Roddbåtar

Rostaren

Hej Rostaren,
Läste att du är nyfiken på rodd jag kan visa dig på lite alternativ av det spännande slaget och som även kan möta dina önskemål. Stabilitet, lågvikt och bra längd 16 - 20 fot är det jag själ prioriterar.
bnt
 
Alternativ

Hej bnt!

Trevligt att det finns fler som har liknande önskemål som jag själv. Hur ser dina roddbåtsalternativ ut bnt?

mvh Rostaren
 
Återförsäljare

Pegasos, du vet inte om någon återförsäljare längs med smålandskusten. Till örebro har jag ca 32 mil enkel resa, åka 64 mil (ja det blir säkert runt 70 mil) för en provrodd är inte så värst tilltalande.
Jag är väldigt sugen på att få ro en riktig roddbåt med glid/rullsäte och riktiga åror istället för att paddla.
Jag har en dubbelkölad släpjolle "Rana 10" (3m) som jag brukar ro dagsturer i skärgården med, årorna är väldigt korta och så sitter man ju på en fast sitttoft vilket blir jobbigt för bakdelen, ja någon vidare kraft får man ju inte ut då man inte använder benen vid rodd i denna jolle.
Man får väl hoppas att det finns intresse hos row:arna att fixa till en landet runt dragande roddshow under detta år 2008.
 
Hej Janne! Johan Wirsén (båt och kajak konstruktör) i Borgholm har en roddbåt som han har byggt själv och som är försedd med liknande roddstation som sitter i explorer.

Om båtfart, som tagits upp i en annan tråd: Jag tror att en explorer 4,6 har lite för kort vattenlinjelängd för att kunna dras upp över 10 km per timme. Jag tittade i ditt album och såg att du paddlar Reval extreme x-type(??) vilket om jag förstått det rätt är en kajak byggd för fart med 6 m vattenlinje längd och liten våt yta. Motsvarande roddbåt är kustroddbåten Yole 18 som är 6 m lång och 78 cm bred (men avsevärt smalare i vattenlinjen). Jag har inte rott den men det lär inte vara några problem att komma upp i farter över 10 km/timme. I en slätvattenstävlingsbåt har en motionär (som jag) inga svårigheter att komma upp i 15 km/timme, men då börjar det bli ganska jobbigt och kräver en hel del teknik.

Lars
 
Oj då, jag blandade ihop "rostaren" och "Stuvaren" i mitt förra inlägg. Stryk "Hej Janne" så fungerar det ändå....
 
Janne(Stuvarn) här förlåt att jag blandar mig i men äger paddlar en Commander Type-S kan som motionär hålla ca 10,5km/tim snitt(på en timme/mil) En mkt duktigare paddlare än mig(tex Martin Nordstrand) kan snitta ca 12,0km/tim med en Extreme Type-R (å maxa 15km/tim) Extremen är något längre å något smalare å mkt rankare än Commandern!

/Janne
 
Hej Rostaren

Jag har lite körigt för att bli färdig till allt för sjön + att få ordning på hemsidan. Men nu är den igång och på den kan se Liz 19 en vacker strippbyggd dam. Kolla denna länken www.batbyggeriet.eu
bnt
 
Rodd

Hej Björn!

Fin hemsida och fina roddbåtar. Båtarna du bygger är kanske inte vad jag söker de är lite för mycket av traditionellt äldre stil.
Du har inte tänkt på att bygga något som är mera sjögående upp mot 20 fot och mer annpassat till långfärd, skulle gärna se en version med för och akterdäck med vattentäta stuvutrymmen och sittbrunn i mitten - givetvis ska det vara med glidsäte och utriggade åror.

Mvh rostaren
 
Kanotroddbåt

Jag har paddlat i många år och tycker fortfarande det är roligaste sättet att ta sig fram på sjön.
Men rodd är också kul och har vissa fördelar ibland.
För några år sedan lät jag Hans Friedel rita och Clara Natech bygga en K-3:a som kan både paddlas och ros, till och med samtidigt.
Jag tyckte att de K-3:eek:r som fanns var för tröga( YooaKim, Albatross, Trapper mfl), och så ville jag ha en riktigt stor mittbrunn, dels för att få plats med barnen,( då hade vi bara 4) och dels för att kunna sätta i en roddrigg med slajd och utriggare så att den skulle gå att ro snabbt.
Jag bestämde längd och bredd, hur stora sittbrunnarna skulle vara,-och hur långt ifrån varandra. I många K-2:eek:r slår man varandra i ryggen med paddeln, det är inget kul så kanoten blev 7,10 m lång för att få isär sittbrunnarna.
Hans ritade sedan skrovet och det blev precis som jag ville ha det och själva bygget blev också bra.
Man kan paddla 3 personer i den, då kan det gå riktigt snabbt, och den kan styras från mitt-eller akterbrunnen.
Det går bra att vara 2 vuxna och 4 barn men oftast paddlar jag själv i akterbrunnen och sätter 2 barn i frambrunnen och har packningen i mitten. Då sitter barnen så långt fram att de inte blir blöta av stänket från paddeln.

Och så kan man ro den, roddens största fördel är att man håller sig själv torrare och inte stänker ner barnen, och så kan man hålla samma fart som vid paddling men vid lägre ansträngningsgrad, speciellt när det är tungt lastat.
Att man får träning även för benen är också en fördel.
När roddtekniken blir bättre så kan man säkert ro fortare än man paddlar.

Nackdelen med rodd är förstås att man åker baklänges och att man blir mer känslig för vågor
och motvind. Min kanotroddbåt är inte så kul att ro när det går vågor, årbladen fastnar i vågorna och man tappar rytmen. En mera ”båtliknande” roddbåt är säkert bättre i vågor
men inte lika snabb som min.


/Pär
 

Bilagor

  • IMG_0675.JPG
    IMG_0675.JPG
    102.6 KB · Visningar: 4,093
Makker,
Det där såg ju förträffligt ut ju! Har du slängt ihop riggen själv eller är det "färdiga" grejor?
Själv skulle jag gärna vilja ha en ngt längre och smalare båt än Explorern för de iofs få vindstilla dagarna runt Ven!
 
Om min roddrigg.

Jag köpte en roddrigg från Wim på Row Scandinavia. Piantedosi eller något liknande heter tillverkaren. 5000 kr kostade den.
Själva utriggarröret passade inte så bra i min farkost, sittbrunnen var lite för smal så riggen kom
alldeles för högt, det blev ostadigt.
Jag gjorde ett nytt utriggarrör i rostfritt som passar i min sittbrunn, inga problem eftersom jag jobbar med sånt.
Det hade gått att bygga om sittbrunnen också men det hade jag ingen lust med.

/Pär
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
larsha Ankring, roddbåtar och annat Rodd 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...