Lite frågor om utrustning

Hur upplever du vattentätheten, t ex när du står på knäna på något riktigt blött underlag? Det krävs rätt hög vattenpelare för att fixa det trycket, och tyvek ska vara "vattenresistent", vad det nu innebär.

Jag frågar därför att jag har rätt tunt tältgolv; har visserligen ännu inte varit med om att trycka upp markvatten genom det, men det blir ju inte tätare med åldern, så det skikt man ändå lägger under kunde gärna få hjälpa till.



Hej!

Är ingen "Power User" ännu & har inte själv testa att stå i vattenpöl m.m. men förutom allt jag läst, så såg jag att Luxe Outdoor gjorde ett myggtält med rätt sorts Tyvek som enda golv, och då kände jag "det där kommer att funka för mig!".

Många använder det, och ingen har klagat (förutom de som tagit den varianten man spikar på hus som fuktspärr).


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 
Tyvek, vilken sort är rätt?

Har skaffat ett solotält som saknar footprint och tänker mig att köpa tyvek från någon bygghandel för att göra ett sådant. Men vilken sort är rätt respektive fel och varför? Perforerat går bort, vad mer?

Har tyvek-fjällkartor som lär räcka till ett footprint och det kan ju verka genialiskt att kombinera funktionerna karta och footprint för att spara några gram men det är nog inte så praktiskt och definitivt inte ekonomiskt...
 
Är det verkligen värt jobbet/tiden/kostnaderna när ett färdigt med 4 öglor kostar typ £12.99?
Mjo, vill ha ett som har samma form som tältets bottenyta (inkl. absider) och med fästen som kan fästas i samma fästpunkter som innertältet är fäst i yttertältet med. D.v.s. så att allt hänger med automatiskt när man sätter upp och plockar ihop tältet.
 
Här är en heltäckande variant, som jag tar med på kallare turer, eftersom den ger lite lagom värme till gaspatronen. Då behöver man vara noga med att reglera värmen, så det är skjutbart i höjdled på tunna titantältpinnar (1g/st), som det även förankras i marken/snön med. Reflektorskivan ökar bränsleeffektiviteten även här, samt bidrar till att skydda gaspatronen från överhettning.
Hanteringsöppningen kunde varit smalare, jag råkade bara sakna en tillräckligt stor foliebit.
Det här vindskyddet packas inte lika snyggt, utan får vikas för att få plats i grytmysaren (skivan passar dock under locket).

Hej, Joanna!

Hur mycket väger sitt heltäckande skydd?

Jag gjorde precis ett nytt från pajformar (samma konstruktion som ditt), och det väger in på 29g. Med två ståltrådsbitar för markförankring är jag uppe i 39g.
Känns tungt. Iofs är det nog högt för att gå upp till halva kastrullen även på 450g gasflaska, men å andra sidan täcker det inte lika långt runt om.
 
Hej, Joanna!
Hur mycket väger sitt heltäckande skydd?
Jag gjorde precis ett nytt från pajformar (samma konstruktion som ditt), och det väger in på 29g. Med två ståltrådsbitar för markförankring är jag uppe i 39g.
Känns tungt. Iofs är det nog högt för att gå upp till halva kastrullen även på 450g gasflaska, men å andra sidan täcker det inte lika långt runt om.
Hej :)
Nu har jag grävt i garderoben en stund och lagt grejerna på köksvågen. Den icke heltäckande varianten väger 19 g. Den mer heltäckande väger 22 g, plus de tre titanpinnar som jag just nu inte hittar, men vill minnas väger 1 g/st.
Antar att man kan lägga mer eller mindre material i "falsar", kantvulster etc.
 
Hej :)
Nu har jag grävt i garderoben en stund och lagt grejerna på köksvågen. Den icke heltäckande varianten väger 19 g. Den mer heltäckande väger 22 g, plus de tre titanpinnar som jag just nu inte hittar, men vill minnas väger 1 g/st.
Antar att man kan lägga mer eller mindre material i "falsar", kantvulster etc.

Tack!

Räknar jag bort mina tunga pinnar så är det inte så långt ifrån då =)
 
Var inte alls nöjd med mitt vindskydd, så utvecklingen fick fortsätta.

Det är svårt att balansera upp vikt, användarvänlighet, stabilitet och enkelhet.
Jag tror mig nu ha funnit en design som funkar för mig. Kanske gör jag ett helt nytt sen. Just detta exemplar har genomlidit mycket under processen.


Hela ekipaget består av fem delar.
Två foliebitar och tre ståltrådar.

Vindskyddet består av pajform 12x34 cm. I vardera långsidas kant finns en invikt rostfri ståltråd på 0,9 mm. Den bidrar med formstabilitet. Kortsidorna har ingen ståltråd, för att möjliggöra vikning när skyddet ska packas ner i kastrullen. En serie hål släpper in tilluft till brännaren.

Strålningsskyddet består av pajform. 14,5 cm i diameter. Finns en invikt 0,9 mm rostfri ståltråd i kanten. Överskottet agerar låsanordning. Packas under locket.


En 1,5 mm rostfri ståltråd har anpassats för att monteras på kärlstöden. Den håller uppe hela vindskyddet i ovankant längst fram vid öppningen.

En annan 1,5 mm ståltråd monteras runt gasflaskans hals, riktas bakåt och stoppas i ett litet hål i vindskyddet. Den stoppar vindskyddet från att vicka fram, då den övre tråden bara håller uppe vindskyddet i framkant. Denna tråd ger också stöd åt strålningsskyddet. På en utav bilderna är denna tråd riktad åt sidan för att synas bättre. Den ska vara riktad bakåt vid montering.

En 0,9 mm ståltråd ger stöd åt strålningsskyddet. Den skjuts rakt igenom vindskyddet. Den behövs egentligen inte, men jag tyckte att strålningsskyddet vickade alldeles för mycket.


Alla genomföringshål är förstärkta med en bit aluminiumtejp.


Brännaren är en soto windmaster med triflex kärlstöd.
Kastrullen är en trangia 27.

Hela vindskyddet väger in på 26 g. Trots den låga vikten är det förvånansvärt stadigt.

Köksutrustningen för solotur väger då in på 226g, inklusive träsked på 9g =)
 

Bilagor

  • IMG_20200405_160200.jpg
    IMG_20200405_160200.jpg
    69.4 KB · Visningar: 275
  • IMG_20200405_155810.jpg
    IMG_20200405_155810.jpg
    61.1 KB · Visningar: 273
  • IMG_20200405_160627.jpg
    IMG_20200405_160627.jpg
    43.9 KB · Visningar: 268
  • IMG_20200405_161415.jpg
    IMG_20200405_161415.jpg
    46.4 KB · Visningar: 269
  • IMG_20200405_160906.jpg
    IMG_20200405_160906.jpg
    47.8 KB · Visningar: 262
Underlag
+1 på bubbelplast, alt. underlagsmatta för golv. Bägge naturligtvis förbrukningsvaror, men t o m bubbelplasten räcker gott och väl för en tvåveckorstur. Jag lägger den under tältgolvet, så den fungerar både som golvskydd och som ett litet tillskott till värmeisoleringen. Man kan därmed, om man så vill, välja motsvarande tunnare liggunderlag.
Underlagsmattan är lite hållbarare, men också lite tyngre, dyrare och mer skrymmande.
Vidare upp på vikt-, prestanda- men också prisskalan finns 4 mm evazote; finns i 2x1-metersformat från flera tillverkare, men billigare på rulle som betongtäckmatta i bygghandeln (i a f förutsatt att man får köpa en spillbit och inte hela rullen ;)).

Grytor
Bäst relation innehållen volym/egenvikt som jag hittills hittat för en kastrull kring (inom vida ramar) enlitersintervallet uppvisas faktiskt av grytorna till Trangia 27: 80 g för enlitersvolym. Att de är så optimerade beror delvis på den vida låga formen, som också gör dem stabilare och mer funktionella, åtminstone om man vill "laga mat" lite mer än bara koka upp vatten. Men delvis också på att det av både hållfasthet- och produktionsskäl går att göra tunnare grytor av aluminium än av titan.

Aluminiums största fördel är dock, att det med sitt högre värmeledningstal fungerar väldigt mycket bättre till matlagning än titan och naturligtvis minskar vidbränningsrisken. Välj den hårdanodiserade ytan, som är mer lättdiskad och reptålig. Jag undviker själv nonstick-beläggningar av bl a miljö- och hälsoskäl, men med HA/alu-grytor har jag inte heller saknat den ur funktionell synvinkel.

Kompletterar man en sådan gryta med lock av engångspajform och "tamoj" till Minitrangia, får man ett mycket funktionellt kit på ca 100 g.

Tänkte bara lägga till: För den som inte vill göra ett eget lock så har Trangia numer Tundra Lock Mini som passar grytorna ur 27 köken.
vikt 52 gram

https://shop.trangia.se/sv/reservdelar/tundra-lock-mini.html

/John
 
Tänkte bara lägga till: För den som inte vill göra ett eget lock så har Trangia numer Tundra Lock Mini som passar grytorna ur 27 köken.
vikt 52 gram
https://shop.trangia.se/sv/reservdelar/tundra-lock-mini.html
/John
Varför behöver man non-stick på ett grytlock?
Varför är locket välvt? Kan man vända det upp och ner (så att det fortfarande passar över grytan) som en extra skål att "våningskoka"/varmhålla delar av måltiden i? Den funktionen har jag letat länge efter.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
marcushagg Lite frågor om Suunto Metron/Advizor Utrustning allmänt 4
mied93 Fjällmark Airbed Lite Utrustning allmänt 7
PojkeniSkogen Lite hjälp och tips för en nybörjare Utrustning allmänt 9
niklaz Lite större såg att ha med i ryggsäcken? Utrustning allmänt 8
Pelle_Punk Lite glapp i Lundhags känga Utrustning allmänt 8
koskenkorva Hur gediget och välbyggt är Primus Ti Lite? Utrustning allmänt 2
JonasN "rynkiga" Haglöfs Solid lite Utrustning allmänt 3
knallhatt Vad gör jag för fel? Ryggsäck/nyckelben och så lite fötter Utrustning allmänt 19
dabac Lite retroteknik - elda i fyrfat Utrustning allmänt 4
roccster Petzl E-lite, drar ur batteriet Utrustning allmänt 4
acr32 Lite nytt från Haglöfs Utrustning allmänt 24
lellky Välja lite dyrare GPS, var kan jag hitta information? Utrustning allmänt 4
Malindo Lite tips för köpsugna Utrustning allmänt 0
såg lite om min efrarenhet är att man klara sig både och. Utrustning allmänt 0
såg varför skrivs det inte om lite äldre kunskaper på näte Utrustning allmänt 7
foag Renskinn, allmänna frågor Utrustning allmänt 7
Tapio_ut En till powebankdiskussion! tre snabba frågor. Utrustning allmänt 6
salvion Några frågor om utrustning Utrustning allmänt 6
zardoz Köpråd/frågor om pannlampa Utrustning allmänt 7
Iggle Frågor till er Sissipuukko M07 ägare Utrustning allmänt 1
Rapps Kniv frågor Utrustning allmänt 12
patrix10 Frågor om Garmin 60scx Utrustning allmänt 0
patrik_pc Frågor om Satellittelefon Utrustning allmänt 2
FrökenLingon "Nybörjare" med allmänna frågor Utrustning allmänt 54
gustavengvall Utrustning Abisko-Nikkaluokta Utrustning allmänt 7
nvavargen reparations utrustning Utrustning allmänt 5
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 3
stitches Tillverkare av kläder och utrustning inom Sverige/EU Utrustning allmänt 38
Schiller Utrustning för " större" personer Utrustning allmänt 19
Schneeberger Hur har ni moddad er utrustning? Utrustning allmänt 12
Lone Wolf Köpråd: Komplett utrustning för ensamvandraren. Utrustning allmänt 39
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
robert.karlstrom.77 Utrustning för expedition Utrustning allmänt 20
mied93 Utrustning för vinterturer Utrustning allmänt 5
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
saraabeiramar Utrustning fjällvandring: utvärdering, del 2 Utrustning allmänt 27
Hattmakaren Utrustning fjällvandring: utvärdering Utrustning allmänt 26
museo12 Utrustning för att bestiga Kebenekaise västra leden Utrustning allmänt 11
Beatrice87 Hur man fyndar utrustning! Utrustning allmänt 6
Laida Någon som kan hyra/låna ut vandring och camping utrustning? Utrustning allmänt 2
TomasTöråsen Utrustning för vår resa Utrustning allmänt 22
naturälskaren Råd till full utrustning för vandring? Utrustning allmänt 21
pettisson Kan man låna utrustning i Sverige idag? Utrustning allmänt 6
medic vikt på utrustning? Utrustning allmänt 91
Gäddfärs Utrustning fiske och friluftsliv Utrustning allmänt 2
Caminista Ultralätt utrustning för ensamvandring? Utrustning allmänt 12
Tobias.H En veckas tur i juli - Plagg/Utrustning? Utrustning allmänt 46
nermander Steampunk-utrustning? Utrustning allmänt 13
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
Gäddfärs Utrustning fjällvandring Utrustning allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.