackar skälv, väldigt roligt att det uppskattas 😉
Nej jag använder endast den vanliga uppsättningen med stänger, men det kanske inte är så dumt med dubbla, det borde ju bli väldigt starkt.

För mig är det även väldigt viktigt att det är enkelt att slå upp tältet när det blåser på en del.

Så jag packar det som en rulle ovanpå pulkan med stängerna lite mer än hälften utdragna men kvar i stångkanalerna. Det gör det väldigt mycket smidigare att resa.

Först fäster jag en säkerhetslina som jag alltid har fastsatt i tältets kortsida i pulkan,mig själv eller i backen så det inte blir någon risk att tältet blåser iväg. Sedan plockar jag bort tältet från pulkan.
Jag lägger rullen på backen och fäster de tre markpinnarna i kortsändan mot vinden först.
Sen rullar jag ut tältrullen från vinden.
Sedan skjuter jag i alla stänger i kanalerna.
Efter det tar jag tag i stormlinan och drar/reser tältet, sedan fortsätter tills det är klart.

Men helt klart intressant med dubbla stänger, fick du byta ut hyllsorna som man trycker ner stängerna i till hyllsorna med plats för dubbla ? Eller hur fungerar det rent praktiskt när man reser det med dubbla stänger?
 
Hejsan

Kul att du delar med dig! Väldigt många av situationerna känns väldigt bekanta om man säger som så.....men att gräva en bivack rakt ner i snön på det sättet har jag aldrig försökt mig på. Man brukar ju alltid kunna hitta någon lämplig snödriva.

Såg ut som en spännande tältning i stormen. Hade en liknande tältplats för ett par vintrar sig även den i en klass 2 varning storm, men hade då turen att hitta en större sten att "gömma" tältet bakom.

Nu är Helsport Fjellheimen ett jättetrevligt tält (äger själv ett.....men Superlight varianten). Men jag tror att det hade varit lite lugnare med att Hilleberg Tarra (eller Savio) som väger ungefär lika mycket. De geodetiska tälten har ju den distinkta fördelen att vara nästan lika stormsäkra i sidled som i längsled. Har själv ett Savio som jag är mycket nöjd med.

Ett litet tips i djup snö är att ha en "lagom" stor rygga i pulkan och ta på sig den i sådana lägen. Dels får man betydligt mindre med bakhalt och så flyter pulkan lättare ovanpå snön. Hellånga stighudar är trevliga de med, men det kanske du hade med dig....

/ Stefan

Ja stora stenar kan vara underbara😀 har själv tältat bakom sådana.
Angående tälten du tipsar om så verkar de ju otroligt vindstabila, men är de inte mycket svårare att resa om man är ensam och det blåser på en del ? Eller fixar man det ensam?

Jag hade ryggsäck men i minsta laget, det hade nog hjälpt en hel del som du säger att avlasta pulkan en del, det som var absolut jobbigaste var ju att dra den.

Långa stighudar har jag, de åkte på direkt. Otroligt fäste man får med dom.
 
Och jag får tacka alla igen, väldigt roligt att det uppskattas (filmerna).
Jag började med att lägga ut filmer om mina äventyr för att jag kände mig så ensam i mitt intresse. Så det är väldigt härligt med ett sådant här forum.
 
Och jag får tacka alla igen, väldigt roligt att det uppskattas (filmerna).
Jag började med att lägga ut filmer om mina äventyr för att jag kände mig så ensam i mitt intresse. Så det är väldigt härligt med ett sådant här forum.

Dina filmer är verkligen fantastiska. På många olika sätt. Ur många olika synvinklar. För mig är de bitvis inspirationsmaterial. Och bitvis lärorikt utbildningsmaterial.

Men framför allt är det mesta av det du gör och det du utsätter dig för under dina äventyr helt fantastiska personliga prestationer. Till synes lugnt och metodiskt tycks du klara av allt det du ställs inför och allt det du utsätts för. I synnerligen besvärliga situationer. Under osedvanligt besvärliga omständigheter. Du förmedlar stora mått av både trygghet och ödmjukhet.

Imponerande!

/Birger
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min vintertur Turskidåkning 27
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min vintertur. Sarek Feb/Mars Turskidåkning 14
qwert vilken bindning ska jag välja magnum eller vanlig? Turskidåkning 2
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min upplevelse Turskidåkning 21
Lenalainen Hjälp! Hur fäster jag dessa trugor? Turskidåkning 7
joakimkarlsson1022 Vilken pulka ska jag välja? Turskidåkning 44
simpe Vad ska jag satsa på för typ av skidor (tur + nedför)? Turskidåkning 12
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min fjälltur, Abisko till Ritsem Turskidåkning 21
vandrafjäll Jag tar mig inte hem från Nikkaluokta? Turskidåkning 25
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min första fjälltur/vinter Turskidåkning 15
Avslutat Medlemskap 201709 Vad har jag köpt - Salomon BackCountry 5 Turskidåkning 4
majjen Unna Allakas: Tar jag mig vatten över huvudet? Turskidåkning 9
mimartin82 Vilka skidor ska jag köpa? Turskidåkning 16
sajberjohan Är jag den enda? Turskidåkning 15
Picea Nu är det snart vinter, och jag behöver nya skidor... Turskidåkning 3
Rookien Beslutsångest - Vilka skidor ska jag köpa ? Turskidåkning 58
andersjon Finns de längskidor för en 100KG grabb som jag? Turskidåkning 2
majjen Hur stor pulka behöver jag? Turskidåkning 10
sandskäddan hur får jag träpulkan körklar igen? Turskidåkning 1
Var hittar jag plastlister till pulka Turskidåkning 13
Puttri Vilka skidor har jag köpt? Turskidåkning 8
Jocka Vilka bindningar ska jag köpa? Turskidåkning 2
tango När behöver jag stålkant på turskidor mm? Turskidåkning 19
Mathew Vad göra med helt nya skidor innan jag åker på dem? Turskidåkning 4
majjen Vilken utrustning behöver jag? Turskidåkning 13
Lars Jonsson Vad ska jag köpa som nybörjare? Turskidåkning 6
warg Var kan jag köpa lädertrugor? Turskidåkning 1
Nyman Jag söker turtips i Grövelsjön på sportlovet Turskidåkning 1
graylingman Var kan jag köpa en lavinsond? Turskidåkning 1
Jag är nog tokig... Turskidåkning 2
skogis vad skall jag köpa? Turskidåkning 2
Vart ska jag åka efter nyår? Turskidåkning 1
Hur vallar jag träskidor? Turskidåkning 7
fredolund Dela Taxi Kiruna Abisko april 2024 Turskidåkning 0
jakobhj Dela taxi Vålådalen 30/3 - 3/4 Turskidåkning 9
josia Dela taxi från Kvikkjokk 10 mars Turskidåkning 1
Kogoyo dela taxi 18/12 kl 21, undersåker-vålådalen? Turskidåkning 0
Robox Dela Taxi i mitten av mars. Turskidåkning 5
Dela bil Stockholm - Högbo bruk i helgen? Turskidåkning 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...