Tälttips Lofoten

Hej! Min mamma planerar en resa till Nordnorge under försommaren. Till Lofoten och nordnorge och fjällstrakterna kring gränsen.
Frågan är då vilket tält hon behöver ha? Jag antar att det kan slå om i väder rätt snabbt där uppe. Å andra sidan vill hon inte vildcampa utan bo på vanliga campingar, då kanske det är lite mer lä.

Hon vill köpa ett så billigt tält som det går, men det ska ändå hålla. 1 eller 2 manna tält. Gärna ett som är hyfsat lätt, så man kan använda det till kajakturer också.

Någon som har några tips? Själv har jag haft Intersport billiga McKinley 3 manna tält och varit jättenöjd, men jag har mest varit runt i syd och Mellansverige och jag antar att nordnorge kräver lite bättre kvalitet.
 
Tack för svar. Hon prioriterar pris, jag tänker 1000 - 3500 och att det ska duga mot vind och regn i normalförhållanden och även tillräckligt lätt för att ha med i kajaken. Jag har inte själv tagit med mig packning i kajak men jag tänker att 2,5 kg borde väl inte vara så farligt? Och att det ska vara enkelt att sätta upp själv är viktigt också.

Jag tycker Urberg verkar bra, känner inte till märket dock . Det är bra med absid där framme.

Mamma hade tittat på detta, tycker inte det ser lika bra ut modellmässigt plus att det var tyngre. Känner inte till det märket heller. Men det står att det tål regn bättre (5000 vattenpelare utåt mot 3000 för Urberg). Ska det räcka med 3000?

https://www.sportshopen.com/sv-se/a...MIw9Kuz5-h5wIVCsKyCh33-AEIEAQYASABEgKxO_D_BwE
 
Läste dock recensionerna på Urberg nu och det verkar inte vara lätt att få sträckt o några hade dåliga erfarenheter med det. Några fler tips? Det får väl vara lite dyrare om det måste till för att få ett bra tält. Det är hopplöst med tält som inte går att sätta upp bra och som inte håller måttet. Då får de hellre kosta någon tusenlapp mer.
 
Jag är mycket nöjd med mitt Urberg tunneltält när jag tältar i fjällen.

Jag semestrade dock på Lofoten i Juli förra året och maken till stormar har jag inte upplevt på fjället. Nu kanske jag bara råkade vara där under en period när det blåste ovanligt mycket, men jag skulle nog överväga ett stormsäkert tält oavsett......
 
Billigt, lätt, stabilt. Välj 2 av dessa, alla tre får du inte. Någonstans måste man kompromissa.
Ska tältet även användas för kajakturer, då skulle jag prioritera bort vikten. Det är en icke-fråga om man nu inte har en väldigt liten kajak, typ grönlandskajak, eller planerar långa osupporterade expeditioner där varje gram räknas.
 
Jag är mycket nöjd med mitt Urberg tunneltält när jag tältar i fjällen.

Jag semestrade dock på Lofoten i Juli förra året och maken till stormar har jag inte upplevt på fjället. Nu kanske jag bara råkade vara där under en period när det blåste ovanligt mycket, men jag skulle nog överväga ett stormsäkert tält oavsett......
Dock lär man ju inte dö för att ett tält blåser sönder på en campingplats. Blir vädret riktigt dåligt får man väl i värsta fall bo i stuga eller på hotell.
Skulle nog i detta fall välja tält anpassat till hur det kommer att användas i kajaken efter Lofotenresan.
 
Dock lär man ju inte dö för att ett tält blåser sönder på en campingplats. Blir vädret riktigt dåligt får man väl i värsta fall bo i stuga eller på hotell.
Skulle nog i detta fall välja tält anpassat till hur det kommer att användas i kajaken efter Lofotenresan.

Du har helt rätt, jag missade den lilla detaljen om campingplatsen. Campingen i Andernes låg dock precis vid havet, såg många som kämpade med att hålla tältet kvar på marken där jag passerade. Men helt klart lite mindre dramatiskt om det stormar på en campingplats än uppe på ett kalfjäll långt från bebyggelse. :)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...