Fjällräven - Hur bra egentligen?

Fjällräven håller tydligen på att bli den stora Satan i frilutskretsar.....här på forumet lokalt ska tilläggas;) Nog man kan hitta "det här märket suger" på de flesta tillverkare om man tittar lite utanför utsidan.

Sedan så har ju vi alla ett egen fri vilja när det gäller att köpa prylar...och lika så att kolla upp prylar innan man köper vilket är grymt lätt numera.

På en del låter det som att någon har lurat dem att köpa en viss produkt.....är ärmarna för korta så lär det ju märkas när man provar jackan i affären..eller?....och köper man produkten via nätet så köper man ju grisen i säcken oavsett märke.

Sedan är det lätta att jämföra äpplen med päron.....jag har ett par KEB brallor och blev nyfiken på ITAB T&P Fjeld byxa som är väldigt omtalad här i tråden som ett sunt alt till överpris KEB byxan.

köpte dessa...och man kan inte jämföra dessa två byxor, båda är grymt bra men Keb är mycket tunnare och lättare än ITAB. Så man kan inte ställa dessa mot varandra på samma villkor, det är två helt olika byxor.

Jag gillar båda :D
 
Men priserna på deras enklare ofodrade jackor är ju inte alls högre än andra etablerade företag. Om man tar en jacka som Skogsö, och tittar på liknande jackor hos t ex Lundhags eller Norröna så är de ungefär samma prisklass : dvs 1500-2000.

Visst är det billigast att köpa en 60/35-jacka på Itab för 700 istället för något etablerat statusmärke. Men Fjällräven är inte dyrare än andra etablerade märken med viss popularitet. Det är ju inte så att Bergans eller Norrönas jackor är billigare. Vill man ha något av de populärare varumärkena kan det bli dyrt. Ta Houdini som säljer fleecejackor för 2000 spänn.. Där går min gräns.

stämmer, men det speciella med grönlands jackan är att den är väldigt simpel jämfört med de andra, och det är inte konstigt eftersom den inte har förändrats på över 40 år. Och jag jämför inte med ITAB, utan just bergans. Men folk får givetvis lägga sina pengar på vad dom vill, steget efter grönlands jackan blir då numbers serien och då börjar vi prata verkligt dyra plagg.
 
Finns en del jackor mellan grönlandsjackan och numbersserien prismässigt hos FR......Så man är inte tvingad att köpa numbers bara för att Grönland inte är tillfredsställande, det finns fler alt.....och fler märken också.
 
stämmer, men det speciella med grönlands jackan är att den är väldigt simpel jämfört med de andra, och det är inte konstigt eftersom den inte har förändrats på över 40 år.

Men varför ett korståg? ingen tvingar dig väl att köpa den? Har följt tråden och är lite förvånad över den energi som läggs i frågan.
 
Det tycker jag inte (att den marknadsförs som ett funktionellt vandringsplagg). Däremot som en "klassisk" jacka för allmänt fritidsbruk. Jag skulle påstå att det är den enda renodlade "modeprodukten" i fjällrävens sortiment förutom kånken. Fjällrävens andra grejer ser ju mer skogsmulliga än stadsmässiga ut.

Letar man efter funktionella fritidsplagg och läser på vilka detaljer plaggen har inser man snabbt att det finns andra fjällrävenjackor som bättre uppfyller de kraven. Därför var jag lite nyfiken på huruvida användare 0910 överhuvudtaget läst på innan, om han trodde sig köpa en funktionell vandringsjacka och valde just Greenland.

Nu har jag inte köpt jackan för att använda som en vandringsjacka, utan jag har den när jag går med hundarna eller till jobbet. Är det inte nederbörd och man bara ska gå i den så är det en jättbra jacka med bra fickor för koppel, vantar, telefon eller till och med trycka ner en dunväst i fickan om man blir varm under promenaden. Men sen är det ju så att upptäcker saker under resas gång som man kanske inte tänkte på när står där och köper den. Jag tror inte jag är den första som inser det.
 
Fjällräven har på Utsidan blivit lite av märket många älskar att hata. Tycker alltid det är märkligt när människor tar andras smak personligt. Vare sig det gäller bilar (en klassiker), telefoner, jackor, klockor eller tält.

Fjällräven Island Trousers är en tämligen unik produkt med en passform som inget annat märke har. Hög midja och väldigt vida. Stor rörelsefrihet och tillräckligt med luft. Dom flesta tillverkarna syr snortighta snitt och blir tvingade att använda stretch för att det ska gå att röra sig. Värst är modellerna med "low waist". Så opraktiskt att man vill grina. Fjällräven har under lång tid varit ett av få alternativ om man vill ha kläder i gröna, bruna eller andra i naturen vanligt förekommande nyanser.

Har ett par Island som jag använt nästan dagligen i fyra år. Har fixat sömmen i skrevet och på en ficka. Lappat några ställen där tyget fått skador från taggtråd och glödhål. Byxorna får fullt betyg och tyget är inte farligt slitet. Håller nog ett decennium till om jag skulle gissa. Naturligtvis krävs underhåll men det är inget konstigt.
 
hehe

http://www.fjallraven.se/base-sweater-no-3

1.9k för en underställs tröja. Jadu! Använder själv många FR-produkter men denna skulle jag då aldrig få för mig att köpa. Vore intressant hur många de säljer av denna?

Halaj!

Funderar.
Kan det vara så att fjällräven strävar efter att lämna friluftsegmentet, och istället har siktat in sig på facket där Louis Vuitton, Gucchi, Prada, Bel-Ray, Hugo Boss m.fl. befinner sig?
Där ett högt pris inte är avskräckande, utan tvärtom, ett köpargument?
Signalerna de ger ut pekar ju faktiskt lite ditåt.
Fast, ändå: hur skall du kunna flasha med ditt dyra underställ på stureplan?

iaf: om fjällräven lanserar en fjollig handväska i framtiden: kom ihåg var ni läste det först: här, på utsidan!

//T
 
Tjena alla skogsmullar, fjälltroll och havslejon!
Har kikat runt en del ang kläder, märken och kvalité och det verkar som att Fjällrävens tid är "ute" medan t.ex. Arcteryx och liknande kläder verkar vara det rätta nu... Nåja.

Nu till frågan: Hur bra är G-1000 egentligen?
Fördelar, Nackdelar om man jämför med t.ex. Goretex osv?

Personligen gillar jag fjällräven då passform och design passar både min kropp och min hjärna. Nä så vidare vatten tätt är det inte som många redan påpekat så gör vaxet inte mycket skillnad heller. Kanske om man smörjer dom med snowseal för kängor så blir dom nog vattentäta, men som sagt för min del gör passform och design skillnaden.

ArcTeryx har jag nån byxa som passar bra, men i övrigt gillar jag varken passform eller design på något av deras plagg alls.

Haglöfs har även dom någon bygga som är bra, resten gillar jag inte.

Lundhags är bra, generellt samma och bättre än FR men har också precis som FR blivit hutlöst dyrt sedan alla hipsters börjat handla hela sina garderober på naturkompaniet.

Sen finns det en uppsjö av plastkläder aka Gore-Tex.
 
Halaj!

Funderar.
Kan det vara så att fjällräven strävar efter att lämna friluftsegmentet, och istället har siktat in sig på facket där Louis Vuitton, Gucchi, Prada, Bel-Ray, Hugo Boss m.fl. befinner sig?
Där ett högt pris inte är avskräckande, utan tvärtom, ett köpargument?
Signalerna de ger ut pekar ju faktiskt lite ditåt.
Fast, ändå: hur skall du kunna flasha med ditt dyra underställ på stureplan?

iaf: om fjällräven lanserar en fjollig handväska i framtiden: kom ihåg var ni läste det först: här, på utsidan!

//T


Om man kollar fjällrävens hemsida så är de påväg att lansera sitt samarbete med ACNE studios. En av produkterna är en handväska som liknar en Kånken?

Så Stureplan kommer fyllas med fjällräven på riktigt nu

Kolla för er själva https://www.fjallraven.se/acne-studios/
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dalla Vilken jacka från Fjällräven? Kläder 3
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Valpish Hjälp med att identifiera fjällräven fleece Kläder 0
RolandF skillnad mellan Yupik resp Nuuk parkas från fjällräven? Kläder 3
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Nåman Bristande kvalitet Fjällräven G-100 Kläder 47
Ante50 Fjällräven Eco Shell Kvalitet Kläder 3
jjohan Bättre byxor än Fjällräven KEB? Kläder 19
axed Fjällräven Övik Eco-Shell Jacket Kläder 0
triptrapp Fjällräven keb expedition down jacket Kläder 0
triptrapp Fjällräven keb touring padded trousers Kläder 0
triptrapp Fjällräven bergtagen underställ Kläder 3
Ldf Fjällräven Vidda Pro Jacket Kläder 2
Ldf Såg för tur/camping. Gärna kompatibel med yx-fickan på fjällräven vidda pro. Kläder 1
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
m490c Fjällräven Bergtagen Eco shell Kläder 9
FruNalleman Fjällräven Keb byxor - hållbarhet? Kläder 13
godzilla43 Vintage herrar Fjällräven läderjacka Kläder 6
oloeve Fjällräven Gaiter trousers no.1, erfarenheter? Kläder 7
Schneeberger Fjällräven Bergtagen EcoShell? Kläder 0
J-r Fjällräven keb byxor Kläder 9
haiwa fjällräven keb trousers Kläder 3
lollol Vilken jacka är detta (fjällräven)? Kläder 9
Smogz Fjällräven trecking tights Kläder 3
andersmossing Alternativ till Fjällräven Greenland Kläder 43
Davva2 Hur avgöra om en Fjällräven Expedition är en kopia Kläder 6
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
fredrik.jansson89_gmail.com Fjällräven Keb eco-shell Kläder 12
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
Mambz Fjällräven Keb Kläder 15
AXLSN Fjällräven keb eco-shell trousers Kläder 0
vandrafjäll Vilken fjällräven jacka är det ? Kläder 8
Rejk Fjällräven Eco Trail dragkedje problem. Kläder 1
85662 Pris för lagning av kläder hos Fjällräven? Kläder 2
marr Fjällräven byxor med rålängd? Kläder 4
erephus Motsatt alternativ till Fjällräven Vidda - G1000 Kläder 9
Micro553 Arcteryx Alpha Fl, Beta ZT eller Lyngen eller Fjällräven Kläder 6
Gråbuse Fjällräven Hydratic-material? Något att ha? Kläder 2
Micro553 Fjällräven ECO Shell Jacket eller andra alternativ Kläder 4
rJohansson Lundhags Traverse Pant eller Fjällräven? Kläder 22
Riddleo Fjällräven Keb Jacket Kläder 2
fjording Fjällräven Keb Gaiter Trousers? Kläder 13
Hutterstrom Fjällräven Greenland Winter på sommaren? Kläder 15
fjording Vinterparka: Fjällräven Kyl (eller Canada Goose) Kläder 1
Topi Fjällräven Älv knickers – svarta stl 48 Kläder 16
Lumberjack92 Skaljacka, Fjällräven Eco Trail? Kläder 7
Schneeberger Fjällräven Keb jacka Kläder 8
Karolina P Fjällräven Greenland Parka (w) Kläder 4
niklas_axelsson Fjällräven Numbers Kläder 19
grodanbolle Byxor i stretsch (fjällräven kalfjäll) Kläder 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...