Tältkåta

En liten fråga ang. kåtor

är det någon av er som använt kåtan på bergigt underlag? Fungarar det att ha kåtan med sig ut på tur i kustterräng eller passar den bättre i skog och på fjällhedar?

Och en annan fråga: Hur "stor" blir en 8 - 10 mans kåta? Är den otymplig att ha med sig om man är kanske bara 2 eller 3 på turen? Om man bortser från vikten då förstås...?

Mvh Håkan borg
 
Re: En liten fråga ang. kåtor

hakan_l_borg; sa:
är det någon av er som använt kåtan på bergigt underlag? Fungarar det att ha kåtan med sig ut på tur i kustterräng eller passar den bättre i skog och på fjällhedar?

Och en annan fråga: Hur "stor" blir en 8 - 10 mans kåta? Är den otymplig att ha med sig om man är kanske bara 2 eller 3 på turen? Om man bortser från vikten då förstås...?

Mvh Håkan borg
Även i fjällen består terrängen ibland mest av sten. Jag har också haft kåtan i skärgården. Båda ställena går bra. Även om inte pinnarna går ner ordentligt överallt kan man säkra pinnfästena med sten. Någon gång har jag t.o.m. slagit upp kåtan på rent berg, men det blir mycket jobb med kilar, förlängda slingor, grener och stenar. För mycket jobb om det skulle ske regelbundet. Ofta går det dock att även i skärgården finna ytor för kåtan.

Under två olika omständigheter avråder jag från kåta. Det ena fallet är för de som tillbringar större tiden på högfjäll med stark vind och ständigt bara sten som underlag. Det andra fallet för den som vistas mest i ytterskärgården där det ofta blir läger på bergshällar. I det fallet är nog ett självstagande kupoltält att föredra, eller någon "dome" från t.ex Holmeselet om ni paddlar. Blir för mycket jobb eller för få valmöjligheter att resa lägret varje gång med kåta i ytterskärgård, enligt mig.

Min kåta är en 4-6 mans. Ihoppackad 70 cm hög och omkrets 78 cm. Brukar ha den på höjden på ena sidan av min Vulcan. Nedan ser du två bilder jag lånade från Moskosel. Den övre visar bomull/polyvarianten, Varrie 5 (motsvarar min),7 och 9. Den undre visar polyvarianten, (lättmodelllen) 9, 7, 5 tillsammans med ett tvåmanstält.

1a01418-35.jpg

1a01419-35.jpg


Raskesven

[Ändrat av Raskesven 2004-09-08 kl 09:27]
 
Hallooooooo! Raskesven!!!!!
Nå er det snart 14 dager siden ditt innlegg om frisport sin rundbrenner!
Nå sitter over 600personer som har lest ditt innlegg bare og venter på å få høre hvordan den virker!!!
Kan vi snarest få en raport!!!!!
eller skal du prøve den en hel sesong før vi får vite noe????
 
loff1; sa:
Hallooooooo! Raskesven!!!!!
Nå er det snart 14 dager siden ditt innlegg om frisport sin rundbrenner!
Nå sitter over 600personer som har lest ditt innlegg bare og venter på å få høre hvordan den virker!!!
Kan vi snarest få en raport!!!!!
eller skal du prøve den en hel sesong før vi får vite noe????
Rundbrenneren är restnoterad. Ringde Frisport senast idag och fick ett halvt löfte om att den hinner komma till sista helgen i september, när jag sticker på en 10-dagars vandring. Givet att jag hinner få den kommer en rapport första halvan av oktober.

Raskesven
 
Tack för det:) Planer ändras och ruckas på. Ursprungsplanen var att åka till Grövelsjön och vandra Grövelsjön-Töfsingdalen-Rogen runt-tillbaks till Grövelsjön. Nu har vandrarkumpanen tyvärr problem med en gammal skada och ska opereras.

Så, det blir en solovandring, men 10 daqar solo med kåta blir lite mastigt. Har inte bestämt mig ännu om jag ska ta den tänkta rutten själv med tält, eller om jag ska vandra något vargrevir med tarp. Möjligheten finns också solo ut i skogen och stanna en längre tid med kåta, fiska mm. Kåtan är dock lite stor, känns som lite (men bara lite;-))overkill. Behöver dock inte bestäma mig innan fredag:)

Frisports Rundbrennere. Frisports representant i Funäsdalen ringde mig och meddelade att norska tullverket (!!!!) stoppat bl.a. min rundbrennere. Vilket skämt. Tydligen får han inte längre bara åka in i Norge, hämta grejorna, tulla dem och åka hem, utan tullverket kräver nya rutiner. Vilka de nya rutinerna skulle vara var oklart. Min gissning är att norska tullen fått direktiv ovanifrån att skärpa upp allt mot EU-länder, däribland då Sverige. Men det är bara en gissning. Så, en får ge sig till tåls.

Raskesven
 
Raskesven; sa:
Frisports Rundbrennere. Frisports representant i Funäsdalen ringde mig och meddelade att norska tullverket (!!!!) stoppat bl.a. min rundbrennere. Vilket skämt. Tydligen får han inte längre bara åka in i Norge, hämta grejorna, tulla dem och åka hem, utan tullverket kräver nya rutiner. Vilka de nya rutinerna skulle vara var oklart. Min gissning är att norska tullen fått direktiv ovanifrån att skärpa upp allt mot EU-länder, däribland då Sverige. Men det är bara en gissning. Så, en får ge sig till tåls.

Raskesven

Tullen borde inte ha något med export att göra? Det borde väl vara den Svenska tullen som krånglar med import från icke-EU land? Eftersom det är ett förtag som köper i Norge skulle det ev kunna ha något med norsk moms att göra?

Annars brukar det vara mycket krångel med import TILL Norge, därför importerar många norska förtagare FRÅN Sverige genom att själva bara köra över gränsen.
[Ändrat av KLAGER 2004-09-22 kl 15:12]
 
[/QUOTE]
Rundbrenneren är restnoterad. Ringde Frisport senast idag och fick ett halvt löfte om att den hinner komma till sista helgen i september, när jag sticker på en 10-dagars vandring. Givet att jag hinner få den kommer en rapport första halvan av oktober.

Raskesven [/QUOTE]

Vell Jeg tror du skall ta å avbestille hele rundbrenneren!!!
Jeg har nemlig testet den og er ikke videre imponert!!
i hvert fall ikke til den prisen!!

det blir som å fyre bål i en malingsspann med hull i!!
Den brenner for så vidt ganske greit men veden må fortsatt være skikkelig tørr for at det ikke skal bli barre røyk inne.
det blir ikke noe varmere inne enn med et bål. Det vill si god strålevarme men luften blir ikke videre varm slik som det blir med en ovn!!

Videre tar det ikke så veldig mange timer før den er full av aske og glør så det nesten ikke er plass til ved!!

Dersom du også har kjøpt med den opphengsgreia så synes jeg den er alt for svak og spinkel og vill sikkert bøye seg eller knekke etter hvert.

Eneste positive jeg har å si er at du får bålet opp fra snøen på vinteren og dermed får mindre røyk av den grunn!!

Dette var nå min mening etter 2 dagers fyring med rundbrenneren!!
 
Rundbrenneren är restnoterad. Ringde Frisport senast idag och fick ett halvt löfte om att den hinner komma till sista helgen i september, när jag sticker på en 10-dagars vandring. Givet att jag hinner få den kommer en rapport första halvan av oktober.

Raskesven [/QUOTE]

Vell Jeg tror du skall ta å avbestille hele rundbrenneren!!!
Jeg har nemlig testet den og er ikke videre imponert!!
i hvert fall ikke til den prisen!!

det blir som å fyre bål i en malingsspann med hull i!!
Den brenner for så vidt ganske greit men veden må fortsatt være skikkelig tørr for at det ikke skal bli barre røyk inne.
det blir ikke noe varmere inne enn med et bål. Det vill si god strålevarme men luften blir ikke videre varm slik som det blir med en ovn!!

Videre tar det ikke så veldig mange timer før den er full av aske og glør så det nesten ikke er plass til ved!!

Dersom du også har kjøpt med den opphengsgreia så synes jeg den er alt for svak og spinkel og vill sikkert bøye seg eller knekke etter hvert.

Eneste positive jeg har å si er at du får bålet opp fra snøen på vinteren og dermed får mindre røyk av den grunn!!

Dette var nå min mening etter 2 dagers fyring med rundbrenneren!! [/QUOTE]
Det lät ju inget vidare. Annars tänkte jag att den höga formen skulle ge bra drag och möjlighet till lite större klabbar. Men tack för recensionen. Jag kan istället varmt, hett, rekommendera Moskoselkåtans lilla eldspis, som jag fortsätter använda:

1-1230-1-35.jpg


En ihopfällbar plåtlåda med hål i botten. Uppställd på sten eller klabbar blir det bra drag och eld trots att allt inte är snustorrt:

cpic416197272181d.jpg


Väger ett kilo, är uppfälld 30 X 20 X 11,5 cm. Och ihopfälld 11,5 X 3 X 4 cm. Lättpackad. Kostar 600 spänn, men jag har haft min i flera år nu och använt den mycket. Blir lite skev ihopfälld numera men uppfälld står den fortfarande bra och fungerar utmärkt. Den ger fin värme ner till –10, sen är den lite liten och det är kamindags, vilket ju är snart:) :

cpic416196b4d3635.jpg



Raskesven
 
Bygga kamin?

Nu finns det lite mer bilder på min fotosida för dom som vill se en Venorkåta i bruk. Sen är det ju så att jag även vill att tältkåta trådarna skall hållas igång (för eget intresse).

Jag pratade med min syster häromdagen och vi planerade en vintertur till Gautosjö där jag tar med min Venor och hon sin Moskosel. Även om det blir en njutar-tripp så kommer det nog ge vissa trevliga bilder på två olika kåtor i fjällmiljö.
Jag bommade resan till Klimpfjäll för min vän som sitter i Sametinget har en höggravid fru, så han valde att inte befinna sig 40 mil bort (av förståeliga själ). Men jag har en stående inbjudan att ta kåtan med mig och resa med till vart än dessa möten läggs. Så jag har för avsikt att uppdatera fotosidan med bilder på kåtan rest på anrika lappmarker :)

Nu har jag handlat upp alla pengar på utrustningsbudgeten så om någon har en ritning på en enklare kamin så vore jag glad. En som går att bygga med pinnsvets och rondell. Jag är inte ägare till vare sig gas eller mig.

Lev väl.

/Patrik
 
En kamin, dvs. ett slutet rum med skorsten, kan nog vara knepigt att få till. Men en eldspis som en förenklad variant av Moskoselkåtans kanske går att ordna?

Eldspisen består ju i princip av fem sidor. Plåtlådan och en bottenplatta. Fyra tunna plåtrektanglar som går att fästa, haka i, varandra så det blir en låda borde gå att fixa. En bottenplatta full med hål som en schweizerost bör också gå att fixa. Ställ bottendelen på två parallella klabbar och lådan ovanpå, så blir det ju en konstruktioin som liknar Moskosels eldspis. Den konstruktionen tycker jag fungerar bra.

Kaffeburken, blev det rykigt eller?

Berätta gärna vad det blir för konstruktion:)

Raskesven
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...