Notiser

Västra Götaland Regionala diskussioner för alla som bor i Västra Götaland med omnejd.

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2018-05-01, 01:42
Seli Seli är inte uppkopplad

fråga Tälta med familjen

Hej!

Ny här på utsidan och tänkte att det bästa är att vända mig till er gällande tältning i skog mm.

Tänkte att jag ska ta med mig familjen ut och tälta, men vill inte till någon Svensson camping med campingplats. Vill ut i skogen vid någon sjö helst, då mysfaktorn blir skyhög.

Till mitt problem. Vet inte några bra ställen att slå upp tält på i Borås regionen (Har bil så måste inte vara i kommunen häller). Om jag förstått rätt så får man inte tälta i reservat. Vill gärna kunna ta bilen så nära tätplatsen som möjligt dessutom då jag vill minimera risken för inbrott i den.

Finns det någon sådan plats eller är det kört?
Och hur bör man tänka på sin säkerhet under natten? Bör man låsa tälten när man sover? Vill att mina familjemedlemmar ska känna sig säkra under nattens gång

Tacksam för alla idéer och förslag!
Svara med citat
Gammal 2018-05-01, 06:30
utesälen utesälen är inte uppkopplad

En bit att köra, men: Byasjön vid Ästads gård i Varbergs kommun. Lantlig bebyggelse runt omkring. Skog runt sjön. Du tältar vid badplatsen vid sjöns östra strand. Parkering ca 200-300 m bort. Utedass och vindskydd med ved finns.

Vid sjöns västra strand ligger en primitiv sjösättningsplats för båtar. Här kan man också tälta. Nog en finare plats än första förslaget med en liten kanal till grannsjön, men har ibland varit lite, lite skräpigt där. Bokskog och kohagar. Inga bekvämligheter men du kan köra hela vägen fram.

Tält låser man inte. Man får anpassa sitt beteende efter det. Jag tillhör den obekymrade delen av befolkningen men tar i alla fall med telefon och kreditkort när jag går iväg.
Svara med citat
Gammal 2018-05-01, 08:54
nermander nermander är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av utesälen Visa inlägg
Du tältar vid badplatsen vid sjöns östra strand.
Är det tillåtet? De flesta badplatser brukar ha campingförbud.
Svara med citat
Gammal 2018-05-01, 12:24

Citat:
Ursprungligen postat av nermander Visa inlägg
Är det tillåtet? De flesta badplatser brukar ha campingförbud.
Jag har inte sett någon skylt om det där. Det är ett officiellt etappstopp på Hallandsleden och det finns vindskydd för övernattning, dass och ved så jag bedömer det som OK.
Svara med citat
Gammal 2018-05-01, 12:47
nermander nermander är inte uppkopplad

Det behöver inte finnas skylt för att det ska vara campingförbud, det kan stå i lokala ordningsföreskrifter. Dessa brukar man kunna hitta på kommunens hemsida.
Svara med citat
Gammal 2018-05-01, 16:48

Byasjön är inte ett officiellt bad enligt Varbergs kommuns förteckning på sin hemsida.

Platsen är mycket populär för diverse tältövernattningar. Bastun som finns där ska dock bokas via familjen Inghammar som äger marken.
Svara med citat
Gammal 2018-05-01, 20:34
Seli Seli är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av utesälen Visa inlägg
En bit att köra, men: Byasjön vid Ästads gård i Varbergs kommun. Lantlig bebyggelse runt omkring. Skog runt sjön. Du tältar vid badplatsen vid sjöns östra strand. Parkering ca 200-300 m bort. Utedass och vindskydd med ved finns.

Vid sjöns västra strand ligger en primitiv sjösättningsplats för båtar. Här kan man också tälta. Nog en finare plats än första förslaget med en liten kanal till grannsjön, men har ibland varit lite, lite skräpigt där. Bokskog och kohagar. Inga bekvämligheter men du kan köra hela vägen fram.

Tält låser man inte. Man får anpassa sitt beteende efter det. Jag tillhör den obekymrade delen av befolkningen men tar i alla fall med telefon och kreditkort när jag går iväg.
Får kolla på det stället! Jag kan ju alltid ringa till berörd kommun och fråga om platsen jag tänkt i för sig
Om du har fler tips så mottages detta med öppet sinne!
Svara med citat
Gammal 2018-05-01, 22:04
Gregorius Gregorius är inte uppkopplad

Har ingen stenkoll på Borås med omnejd. Men neråt Tranemo, Gislaved, Vaggeryd, Värnamo-hållet finns ju skog och sjöar i massor. Hur långt kan du tänka dig att åka?

Tänkte främst på dina farhågor. Har aldrig varit med om att man skulle behöva låsa tältet. Däremot har jag många gånger funderat på bilen när man ställer den och går en bit. Men det har peppar peppar aldrig hänt något. Men man får göra som vanligt, lämna inga värdesaker eller annat viktigt så är det lugnt.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:48.

Logga in

Tips!