Tävling: Orust runt, 2 dgr, intresse?

Njae..

Visst kan det vara lite kul att se vad folk paddlar och kunna jämföra sig med andra i samma ”klass” men jag är ändå rätt tveksam..

Ska man ha någon slags fungerande klassindelning så måste man ju definiera vad som gäller för varje klass. Vad är en havsracer t ex? Går då Reval Commander, Epic Endurance och Lettman Speedliner i samma klass som Reval Extreme och surfski? Vad är en vanlig havskajak? Point 65 eller NDK Romany? Och ännu värre, vad är egentligen en grönlandskajak? Gäller bara SOF eller funkar Björns BP? Misstänker att man får ungefär lika många olika svar som antalet tillfrågade personer. Och när det gäller paddlar så var ju alla (utom möjligtvis plattpaddel..) i princip lika bra va, så där behövs ju heller ingen klass, eller?

Däremot kan man ju ange namn/fabrikat på båten man paddlar, så är det sen upp till var och en att välja om, och i så fall, vem man vill jämföra sig med.

Jag tycker en stor del av charmen med Orust runt och DKM+ är just avsaknaden av klasser. Nästan alla väljer en så snabb/rank båt man behärskar och paddlar sen så fort man kan. Enkelt så!

/ Ulf
 
Enkelhet och så få regler som möjligt är viktigt att bevara.

Skall man fylla i långa formulär vid anmälan så är ju mycket av det enkla med Orust Runt borta. Sen är ju risken att det blir så många klasser att alla blir vinnare i egen klass ;-)

När det gäller medsols eller motsols vartannat år så lär det bli trångt efter start under bron till Ulvön de år man kör motsols.

Glasskiosken på Gullholmen har nog inte så stor betydelse, är man bland de snabba så kör man på mot Vallerö och kommer man sent så är man så trött att man struntar i glassen.
Fördelen med att köra medsols är att man kan passera Gullholmen och farvattnet omkring tidigt på morgonen innan motorbåttrafiken har kommit igång för fullt.

Hur ser det ut med tidvattenströmmar om man kör motsolsvarv? blir det inte mycket motströms dag 2?

/LK
 
Ursäkta mig gubbar... men tänk nu lite positivt ;-)

Nu är ju Orust Runt inte någon rabiat tävling där man tävlar mot andra på speciellt lika villkor, eventets karraktär främjar väl istället att man mest utmanar sig själv. Förslaget är ju då bara ännu en unik och kul twist där alla speciellt intresserade, inofficiellt och för sig själv kan "leka" med totalresultatet. Någon ytterligare officiell klassindelning, eller resultatlista blir det ju inte, först fram vinner gäller fortfarande. Några fler regler blir det inte heller, alla tar ju fortfarande sin egen tid på eget ansvar, då borde var kvinna/man kunna få förtroendet att klassindela sin kajak och paddel på enklaste sätt.
De tävlingsinriktade vet mycket väl vad deras båt går för och om inte så har man ju något trevligt att diskutera och lära sig. ;-)
Förslaget innebär väl knappast någon försämring av eventets kvalité, det gäller väl istället att se möjligheterna, att fylla i de fem efterfrågade parametrarna för att delta i en sådan präktigt avslappnad gratis-övning kan ju omöjligt anses vara särskilt betungande, eller? ;-)
Och om det är det, förstår jag varför det har inkommit så megadåligt med förslag på eventuella sponsorer, vilket faktiskt skulle gagna alla oss deltagare...
För f.. , vi är ju hundratals vuxna människor som borde ha otaliga kontakter att ta tag i...
Men kanske sponsorpriser inte är speciellt viktiga, kanske vi skall diskutera om vi borde spara energin till annat viktigare?
Allvarligt, vad tycker ni, är utlottade sponsrade priser viktiga eller inte?

Och till de något tvehågsna...
Fältet hinner spridas ut, men är det trångt under bron får man väl vänta på sin tur, det kan ju bli en ytterligare kul och intressant övning ;-) De snabbaste behöver knappast trängas och det är väl möjligen de som har mest synpunkter på ett sådant förfarande. Tänk istället så många bra bilder någon kan ta på de tävlande... ;-)
Att vi alla paddlade motströms 50% av sträckan upp till Vindön verkar vissa inte heller ha tänkt på ;-)
för den vetgirige finns strömkartor att tillgå, timme för timme.
Och slutligen, om man äter glass eller inte under vägen är lyckligtvis upp till var och en att bestämma, alla gör vi olika och det är ju skönt att vi faktiskt får vara så olika, det är bra att alla som vill vara med får paddla i sin egen takt med egen stil... annars skulle inte jag vara med :) A
 
Angående sponsorer, det beror väl på hur tunga lass arrangören vill dra? Personligen tycker jag inte att sponsorpriser höjer trivselfaktorn eller lockar. Dock tycker jag att eventuella transportarrangemang och mat efter tävlingen är trevligt. Tror att enkelhet är viktigt för att locka en större mängd personer.

Får jag inte starta ifall person och utrustningsformuläret är ofullständigt ifyllt?
 
håller med Erik A att sponsorpriser inte är avgörande.
Tillgång till dusch och en bit grillad korv efter tävlingen uppskattades 2009 och jag hoppas vi får det 2010 också.

Startfältet hinner nog inte att spridas ut innan Ulvön, det är ju bara 1400 m.

Motströms eller ej spelar ingen roll, det ända som kommer att vara ett bekymmer är annan båttrafik. Då tävlingen går mycket tidigare iår lär det vara en god del mer motorbåtstrafik.


/LK
 
Samma här.. Sponsorpriserna är inget jag funderar så mycket på, tävlingen i sig är tillräckligt som dragplåster. Hänger däremot gärna på lite trivsel och after paddle när man kommer fram.

Så lägg hellre krutet på att se till att de som jobbar med hela arrangemanget får ett så rimligt arbete som möjligt.. ;)

/ Ulf
 
Vet inte om frågan varit uppe tidigare men är det tillåtet att ta vägen förbi Risbodarna (innanför Lilla Askerön)? Är vattenståndet rätt kan man ta sig igenom trumman med kajaken och spara ca. 0,7 distans och vanligtvis få en gynnsammare rutt för vinden.
 
Om glasskioskens öppettider är avgörande för varvet kanske man kan snacka med de som driver den om de inte kan hålla lite extraöppet på aktuell tid?
 
Jag tycker att Leifs förslag är bra och att merarbetet det medför med råge uppvägs av en intressantare resultatlista
Uppgiftslämningen bör dock vara frivillig.

Glass på Gullholmen? Jag hade tänkt mig Stenugnsundsbakad pizza :)
 
Hoppla, kul att det har blivit en del respons under helgen. Tar inläggen ett och ett:

Visst kan det vara lite kul att se vad folk paddlar och kunna jämföra sig med andra i samma ”klass” men jag är ändå rätt tveksam..

Ska man ha någon slags fungerande klassindelning så måste man ju definiera vad som gäller för varje klass. Vad är en havsracer t ex? Går då Reval Commander, Epic Endurance och Lettman Speedliner i samma klass som Reval Extreme och surfski? Vad är en vanlig havskajak? Point 65 eller NDK Romany? Och ännu värre, vad är egentligen en grönlandskajak? Gäller bara SOF eller funkar Björns BP? Misstänker att man får ungefär lika många olika svar som antalet tillfrågade personer. Och när det gäller paddlar så var ju alla (utom möjligtvis plattpaddel..) i princip lika bra va, så där behövs ju heller ingen klass, eller?

Däremot kan man ju ange namn/fabrikat på båten man paddlar, så är det sen upp till var och en att välja om, och i så fall, vem man vill jämföra sig med.

Jag tycker en stor del av charmen med Orust runt och DKM+ är just avsaknaden av klasser. Nästan alla väljer en så snabb/rank båt man behärskar och paddlar sen så fort man kan. Enkelt så!

/ Ulf

Orust Runt kommer fortfarande att sakna klasser. Det kommer bara finnas två officiella vinnare, en i K1 och en i K2. Tanken var att man skulle kunna sitta hemma och leka med resultatet i efterhand. Med lite tur lyckas dom flesta få till en egendefinierad "klass" så dom på jobbet kan säga "jag kom i topp 3 i min klass på Orust Runt!", och därmed bli inofficiella vinnare ;-)
(att det bara var 3 personer i den egendefinierade inofficiella "klassen" berättar man förstås aldrig för arbetskamraterna...)

För att förklara lite mer hur jag tänker: På hemsidan visas hela resultatlistan. Därefter kan man bocka i "Visa enbart personer som är mellan X & Y år gamla", och/eller "Visa enbart personer som paddlat med vinge" och så vidare. Så den officiella resultatlistan innehåller alltid alla personer, enbart uppdelad på K1 & K2 precis som i år. Därefter kan man filtrera ner listan utifrån sina egna önskemål om "klassindelning", men det kommer inte skapas fler officiella klasser som splittrar upp resultatlistan på hemsidan.

Håller med om att klassindelningen av kajaker kan bli felaktig, men det gör ju egentligen ingenting eftersom det inte är några officiella klasser där man kan vinna pris. Min tanke var att jag på hemsidan visar tre olika kajaker (typiska för respektive), och att man sedan klickar på den man tycker är mest lik sin egen kajak.

Som sagt, syftet är INTE att skapa fler klasser i Orust Runt, det räcker gott med K1 respektive K2, utan syftet är att man ska kunna leka med resultatlistan i lugn och ro hemma och kunna få ut lite rolig statistik, och förhoppningsvis kunna imponera lite extra på arbetskamrater/kompisar/fru/man. En kul grej helt enkelt, varken mer eller mindre :)

-------------------------

Enkelhet och så få regler som möjligt är viktigt att bevara.

Skall man fylla i långa formulär vid anmälan så är ju mycket av det enkla med Orust Runt borta. Sen är ju risken att det blir så många klasser att alla blir vinnare i egen klass ;-)

När det gäller medsols eller motsols vartannat år så lär det bli trångt efter start under bron till Ulvön de år man kör motsols.

Glasskiosken på Gullholmen har nog inte så stor betydelse, är man bland de snabba så kör man på mot Vallerö och kommer man sent så är man så trött att man struntar i glassen.
Fördelen med att köra medsols är att man kan passera Gullholmen och farvattnet omkring tidigt på morgonen innan motorbåttrafiken har kommit igång för fullt.

Hur ser det ut med tidvattenströmmar om man kör motsolsvarv? blir det inte mycket motströms dag 2?

/LK

Tanken är att uppgifter om paddel/kajak/ålder etc är frivilliga. Det är såklart roligare om alla fyller i, men det är absolut inget tvång.

Appropå att man ökar risken för att alla blir vinnare i sin egen klass, du menar väl att man ökar möjligheten att alla blir vinnare i sin egna (inofficiella) klass ;-)

Ja, det kommer bli trångt under bron till Ulvesund, men samtidigt är det bara 373 meter extra att paddla om man väljer att gå söder om Ulvesund istället för att knö sig genom bron. För merparten spelar det nog ingen roll om man paddlar 10,0000 mil eller 10,0373 mil. För de som aspirerar på vinst eller topp placeringar kommer det givetvis vara viktigt att försöka spara varje meter, men förhoppningsvis ser man det som en liten extra utmaning och taktiskt moment. Förhoppningsvis vinner vi mer (variation) än vi förlorar (trängsel).

--------------------------
Får jag inte starta ifall person och utrustningsformuläret är ofullständigt ifyllt?

Självklart får du starta iaf. Att fylla i dom extra parametrarna är helt frivilligt, inte tvingande. Orust Runt ska vara så fritt från tvång det någonsin går.

---------------------------
Motströms eller ej spelar ingen roll, det ända som kommer att vara ett bekymmer är annan båttrafik. Då tävlingen går mycket tidigare iår lär det vara en god del mer motorbåtstrafik.

/LK

Det stämmer. Sannolikt är det ganska mycket mer båttrafik i år. Å andra sidan var det varvens dag förra året vilket renderade i att det var mycket motorbåter runt Vindön etc. Det vi till varje pris vill undvika är att krocka med Tjörn Runt (extremt mycket båtar!) och DKM+. Därför blev det så mycket tidigare i år, men i gengäld minskar risken för kraftig vind.

---------------------------------------------------

Vet inte om frågan varit uppe tidigare men är det tillåtet att ta vägen förbi Risbodarna (innanför Lilla Askerön)? Är vattenståndet rätt kan man ta sig igenom trumman med kajaken och spara ca. 0,7 distans och vanligtvis få en gynnsammare rutt för vinden.

Du får ta vilken väg du vill, bara du följer reglerna (Orust ska rundas motsols, Bassholmen ska rundas på norra sidan, det är inte tillåtet att bära/släpa kajaken).

----------------------------------------------------
Om glasskioskens öppettider är avgörande för varvet kanske man kan snacka med de som driver den om de inte kan hålla lite extraöppet på aktuell tid?

Nej, dom är inte avgörande för varvet =)
Vi tänkte paddla andra hållet nästa år för att få lite mer variation. Som en extra bonus kan man ta en glass på Gullholmen, men det var inte avgörande.
--------------------------------------------------

Nåväl, nu har jag utvecklat lite mer hur tankarna går. Vad tycker ni? Bu eller bä? Är det en kul grej att kunna skapa sina egendefinierade inofficiella resultatlistor, eller blir det bara dumt?
 
Jag tycker idén med sorteringsbar resultatlista är utmärkt. Den påverkar inte i något avseende tävlingens charm och enkelhet, men den kan tillföra lite kul pyssel med resultatlistan efteråt. Men lite extrajobb att populera en resutatlista med sorteringsfunktion, eller hur (men det kan göras i efterhand så att inte listan tar för lång tid på tävlingsdagen)?

Jag stöder också idén att alternera med- och motsolsvarv. Det blir lite uppfriskande omväxling. Att det blir lite andra taktiska problem att fundera över kan väl inte vara en nackdel?

För mig tillför utlottningen av skänkta priser ingenting - den avslutning jag uppskattade var samvaron på bryggan i väntan på resultatlistan, en hot dog (som var en trevlig överraskning), dusch och bastu och utdelningen av priserna till segrarna och andra förtjänta. Det stämde med tävlingens enkelhet.
Utlottning av skänkta priser finns på nästan alla andra tävlingar - och åtskilliga gånger har jag nästan motvilligt stått kvar för att kanske plocka åt mig någon ny obehövd pryl att lägga på hyllan i förrådet, eller för att någon man samåker med vill vara kvar - medan man egentligen helst av allt vill ge sig av hemåt (framför allt när man har några timmars körning).

Detta är självklart min egen uppfattning och jag vill inte pracka den på andra - men för mig vore det enbart positivt att skippa hela sponsorbearbetningen till förmån för et lättare arrangemang och därmed minska risken att Sveriges trivsammaste kajaktävling storknar på grund av betungande och otacksamt råslit med att ragga sponsorer.
 
En sponsorgrej som uppskattades var ju ölen på Vallerö, samt pappersdassen.
De sista lär vi behöva i år också om vi skall undvika att lämna något kvar efter oss

/LK
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jörgen Andersson Tävling: Göteborgs Kajakrace, intresse? Paddling allmänt 44
bhindas Köpa motion/tävling kajak, var? Paddling allmänt 1
Stuvarn Saknar en tävling för havskajaker i havsmiljö! Paddling allmänt 24
avslutat medlemskap 1003 Tävling/lek? Paddling allmänt 9
fibbla TÄVLING FÖR GLADA MOTIONÄRER Paddling allmänt 0
jonssonmartin Långdistans paddling Tävling???? Paddling allmänt 5
utesälen Paddling i lä vid Orust/Tjörn Paddling allmänt 4
orjanraberg Tältplatser nära Hjältön vid Orust som går att nå från land? Paddling allmänt 2
Gustav Cronhamn Run Tjörn och Orust Paddling allmänt 8
karinoj Övernattningsplats runt Stocken/Orust Paddling allmänt 3
fredric_verklig.se Paddling från Stocken (Orust)? Paddling allmänt 1
jonta Paddling i Bohuslän Orust! Paddling allmänt 2
Orust Paddling allmänt 1
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
LinaHa Östersjön runt Paddling allmänt 0
friluftaren Paddla runt Adelsön? Paddling allmänt 3
BS tältplatser runt Kållandsö och Lurö Paddling allmänt 1
igs Paddling runt Siljan Paddling allmänt 3
Lumberjack92 Söker turförslag, Kanadensare runt Göteborg ca 4 dagar Paddling allmänt 2
Grönblad Packrafting runt Stockholm Paddling allmänt 2
friluftaren Paddla runt mälaröarna, finns tältplatser? Paddling allmänt 13
thureb Dagstursförslag Stockholm 1 Härsö runt Paddling allmänt 0
greendanger Hur svårt att inte slå runt? Paddling allmänt 12
s3.n Tips på övernattningstur runt Örebro! Paddling allmänt 4
fetgris Mälaren-hjälmaren runt Paddling allmänt 7
Ha st Lidingö Runt – träningspaddling 25 km, följer du med? Paddling allmänt 5
Kajak Cykel Hyresvilkor, kajak runt Kinda Kanal Paddling allmänt 15
Johan.Larsson Event - Paddla Viaredssjön runt 14/8 2011 Paddling allmänt 0
maddebjörkö Paddling runt Skärhamn Paddling allmänt 1
info19 Motionsloppet Tylön Runt Paddling allmänt 6
Leo_73 Runt Vänern Paddling allmänt 21
hisbro kajak klubb runt Grebbestad ? Paddling allmänt 4
paugusts Iläggsplatser runt Göteborg? Paddling allmänt 12
anna-r Vi är på väg runt västsverige, några tips? Paddling allmänt 2
19780 Kajak runt Korsika Paddling allmänt 2
Peifen Runt Irland Paddling allmänt 2
fraewu Paddla runt Vancouver Paddling allmänt 4
surpaleijon Är det farligt att slå runt? Paddling allmänt 23
Rindmyr Paddla igenom eller paddla runt!? Paddling allmänt 6
hassex Filmtajm Djurgården runt på 9min Paddling allmänt 0
Erik Barkefors Skapa ditt eget "Jogersö Runt" Paddling allmänt 14
Kjell Lundgren Ekoln Runt 2008 Paddling allmänt 2
Vandrare För er som tröttnat på att läsa om att paddla Sveriges kust runt Paddling allmänt 2
Nixons Paddelhelg runt Stocholm, var? Paddling allmänt 3
Alexander85 Paddla runt England? Paddling allmänt 7
Friluftsnomad Paddla runt Östersjön? vill du med Paddling allmänt 0
Kjell Lundgren Motionslopp Ekoln Runt i Uppsala 19:e Augusti Paddling allmänt 5
Arneri Paddla Värmdö runt den 22:a juli! Paddling allmänt 3
undersidan Runt sveriges kust... i roddbåt Paddling allmänt 0
quadrix Helgpaddling kajak runt stockholm.. Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.