Vilket kupoltält för kajakning+vandring?

Har sedan tidigare ett Bergans Compact Light 3man (nya namnet är väl Trollhetta?) vilket är utmärkt för mina fjällturer, men jag söker nu ett nytt som ska vara självstagande, 2manna, för att ffa använda i skärgården när jag kajakar. Självstagande pga behöver ofta sätta det på klippor m m.

Det får gärna vara relativt lätt också eftersom det kan hända att det åker med på några vandringsturer.

Finns det ett "motsvarande" Compact Light fast kupoltält? Med det menar jag egenskaperna
- Billigt för sin höga kvalitet
- Låg vikt
- Går att använda året om i princip

Jag skulle självklart gärna ha ett Hilleberg eller liknande men de är för dyra för mig, tyvärr. Leta alltså efter något mer åt Compact Light-prisklassen.
 
Jag köpte ett Helsport Nordmarka Dome 2+ för ett par år sedan. Utmärkt för kajak i skärgårdar men väl tungt för vandring med 4 kg. Betalade 1500 kr.

Vill du ha ett tält av denna typ för både vandring och kajak kan Helsport Reinsfjell vara vettigt. Finns för både 2 (vikt 2 kg) och 3 personer men det blir dyrare med lättviktsduk.

Thure
 
Går i samma tankar.
Håller på att reka runt. Kupoltält kan man få något billigt från Clas Ohlsson eller Rusta. Frågan är om man vågar använda ett sådant ute i skärgården vid lite hårdare vind.. Samtidigt kommer jag inte ha tillräckligt med paddlingsnätter att jag vill investera i något dyrt. Det som känns mest prisvärt och hyfsat lätt är just nu är ett tält från Terra Nova Wild Country.

https://www.friluftsland.se/sova/talt/wild-country-helm-2-green?gclid=CjwKCAjwk9HWBRApEiwA6mKWadI4p9awJ-czp5U6XyCrPMjwjGYSb4zuC-yTnav23a4HFKnHwc5cqhoCRwEQAvD_BwE

Har bra erfarenhet från deras Zephyros tält.
Inte så snyggt, men det är ett alternativ som jag kommer kika närmare på.
 
Bergans hade ju ett intressant kupoltält förr som jag tror hette Antarctica. Undrar varför de slutade med det?
 
Ni som har tältat i skärgården vet nog redan detta:
Även om ett kupoltält kan ställas upp på en plan berghäll kan det vara knepigt att sätta upp tältet om det blåser lite mer. Det blåser helt enkelt iväg om det inte förankras bra. Ett kupoltält bör ha linfästen och gärna på minst 2 olika nivåer. Då tål det mer vind också.

Ett större 3-mannatält är ett större vindfång än ett litet enmanstält. Jag har haft problem med enmanstält (uppslaget) som snurrat som en propeller i näven innan jag lyckades förankra det. Ett 3-manstält ska nog vara delvis förankrat innan man slutför montage av tältbågarna/eller häktar upp (om man har utanpåliggande bågar).

I skärgården och sommartid behövs inget dyrt tält, ClasO, JULA, Rusta funkar om man är lite aktsam och har bra förankringar.
Men det är bara min begränsade erfarenhet.

mvh thomas
 
Hej, jag köpte precis Marmot Alvar för detta ändamål, har ej testat i skärgården ännu men väl på tomten, är väldigt nöjd;
- sjukt snabbt att resa, ca 3 minuter
- innertältet sitter i yttertältet så inget som blir blött vid ev regn under uppsättning
- ok storlek invändigt
- bra tänk med fickor etc
- fasta ventiler som kan vara öppna hela tiden

Som det sas innan så behöver ju dock detta fästas på något sätt för att inte blåsa iväg, men det kan ju lika gärna göras i ett träd eller sten och inte i marken.
 
Jag köpte hem Helsport Reinsfjell 2 Pro för ett tag sen för att främst ha till vandring men också skärgårdsliv - dvs ville ha ett självstagande tält som både fixar klippor och fjällväder.

Nu slutade det med att jag skickade tillbaka det pga vikten, det väger 3,4 kg och inte 3 kg som tillverkaren angav. Men om du kan leva med vikten verkade det som ett mycket bra tält. Gott om plats, bra lösningar och kändes som kvalitet rakt igenom. Själv körde jag på ett Hilleberg Rogen istället och kan inte klaga men förstår om du tycker det är för dyrt.
 
Har man sett och bärgat ivägflugna kupoltält tål det där med rejäl förankring före resningsförsök aldrig efter.

Har ett utmärkt 5 kg 3p kupoltält till skärgård och bilcamping. Modellen görs inte längre.

go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
inenuttuh Söker kupoltält - 2p / 3 säsongs - Bo och sova 2
BomanR Kupoltält för fjällen 1 vuxen 2 barn ! Bo och sova 6
pajaflow Kupoltält ? Bo och sova 6
Gillen Tältfråga (kupoltält). Bo och sova 25
Modular Kupoltält med 'bredd' på minst 180cm... Bo och sova 18
The Crow Hillebergs kupoltält Bo och sova 20
utesälen Pulkapåse till kupoltält Bo och sova 5
TheDude Från tunneltält till kupoltält? Bo och sova 18
medic kupoltält Bo och sova 2
perfogelberg Söker lätt enkelt luftigt kupoltält. Bo och sova 13
bengtolovlarson Vilket är bästa 2 mans kupoltält? Bo och sova 24
anna.kristiansson 3-pers kupoltält till paddling? Bo och sova 12
hbgsnix Kupoltält Roskilde (Biltema) Bo och sova 10
akta 2p Kupoltält med absid Bo och sova 8
macgunde 2-3 personers kupoltält sökes Bo och sova 48
emil.s Sökes: Kupoltält, 1-2 mans, "smidigt", 2-3000kr Bo och sova 5
SafeSurfer Nytt kupoltält för två, HB tarra eller staika? Bo och sova 7
flygare69 Vilket kupoltält? Bo och sova 34
bollstuds Vålå Dome II, Problem med uppsättning Fjällräven kupoltält Bo och sova 12
tranemoandy hjälp vid val av hilleberg kupoltält Bo och sova 10
EagleOwl Självstagande kupoltält på klippor, 2p med hund Bo och sova 6
avslutad130206 Kupoltält 1-2 mans Bo och sova 9
tobielis Kupoltält från Holmeslet Bo och sova 7
KillerKaninen Kupoltält Bo och sova 49
KillerKaninen Kupoltält Bo och sova 9
Fibbe Tips på kupoltält! Bo och sova 6
ebba00 tips på kupoltält Bo och sova 11
ErikTheViking Var får man tag på stora kupoltält Bo och sova 6
Kupoltält... Bo och sova 6
Kroppe 3-mans kupoltält? Bo och sova 3
karlsson Everest Hexagon kupoltält någon? Bo och sova 0
stina30 Tunneltält eller kupoltält Bo och sova 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...