Hilleberg Kaitum 4GT eller Fjällräven Abisko

Uppdatering efter reklamationsärende

Men det lät ju tråkigt, känns som att du fått en "söndagsexemplar"!

Angående att tältdulen slackar lite vid regn så gör siliconiserade tältdukar det, så även Hillebergs och man kan få spänna efter lite. Men att det kommer in vatten låter ju oroväckande.

Kondens däremot kan man absolut få, just när det är regnigt och vindstilla är det värsta. Det gäller att ha ventilationen uppe ändå. Under årets vandring så fick jag torka av innertältet med ett par timmars mellanrum, men då låg jag på 1600m höjd, i regn och dimma med en temp på +1, mindre kul :(!

Låt oss gärna höra hur det går...då jag själv är i köptankarna på ett Abisko Endurance 3 :)!


Tack för era erfarenheter! :) För att svara på frågorna så var tältet ifråga utspänt med alla stormlinor och ventilerna var öppna, vi hade inte gjort något åt sömmarna utan vi använde tältet som det kom levererat men läckan var inte vid en söm utan mer mitt på den större absiden.

Sedan sist så har reklamationen äntligen gått igenom. Det tog rätt enerverande lång tid hos Outnorth vilket fick oss en aning putt. Vi råkade ju ut för detta i slutet av juli/början av augusti och hörde av oss direkt för att förhoppningsvis kunna ha ärendet fixat medan tältsäsongen ännu var kul och vädret inte för kallt under hösten, men sedan tog det några veckor innan vi ens fick hem rätt reklamationspapper för att kunna skicka in det, postgången tog så klart sin tid och sedan hamnade vi under några veckor i ett ingenmansland där vi inte hörde av dem och inte fick vidare tydlig information om vad som skulle ske, när vi kunde förvänta oss tältet tillbaka eller pengarna tillbaka osv och det var rätt slö kundservice upplevde vi.

Under denna tid var det betydligt lättare att höra av oss till Fjällräven direkt som tillverkare och de höll koll på om det hade börjat komma in till dem samt var mycket trevliga och serviceminded. När min sambo ringde till Outnorth så var det mest omöjligt för dem att veta något och de verkade underbemannade och medan semestern och tältsäsongen började passera så låg vårt reklamerade inskickade tält i en container med byten enligt Outnorth vilket gjorde det citat "omöjligt" att hitta och undersöka prioriterat så det skulle ta sin tid.

När vi däremot hörde av oss på deras sida på Instagram så hörde en effektiv kundtjänstchef av sig direkt på studs till oss, tältet hittades och blev snabbt ivägskickat till Fjällräven. Väl där gick det ganska fort att trycktestas och man fann att duken inte höll måttet om jag förstod det rätt (antagligen exakt som du var inne på Toni-z) så vi fick tillbaka våra utlägg hos Outnorth samt kunde använda vår ny kund-rabatt på annat tält hos Outnorth så det löste sig till sist till vår belåtenhet trots att det tog lång tid. Nu förra veckan kom det nya tältet hem, vi hade egentligen velat ha ett likadant då vi var rätt förtjusta i själva modellen och färgen men det var slut så det blev ett något mer påkostat Keb Endurance 4 nu. Visserligen jättestort men det går ju att sälja ifall vi bestämmer oss för 3 +2 framöver. Hann under denna tid då tältet var borta på reklamation även köpa på rea ett litet snyggt 2-manna Marmot Alvar för en billig slant som kan vara ett kul komplement tänkte jag om bara jag och ett av barnen ska göra någon tältnatt häromkring där vi bor (yngsta dottern har hittills tältat tre nätter inomhus, en natt i trädgård samt en natt vid havet nu i helgen och det har fungerat ypperligt). Testade det nya Keb-tältet i helgen och det kändes bra. Får hoppas att det håller! Skulle vi få mer problem med vattenläckor blir det nog ett Hilleberg nästa gång, men ville av mest ren fåfänga ge ett blått FR-tält en till chans. Golvet skulle iaf ha högre vattenpelare på Keb än på Endurance. Men som Toni-z säger så ska ju ännu tunnare tältdukar än det på Abisko Endurance kunna hålla regnet ute. Det lilla Marmot-tältet som vi testade ute vid havet i helgen t ex har ju en lägre vattenpelare men höll tätt trots blåst och regn.

Blev f ö aningen putt på Outnorth igen då jag beställde ett Therm-a--rest liggunderlag som visade sig vara tejpat samt ha avskavt märke, dvs såg begagnat ut trots sålt som nytt men efter att ha gnällt så fick vi direkt utskickat ett nytt istället så även det har hunnit lösa sig. Har inte så jättestor erfarenhet av friluftslivsprylar man beställer på nätet förrän i år men det känns som om det är en kvalitetsskillnad mellan Outnorth och Naturkompaniet utifrån erfarenheterna i sommar. De första har bra priser och alltid bra rabatter, men de andra har mer koll och allting kommer extremt väl emballerat och prydligt packat. Hur är er uppfattning om detta? Har vi bara haft otur med Outnorth? Utifrån sommarens ärenden så känns det ju som att det är säkrare att beställa från Naturkompaniet eller lokal butik så klart om man vill ha grejerna fungerande på säkert datum men det är ju tyvärr en viss prisskillnad men man kanske tänker dumsnålt?
 
Nu blev jag stärkt i mitt köp. Klurat på Hilelberg Keron och Kaitum 4GT precis med ca 3000 i rabatt på Addnature. De verkar rensa lagret nu, är inte alls vanligt med så bra rabatt på HB.

Barn på 4 och 6. Vi trängdes i somras i Nammatj 3 plus Soulo som förrådstält så ska bli kul att prova ett enormt tält. Tänker att vi har det medan barnen är små och kör Nammatj 3 plus ett tvåmans senare.

PS. Ser att det är trådlyft deluxe, prick 4 år.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
såg Tältvalet står mellan Hilleberg Kaitum GT2 vs Fjällräven Akka 2 Bo och sova 5
76 Budgetalternativ till Hilleberg Kaitum? Bo och sova 8
Easthill Hilleberg Kaitum 2? Bo och sova 5
Stuvarn Hilleberg Kaitum 2-3 Bo och sova 5
Martin Fjäderlätt Hilleberg Kaitum 3! Bo och sova 10
SLupusE Har någon erfarenhet av Hilleberg Kaitum? Bo och sova 3
tomer061 Hilleberg Kaitum vs Exped Venus II Bo och sova 3
Kalle G Hilleberg Kaitum Bo och sova 5
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
Kalkylarn Hilleberg Sand Bo och sova 4
Kalkylarn Hilleberg Atlas Bo och sova 1
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
oscarhav Hilleberg Anaris utan vandringsstavar Bo och sova 1
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Hilleberg bivakanorak Bo och sova 0
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Martin på Elsa H Tål inte Hilleberg fukt? Bo och sova 17
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Pohman Hilleberg Soulu med hund Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
The Crow Fjällräven Keb Dome 2 vs Hilleberg Allak 2? Bo och sova 1
manlan Byta golv i gammalt Hilleberg Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
RobK Hilleberg Soulo 1 pers + hund Bo och sova 3
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
avslutmedlemskap0904 Hilleberg NAMMATJ 2 Bo och sova 1
MonicaKa Hilleberg Meshbox, erfarenheter? Bo och sova 0
Fjorr Köpa begagnade Hilleberg utan kvitto/garanti... Bo och sova 14
kerk Hilleberg logotyp Bo och sova 1
Elvah Hur är Hilleberg Unna med logga i läder? Bo och sova 9
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
skogsbaronen Nya tält från Hilleberg (Helags och Soulo BL) Bo och sova 14
Haudigaudi Hilleberg Bo och sova 19
Cuba Cola Hilleberg - val av litet tält Bo och sova 34
Still Alive Problem med Hilleberg Unna Bo och sova 4
aksello Äldre Hilleberg, lite problem Bo och sova 5
joask202 Hur ömtåligt är Hillebergs Enan? Bo och sova 9
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Calexico Hilleberg 1:a aprilskämt Bo och sova 0
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
brigas Hilleberg påsar; slump eller uträknat? Bo och sova 0
95239 Hilleberg eller Fjällräven? Bo och sova 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.