Vaxa skosnören själv?

Har precis köpt mej ett par hockeyskridskor till bra eftersäsongspris men det är ett fasligt snörande och i butiken tipsade de om att köpa vaxade skosnören som pga ökad friktion inte glider tillbaka och gör snörningen lösare igen. Nu kröp småläningen (eller var det snål-läningen) i mig fram och tänkte att jag har ju ett par slitternya skosnären som jag vill öka friktionen på. Kan man behandla sina nya vanliga skridsko-skosnören med något lagom klistrigt så det blir lättare att dra åt?

/Patrik, ovan vid skor med så många snörhål
 
Har precis köpt mej ett par hockeyskridskor till bra eftersäsongspris men det är ett fasligt snörande och i butiken tipsade de om att köpa vaxade skosnören som pga ökad friktion inte glider tillbaka och gör snörningen lösare igen. Nu kröp småläningen (eller var det snål-läningen) i mig fram och tänkte att jag har ju ett par slitternya skosnären som jag vill öka friktionen på. Kan man behandla sina nya vanliga skridsko-skosnören med något lagom klistrigt så det blir lättare att dra åt?

/Patrik, ovan vid skor med så många snörhål

Innehåller dom ganska mycket bomull kan du väl vaxa dom med samma vax som man har till fjällrävens g1000 kläder och ett recept på hemkok av det vaxet hittar du här inne om du söker eller så finns det plagiat vax att beställa hos itab. Tror dom heter itab, ett företag som säljer biliigare friluftskläder bla.

Men är skosnören så vansinnigt dyra att det lönar sig att lägga tid/energi/faktainhämtning på detta? Är det inte bättre du jobbar över/extra en timma och köper redan färdiga snören?
 
Kom förresten på att när man har bråttom och vaxar kängorna med snörena kvar blir dom ju lite vaxade och som du eftersöker något trögare. Det kanske kan funka om du har en burk vax (ej fett) för skor och kängor. Det blir ju inte sämre i alla fall.
 
Lyfter min egen gamla tråd och frågar om ni tror att skovax även skulle öka friktionen på 100% nylonsnören. Jag har ett par "skogsgymaskor" som tidigare åt skosnören på löpande band - de gick av i metal-öglorna men så köpte jag lite racing dynema (repsnöre/vädligt tunn tamp eller vad nu facktermen kan vara) i lagom dimension i båtaffären på metervara och det håller mycket bra, men min vanliga skorosett vill gärna gå upp hur jag än drar åt den. Skulle därför vilja öka friktionen för att slippa knyta om så ofta.

/Patrik
 
ålänniningen är inne på rätt väg, slår du efter rosettknopen ett halvslag på öglorna kommer dina skosnören hålla sig mera stillsamma.

go tur
 
ålänniningen är inne på rätt väg, slår du efter rosettknopen ett halvslag på öglorna kommer dina skosnören hålla sig mera stillsamma.

go tur

De där låter intressant och här känner jag att en bild skulle säga mer än 1000 ord och än bättre en film.
Finnes detta, månne?

/Patrik
 
första delen av rosetten är ett halvslag. så knyt som vanligt, sen gör en "halv rosett".
Annars testa bara att vaxa eller t ex ha stearin på linan du har. Funkar det så funkar det.
 
första delen av rosetten är ett halvslag. så knyt som vanligt, sen gör en "halv rosett".
Annars testa bara att vaxa eller t ex ha stearin på linan du har. Funkar det så funkar det.

Stearin känns märkligt att öka friktionen med, i blixtlåsar använder jag det för att smörja med - dvs för minskad friktion...
Men kanske, blixlåsar är ju av hårdplast eller metall och skosnören i textil eller mjukare plast ( i deta fallet troligen någon grövre nylon).

Ska prova!

/Patrik
 
Stearin, paraffin och vax klibbar till viss grad innan det blir ett smörjmedel men det ger också stadga till t ex snören, tråd etc.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...