Quilt till frusen fru

God förmiddag!!

Sitter här med morgonkaffet och surfar runt på quiltar. Det är lätt att se ganska många fördelar; vikt, rörelsefrihet och möjlighet att lätt ventilera om det blir för varmt.

Jag har en fru. Hon är ganska frusen och gillar inte att vara instängd i en sovsäck. Kontentan är att friluftslivet lockar mindre och mindre ju mer åren går. Så jag funderar på om en quilt kan vara lösningen. Vi pratar boende i tält alltså, inte hängmatta. Norrländsk sommar är vad som gäller, kanske ner till 0:an.

Nu har jag en fundering kring problemet med läckage av kyla utifrån och in. Många "lättviktsnördar" brukar acceptera ansenliga komfortnackdelar i jakten på gram. De är hardcore, helt enkelt. Det är inte min fru (eller jag för den delen). Hon vill ha det så skönt som möjligt i tältet.

Är quilt något att överväga som alternativ till sovsäck?

All the best!

//Anders
 
Jag tror WM Terralite är ett bra alterantiv. Rymlig men inget drag, kan öppnas upp till täcke. Saknar dock krage.

Jag skaffade quilt för ett år sedan. Hade inga kalla nätter i somras så jag vet inte hur den funkar i det avseendet men annars bara positivt. Ska skaffa en tunn överdragssäck så att jag kan använda quilten även när det krävs en säck för minusgrader och / eller är väldigt fuktigt.
 
Hej
Jag brukade använda min vida WM Megalite i fjällen men tyckte den ibland var lite på gränsen till för kall. Letade efter mer dun till lägre vikt (jo så var det nog får jag erkänna...). För tre år sedan köpte jag en quilt med 450 gram dun från polska Cumulus vilket för mig varit på gränsen till för mycket! Jag använder den i Sarek och runt Abisko och bor i dragig tarp. Komforttemperatur -1 borde väl vara tillräckligt?

http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categories/sleeping-systems/quilt-450-475153?gid=53&vid=7

Pris 2900 är i alla fall närmare din (strama) budget. Jag dristar mig till att säga att du inte hittar någonting väsentligt billigare!

Att jag inte lidit av värmeläckage kan möjligen bero p g a den extra marginalen som man. Jag har inte tyckt det varit särskilt svårt att dra åt den så att värmen hållits inne. En quilt har väl typiskt ingen huva så det krävs tjock mössa och/eller balaklava alternativt en lös dunhuva.

Som lättviktsnörd får jag erkänna att jag kompromissar med komfort men inte när det gäller natten. Har därför även ett tjockt liggunderlag med isolering :)
/Mikael
 
Ett annat tips är att göra om en sovsäck till quilt.
En bekant till mig håller just nu på att göra om en haglöfs sovsäck åt mig.
Dragkedjan tas bort och det görs kanaler för elastiskt snöre. Huvan tas bort och likadant där, kanal för elastiskt snöre.
 
Tackar för tips! Konstaterar att det verkar vara ont om budgetalternativ när det gäller quiltar. För sovsäckar finns ju allt från högkvalitetsdun till Biltema.

Det finns väl inget egentligen som talar för att quiltar ska vara dyrare än sovsäckar. Antar att det handlar om att det i nuläget mest är de mest ivriga early adopters som testar detta. Köpstark målgrupp med höga krav.

Vår budget tillåter inte allt för stora utsvävningar så jag skjuter detta på framtiden. Att sy blir nog inte av för vår del.

Spanar vidare 👍
Anders
 
Slår ett slag för tvåpersonerstäcke, typ en Enlightened Equipment Accomplice. Utom budget förmodligen men den quilt blir ju lite som två. Det funkar rätt bra för att jämna ut skillnader i kroppstemperatur.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
skogsflicka Sy om sovsäck till quilt Bo och sova 8
såg Quilt För Tre säsonger Bo och sova 2
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
såg Quilt Bo och sova 16
Aset Hjälp med val av quilt Bo och sova 4
statemachine Top quilt Bo och sova 6
DoktorGlas Hammock + quilt + liner = true? Bo och sova 11
qy Erfarenheter av Enlightened Equipment Revelation Quilt Bo och sova 5
nicko_ Vilken quilt? Antagligen från Polen. Bo och sova 18
statemachine Bred sovsäck eller quilt Bo och sova 34
downwhere Maxlängd sovsäck quilt 350 Bo och sova 7
Hamplan Tips inför quilt/sovsäck köp sökes Bo och sova 10
jonatan.olofsson Cumulus Quilt 350/450 Bo och sova 32
fekki Top quilt istället för sovsäck? Bo och sova 3
andy69 Quilt.... Bo och sova 2
grodanbolle Quilt? Bo och sova 6
dmchris Quilt - vilka alternativ? Bo och sova 13
ihe Tips på quilt Bo och sova 4
Crimper Quilt Bo och sova 6
fotografiskt Hennessy Hammock på vintern Bo och sova 290
Erik_Svensson Erfarenheter av GoLite Ultra Quilt och PHD Minimus 300? Bo och sova 22
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
Emillindq Värme till taktält Bo och sova 15
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
outdoorguy Bästa boendet i skogen till vettigt pris Bo och sova 30
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
DAGHtält Söker 2-personers ryggåstält från tidigt 1900-tal till en långfilm Bo och sova 8
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
carfly Underquilt till Hennessy Safari Deluxe Zip XXL (stor) Bo och sova 3
Vattenvargen Pinnar till Sydvang harmoni 6 Bo och sova 2
friluftsbruden Vintersovsäck till kvinna Bo och sova 19
kmsellin Bästa vintersäcken till vettigt pris? Bo och sova 24
Slif Från solo till familjevandring - söker kompletterande utrustning Bo och sova 7
Järnoxen Delar till förläggningstält 20 Bo och sova 6
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
tobiaskallstrom En till tältväljartråd Bo och sova 23
Bearik Footprint till Bergans Trollhetta 3 Bo och sova 0
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
username2 Syntetfodrat överdrag till dunsäck Bo och sova 3
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
Vrana Nya tältstänger till exped orion 3 Bo och sova 17
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
saigon Sovsäckar till hela familjen? Bo och sova 11
TFTF 13 mm tältstång till Nallo? Bo och sova 4
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.