Turskidåkning Skidor på längden

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2019-04-10, 06:52
username2 username2 är inte uppkopplad

Jag har en Fjellpulken X-Country 144. Köpte den p.g.a. rea. Gjorde ingen direkt research. Har bara använt två veckor. Stugtur (endast rygga) förra vinter och det blir det nu i påsk också. Funkat bra, inget som krånglat.

Uppdatering: jag gillar att den är kort. Smidigt i bilen och tältets absid.
Svara med citat
Gammal 2019-04-10, 12:52
thureb thureb är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Still Alive Visa inlägg
Tack för det tipset. Är glasfiber ett mycket starkare material än plast?
Omöjligt att svara på generellt. Beror på hur det är utfört och dimensionerat.

Det finns också många olika sorts plast.

Slitage vid släpning ger annorlunda skador jämfört med om pulkan faller mot en sten etc.

Så det är nog olika modeller man skall jämföra snarare än olika material.

Thure
Svara med citat
Gammal 2019-04-12, 17:54
Peifen Peifen är inte uppkopplad

Vill lyfta pulkan som trådskaparen öppnade med. Jag har i många år använt savotta paljakka. Riktigt bra pulka till hyfsat pris (tror den var ca 300€ då jag köpte den). Dragselen modifierade jag däremot lite då den inte höll mina förväntningar. Vet däremot inte hur den är gjord idag. https://www.savottastore.fi/savotta-paljakka--ahkio
Svara med citat
Gammal 2020-03-09, 11:44
MTBer MTBer är inte uppkopplad

Fjellpulken

Är det någon som vet var man kan köpa lämplig plast för att sätta på glidytorna under en glasfiberpulka?

Det brukar sitta 15-20mm remsor längs hela pulkan ca. 5-8mm tjocka i någon seg plast.
Svara med citat
Gammal 2020-03-09, 12:06
Grahniskogen Grahniskogen är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av MTBer Visa inlägg
Är det någon som vet var man kan köpa lämplig plast för att sätta på glidytorna under en glasfiberpulka?

Det brukar sitta 15-20mm remsor längs hela pulkan ca. 5-8mm tjocka i någon seg plast.
Jag köpte mina från Segebaden, de har fasta längder så kolla om det passar eller om de kan kapa efter beställning. Det är samma medar som används till hundspannskälkar så även hundspannsbutiker har det säkert (och eventuellt billigare). Bra investering, mycket bättre glid och sidostabilitet på skrå med plastmedar!
Svara med citat
Gammal 2020-04-11, 12:29
Lågtryck Lågtryck är inte uppkopplad

Jag hijackar den här tråden lite.
Tänker mig köpa en pulka till framtida äventyr och har lite snöat in mig på segebadens pulkor.
Det är ju främst känslan av att ha en tjärad träkälke och ett hantverk som håller som intresserar mig egentligen. Och så är de ju så mycket snyggare än alternativen.
MEN är det nån som kan säga att fördelarna med andra pulkor överväger segebadens pulkor så pass att det verkligen inte är värt att köra på segebaden? Jag förstår att en plast eller glasfiber glider bättre men hur mycket bättre?
Andra saker att tänka på... ?

Det var ju nån som skrev att träpulkor var ute 1974 eller när det nu var. Men jag köper inte riktigt det när man räknar in hantverksbiten och miljö/hållbarhetsaspekten.
Trä är ju ett fantastiskt material.
Svara med citat
Gammal 2020-04-11, 15:02
nilsanders nilsanders är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av MTBer Visa inlägg

Köpte medar från Segebaden och sätta på min pulka som är en räddningspulka i glasfiber från Försvarsmakten. Den, pulkan, är 205 cm lång så att jag kan ligga i den i t.ex. snöbivack utan att bli blöt av smältvatten.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:04.

Logga in

Aktuellt: Produktnytt