Gamla yxor

Vilket fint jobb du gjort. Det enda jag inte tål att se är när folk använder yxans nacke till att slå med. Vissa yxor är gjorda för det men din yxa ser väldigt tunn och smäcker ut i ögat. Skulle därför bara använda den åt rätt håll.
 
Tack Jan! Håller med dig om att man endast bör använda verktyg till vad de är ämande för.
Men eftersom själva nacken på denna yxa ändå var ganska intakt (ingen utsvampning) så misstänker jag att den den asymmetriska formen runt ögat ej orsakats av felaktigt användande. Kan det vara så att man ej hade bättre tolleranser för symmetrin vid tillverkandet i början av 1900-talet?
Tacksam för tips!
 
Hantverksmässigt framställda yxor har i de exemplar jag sett från den tiden varit raka och symetriska i skafthålet. Hantverksstolthet var inget nytt.
Din yxa ser misshandlad ut. Snyggt jobb du gjort, men med makeld behöver man inte hugga fälld ved. Själv har jag skaftat några skräddyxor. Det finns ju både vänster och högerutförande på dem, där var det av funktion så att skafthålet var lagom vint för att skaftträet skulle kunna vara rakt.
Roligt med gamla verkyg som duger väl och brukas.
 
Hej kära yxvänner, hoppas ni har det lika bra som jag i vårsnön.

Nu har jag forskat djupare kring "Säteryxan" och vill tacka hjälpsamma personer på Säters kommun, Hembyggdsförening och inte minst Tekniska Museet i Stockholm för omfattande material!

Min yxa... http://www.jonasvildmark.se/2013/02/restaurering-av-sateryxa.html
...torde komma från 1920-talet och kvalificerar sig som en "Huggyxa". Det har varit inspirerande och spännande att lära sig mer om Säteryxan och dess historia. Om ni har vidare funderingar får ni gärna kontakta mig här eller via www.jonasvildmark.se . Det känns nu extra kul att fortsätta jobba med min gammla yxa. Just nu sitter jag och filar på ett eggskydd i läder. Jag återkommer så småningom med resultatet.

Vänligen
Jonas
 
Kul att du gör sådan bakgrundsresearch. Verktyg från svunna tider är verkligen något speciellt.
Vad ska du göra för fodral? Heltäckande är ju ett trevligt alternativ.
 
Ett sådant här gjorde jag rätt nyligen. Täcker allt vasst och har upphängare.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    59 KB · Visningar: 4,257
Baksidan...
Gjort i vegetabilgarvat läder ca 3mm. 1 lager mellanlägg av detsamma längs eggen. "Bara" limmat och nitat, inga sömmar. Nitarna vid baksidan av huvudet är skruvnitar, svårt att komma åt där med de vanliga nitverktygen.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    68.9 KB · Visningar: 4,411
Har hittat en ny (gammal) yxa. En liten snickaryxa med spikutdragarhål. Uppenbarligen har yxan levt ett hårt liv, inte minst med tanke på den utsvampade nacken.
Är det någon som känner igen yxan?
Tacksam för alla tips... Märke, modell, år?

Länk till foto av yxan: http://instagram.com/p/lUf2e9s16r/
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...