Reservdel sökes ...

Från ca 1980 fanns nog bara NN 75 mm. Men tidigare har det funnits olika varianter med olika bredd och olika antal piggar. Samt avsedda för olika sulhöjd.

Borde finnas någon nörd som har redovisat ett flertal varianter på www.

Thure
 
Kabellängd

Jahapp.
Köpte ett par Lundhags pjäxor med NN75-sula. Inga problem. Passade givetvis perfekt i järnet där fram. Men, justermånen på kabeln räcker inte till!!
Mina gamla Crispi i storlek 42 passar men Lundhags med filtinnersko i samma storlek blir alltså för långa. Enda lösningen måste vara olika kabellängder. Justermånen sväljer ganska litet spann.
Suck, blir att leta, annars har jag ett par nya, sköna, varma men oanvändbara pjucks
 
Kanske en riggverkstad (som anpassar segelbåtars alla stålwire i masten) kan ha verktyg för att byta till en något längre kabel?
Riggmakare är ju vana vid att anpassa till diverse olika gamla standarder på olika båttyper. Fallen i riggen är inte sällan ganska tunna wire som kanske kan passa.
Eller om Rottefella har reservdelar i gammalt lager?
 
Jag köpte ett parti skidor på ebay (sök på British Army Skis), med liknande bindningar inkl den där skruven. Åsnes Nato tror jag det var. Kompletta par inkl stavar för typ 200kr st. Minns att jag fick fjäska lite för att de skulle orka ta av några extra bindningar från skidor och sälja till mig som reserv. Men detta kan ev vara ett ställe att söka reservdelar på.

tex dessa:
https://www.ebay.co.uk/itm/Asnes-No...762303?hash=item4b6e8513bf:g:qWgAAOSwPcVVp69B
 
Jahapp.
Köpte ett par Lundhags pjäxor med NN75-sula. Inga problem. Passade givetvis perfekt i järnet där fram. Men, justermånen på kabeln räcker inte till!!
Mina gamla Crispi i storlek 42 passar men Lundhags med filtinnersko i samma storlek blir alltså för långa. Enda lösningen måste vara olika kabellängder. Justermånen sväljer ganska litet spann.
Suck, blir att leta, annars har jag ett par nya, sköna, varma men oanvändbara pjucks

Hej!
Rundar av mitt spörsmål. Vid närmare undersökning/mekning av bindningen visade det sig att längden går att grovjustera genom några mellanlägg. Se bild. Bra, nu kan jag använda pjucken nästa år.
 

Bilagor

  • 28D40E85-2352-405F-8B9C-5F8B472419C6.jpg
    28D40E85-2352-405F-8B9C-5F8B472419C6.jpg
    89.6 KB · Visningar: 145
  • 19548A4D-B6A7-4DC1-92FC-EE891722D069.jpg
    19548A4D-B6A7-4DC1-92FC-EE891722D069.jpg
    77.4 KB · Visningar: 147

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.