Vandra med barn i juni?!

Hej på er alla!

Jag skulle behöva lite tips och inormation om vart man kan vandra med barn i början på Juni?
Jag har tänkt mig att introducera mina barn för vandring i några dagar
i början på juni så jag söker lite tips från er som har gjort det med era barn.
Jämtlandstriangeln lockar stort då jag vet att det är lättvandrat men med den extremt sena våren i år är jag lite orolig att det inte kommer att bli genomförbart.
Vad skulle ni göra göra?
Tacksam för alla tips!
 
Hur gamla är barnen? Är de vana att gå? Är det just fjällvandring du är ute efter, eller kan du tänka dig andra vandringar?
 
Hej de är 9 och 6. Har tänkt mig fjällvandra men kom med förslag :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Bror oxå på lite vart ni bor o hur länge ni tänkt att va ute. Dagsturer från basläger lr stug/tälttur? Tiveden e fint för dagsturer in i nationalparken, även tälttur funkar men då blire mycket runt nationalparken.
Höga kusten.
Kuststigen i bohuslän e vackert.

Tips e att "träna" dom på att vandra utan ett mål - vägen e målet. Kan va svårt o få grepp om för barn.
 
Hej på er alla!

Jag skulle behöva lite tips och inormation om vart man kan vandra med barn i början på Juni?
Jag har tänkt mig att introducera mina barn för vandring i några dagar
i början på juni så jag söker lite tips från er som har gjort det med era barn.
Jämtlandstriangeln lockar stort då jag vet att det är lättvandrat men med den extremt sena våren i år är jag lite orolig att det inte kommer att bli genomförbart.
Vad skulle ni göra göra?
Tacksam för alla tips!
Det är väl knappt barmark där i början av juni.
 
Hej det är det jag är rädd för. att det inte ska gå att vandra med barnen därför söker jag lite råd från er som har varit med förr.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Jag hade tänkt att ge mig ut med grabben "snart åtta år" i pingsthelgen, därför har jag haft span med kamerorna. Men det ser faktiskt ganska så snöigt ut. Hade tänkt antingen Grövelsjön eller Nipfjället&Städjan. Men det får bli någon annan gång. För mycket som kan bli tokigt så att han inte vill åka upp någon mer gång. Vi har bokat upp några dagar kring Storulvån i mitten av juli istället (kanske inte optimalt ur myggsynpunkt men det var den tid som fanns tillgänglig).

Men du, inte ge upp! Måste du till fjälls för att tälta med barnen? (Så frågade min mamma mig...) Det finns ju utmärkta låglandsleder att vandra som är vårlika nu. Ett tips har varit Höga kusten. Ett annat Sörmlandsleden. Just nu ser det ut att bli en natt i närområdet vid vatten och nära brasa. Mysigt det med... Men inte fjällen :(
 
Man skall vara försiktig med att ta ut ungar när svidknottena börjar härja och det är från mitten på maj i syd Sverige/lågland - midsommar är värst sen sjunker det hela tiden över juli , kan vara ganska ok redan typ mitten Juli.Det kan komma en andra kläckning vissa år och göra varma augusti till en plåga.

Så fort det blir molnigt och/eller solen går ned så blir det inte episka kvällar framför brasan - o sen får ni aldrig med dom ut sen igen.
Mygg tilkommer till ovannämda svidknottdosering...

Satsa på uteliv för kräsna deltagare innan mitten på maj och sedan aug/sept
 
Jag ger inte upp men det är fjällen jag ville visa dem. Men det ser ut som att det får bli ett senare projekt


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jennyelisab1 Abisko i december Allmänt om friluftsliv 11
Lajjan Vandra i de Österikiska alperna Allmänt om friluftsliv 1
esj Vandra med hund i Jotunheim Allmänt om friluftsliv 3
D300 Vandra i november Allmänt om friluftsliv 6
Alex00 vandra Rhodos Allmänt om friluftsliv 2
Ringo86 Vandra och vatten Allmänt om friluftsliv 35
ejensso vandra med övernattning i östergötland Allmänt om friluftsliv 0
jokkemannen Ska vandra Bohusleden i oktober - TIPS?! Allmänt om friluftsliv 7
Frans_Krans Vandra i fjällen Allmänt om friluftsliv 27
Agneta_T Friluftsliv/vandra "med diabetes" Allmänt om friluftsliv 6
bastuper Att lära genom att - vandra Allmänt om friluftsliv 4
bastuper Vandra med militärtält? Allmänt om friluftsliv 50
Jumpingfrog Vandra i Europa - boktips? Länktips? Allmänt om friluftsliv 3
jonaseriksson Vandra i Nepal Allmänt om friluftsliv 1
piki Vandra och fiska. Allmänt om friluftsliv 1
tompa_m Var ska man vandra, Sarek, Kungsleden eller kanske... Allmänt om friluftsliv 4
Foborg Vandra kebnekaise Allmänt om friluftsliv 3
ValderUrskog Hjälp! Tältplats med barn vid Havet Bohuslän! Allmänt om friluftsliv 13
Bakgarden Campa med barn. Hamock? Allmänt om friluftsliv 17
henriknil Argument för att vintertälta med barn Allmänt om friluftsliv 16
Jimsson Toalett i skogen med barn Allmänt om friluftsliv 24
Peter Gävle Kebnekaise med 3 barn och 2 vuxna med stelopererad rygg Allmänt om friluftsliv 2
anander Cykelsemester med barn,tips Allmänt om friluftsliv 1
Äventyrspappa Miljövänliga kläder? Allmänt om friluftsliv 23
Aspen80 Bohusleden med små barn, bra tällt plattser? Allmänt om friluftsliv 4
AndersA1978 Sarek i början av Juni? Allmänt om friluftsliv 18
Malmömackan Nå Breithorn från Kleiner Matterhorn 05-09 Juni 2013 Allmänt om friluftsliv 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...