Tävling: Orust runt, 2 dgr, intresse?

Hej!
Jättekul att så många anmält sig! Är lite nyfiken dock på hur många som vill "försöka" paddla fort å hur många som vill ta grillen å gitarren med sig(inget fel i det,såklart) Har själv dragit på mig en ryggskada tyvärr men hoppas komma igång snart, annars har jag en mkt snabb ersättare för mig ;)
/Janne

Jag siktar på att försöka hålla bra fart, vilket i och för sig inte är i närheten av din fart.
Och med tanke på att Leif tjuvtränar titt som tätt så kommer nog han också gå på fart.

/Mattias
 
Jag ser det som en lång nöjestripp och kommer definitivt att ta det lugnt. Det blir säkert många strandhugg på vägen. Kajaken är i minsta laget för långfärd men man kan ju alltid bunkra bakverk etc. i Mollösund och på Gullholmen ;-)

Tycker tävlingen är en lysande idé. Det känns stimulerande med något att träna inför. Behöver något tillskott till mitt annars tämligen planlösa vevande i Gbg´s skärgård.

/Rune
 
Personligen kommer jag försöka paddla så fort jag kan, men ta det ganska lugnt första dagen för att vara säker på att inte gå in i väggen andra dagen. Min taktik för att få till en bra tid kommer vara att inte kliva ur kajaken på hela dagen, utan istället paddla non-stop hela sträckan.

Men även om jag kommer försöka paddla runt så fort jag kan så skulle jag inte tveka en sekund på att dra ner på tempot för att kunna paddla tillsammans med någon som ser ut att vara på väg in i väggen och försöka uppmuntra personen.

Å fastän jag kommer satsa på en bra tid kommer jag utan dåligt samvete dricka lite rödtjut till korvgrillningen på lördagskvällen, och antagligen kommer mängden sömn prioriteras bort till förmån för att få sitta och snacka skit med er alla långt in på lördagsnatten =)

Jag vill alltså paddla så fort jag kan, utan att dra ner på livskvaliteten.

Riktigt glädjande & motiverande att se att det är ett så brett spann av ambitionsnivå!
 
Läsvärd artikel om att paddla runt Orust:
http://www.utsidan.se/cldoc/678.htm

Här finns en annan trevlig turberättelse. Visserligen runt Tjörn men ändå relevant tycker jag:

http://www.gkf.info/paddling/Turer/2004/TjornRunt/TjornRunt2004.htm

Tempot de höll känns realistiskt för mig som inte är bråttompaddlare. De långsammaste i gruppen paddlade 60 km på 13 timmar. Med deras snittfart skulle jag paddla till Vallerö på ca.10 tim. vilket känns helt OK

/Rune
 
Prisutdelning

Det är inte det primära men det är ju väldigt kul att det verkar bli en hel del priser, kanske framförallt att så många företag tycker att konceptet är bra och vill synas i samband med tävlingen.

Nu har jag har funderar en lite hur prisutdelningen skall gå till, utlottning bland de som genomfört hela loppet är väll det givna sättet att fördela priserna, men när skall det göras?
Om vi väntar in samtliga tävlande i Ljungskile så lär de snabbaste få vänta där i ganska många timmar, å det är ju inte så kul att sitta i en bil o vänta.
Att göra det på distans (via nätet eller nått) i efterhand, är ju inte heller så kul, och då behöver vi skicka priser på något sätt.
Min idé är att göra en omvänd jaktstart på söndagen. När alla är framme på Vallerö så grupperas alla efter paddeltid i lämpligt antal grupper. På söndagen startar sedan den grupp som var långsammast på lördagen först och den snabbaste sist. Om starterna sker med lagom intervall så kan vi få in de flesta över mållinjen ungefär samtidigt i Ljungskile.
Fördelen med det är att det blir mindre väntan på prisutdelningen i målet, väntan blir en "sovmorgon" ute på Vallerö i stället.
Dessutom så ger det ju oss inte fullt så snabba en möjlighet att vara i mål före racerpaddlarna, vilket kanske kan vara kul för egot.
Nackdelen är att det blir lite funderande innan startordningen för söndagen är klar, men till det har vi ju hela natten på oss :)

Vad tycker du, kan mitt förslag funka?
 
Min idé är att göra en omvänd jaktstart på söndagen...

Vad tycker du, kan mitt förslag funka?

Jag tycker det låter som en utmärkt idé! Jag har funderat en del på hur man ska få till en bra söndag, där de snabbaste slipper vänta allt för länge på oss som paddlar lite långsammare. Din idé löser ju det problemet elegant.

Frågan är om det kanske är bättre att låta var och en starta när dom vill på söndagen, istället för att bli tilldelad en starttid? En del som var snabba på lördagen kanske har en hiskelig träningsvärk på söndagen, och vill ta det lugnare och därför starta lite tidigare. Dessutom minskar det mängden administration, och ökar frihetsgraden. Enda nackdelarna jag kommer på är att varje deltagare måste hålla reda på ytterligare en tid, att för de som paddlar för vinst så blir val av starttid en extra taktisk dimension (fast det kanske är positivt?), och att det kanske är roligare att paddla iväg i en grupp?

Den sista nackdelen kan man iofs lösa genom att säga att man får starta valfri tid, bara det är en hel timme mellan exempelvis 07:00 och 11:00.

Vad tycker alla ni andra?


Avseende sponsorpriserna kommer jag skicka ut ett mail inom kommande två veckorna till alla deltagare, så får var och en lägga sin röst kring hur vi ska göra. Att dela ut alla priserna enligt resultatlistan tycker jag är helt uteslutet. Utan frågan är om alla priserna ska lottas ut, om vinnaren ska få välja ett pris först och resten lottas ut, eller om topp 3 ska få välja först och resten lottas ut. Måste bara få lite tid att sätta ihop en röstfunktion på hemsidan först. För att få delta i utlottningen måste man dock ha fullföljt hela loppet (av flera olika skäl).

Vi kommer också behöva någon bestämd tid där vi drar 'målsnöret' för utlottningen av sponsorpriserna & prisutdelning (men inte för tävlingen). Detta för att slippa vänta tills allt för sent på kvällen om någon tar extra lång tid på sig, då vi har flertalet långväga gäster sannolikt vill hinna köra hem utan att behöva hoppa över prisutdelningen. Det är lite delikat att välja rätt tid. Å ena sidan vill man att så många som möjligt, helst alla, ska hinna fram innan 'målsnöret' dras. Å andra sidan vill vi att de långväga gästerna ska kunna hinna hem utan att det behöver bli mitt i natten.

Vilken tid tror ni är rätt tid?
 
hmmmm...

Utan att tänka det minsta praktiskt eller politiskt korrekt, jag är mest upptagen av att det skall vara någorlunda rättvist i "tävlingen" med så få regler som möjligt!

Vad är det som säger att första dagens hjältar också är lika hela och friska andra dagen? Och dessutom skall få sovmorgon, eller att ha "kaniner" att jaga ikapp?
Orkar man sedan inte vänta till t.ex. 18 eller 19 för prisutdelning kan man ju naturligtvis åka hem, alla är ju vuxna och kan ju prioritera vad som är viktigast för just dem ;-)

Vi har ju tält och annat med, det är väl bara att vila en stund och vänta in den eventuella svansen, det borde man väl lätt klara om man är superhjälte, tror det hade varit ganska lätt för mig iaf. :)
Statistiskt kan man ju sedan fundera på hur många "superhjältar" som skall vara med och som det egentligen gäller...
Men-men, vi får väl se, det kanske kommer mer klyftiga förslag som bör beaktas...
:) A
 
Nedanstående citat är från tråden om Clifford kajak.

Förslag till förbättring (ändring) av paddeltävlingen Orust Runt
1. Startdagen ändras till 8:de augusti med motiveringen att den 22 augusti går solen ner kl 20.35 och det är därför tveksamt att någon ens hinner fram till Vallerön innan mörkrets inbrott. Mörkt blir det och inget månsken eftersom månen är i nedan. Den 6/8 är det fullmåne och solen går ner klockan 21.10.
2. Varför omväg runt Vallerön? Stocken är ett bättre alternativ och där finns gott om tältplatser.
3. Det är en bättre varient med 3 dagar för den kan nästan alla klara av. Alltså start på fredag med två övernattningar och målgång på söndagen. Funkar inet detta kan man ha två klasser, en motionsklass i tredagar och en elitklass i två dagar.

Hälsningar från Leif Caspersson
motionspaddlare året om men som inte klarar att paddla Ljungskile - Vallerön på 12 timmar om det blåser mer än 4m/sek sydväst

DKM går den 8:e augusti!

Svar på respektive fråga:
1. Vi har tidigare i denna tråden vänt och vritt på alla datum i augusti. Helgen den 8:e går Dalslands Kanotmaraton, som också är en långdistanstävling. Helgen innan vårt Orust Runt är det Tjörn Runt, dvs den helg på året som det är absolut mest båtar ute. Efter flertalet inlägg och en snabb omröstning bestämde vi oss för den 22-23 augusti. Dessutom är det så många anmälda nu att vi inte gärna kan byta datum. Kanske kan vi starta lite tidigare nästa år, men vi vill inte krocka med varken DKM eller Tjörn Runt.

2. Omvägen via Vallerö valdes av flera skäl. Framförallt för att Vallerö är en förbaskat fin ö. Vi har flertalet anmälda som reser långväga, och det är ju roligare att visa upp en av kustens pärlor istället för en camping. Vallerö har gott om tältplats, och finns det hjärterum finns det stjärterum som det så fint heter.

3. Dels är det svårt för många att vara borta tre dagar på raken, men framförallt tror jag de flesta kommer hinna fram innan det blir mörkt. Om vi kollar på resultatlistorna från DKM så ser vi att den långsammaste tiden under de sista tre åren är 11h31m, och då är den tävlingen 5km längre än en dagsetapp i vårt Orust Runt.

Så är det bara bra väder borde alla hinna fram i tid. Är det blåsigt så blir det jobbigt oavsett hur vältränad eller snabb man är. Tävlingen kommer varken ställas in eller ändra bana även om det så skulle blåsa storm. Så de flesta år kommer sannolikt nästan alla att starta och komma fram, andra år kommer endast ett ytterst fåtal starta. Då tävlingen saknar såväl funktionärer som organisation förväntas varje deltagare ha omdöme nog att själv avgöra om förhållande är goda nog för att paddla eller inte, och dessutom sker paddlingen helt under eget ansvar. Den som tycker att förhållandena är för besvärliga kan ta bilen ut till Stocken och sedan paddla ut till Vallerö för att umgås.

Så om du känner att du kan paddla 50km på 12,5 timmar i bra förhållanden, och tycker detta verkar kul, så anmäl dig! Skulle det vara för dåliga förhållanden så är det bara att strunta i att starta (kom gärna ut till Vallerö i.s.f. och umgås). Det är ju gratis att vara med, så du har inget att förlora, utan bara massor att vinna (då menar jag inte sponsorpriserna som vi kommer lotta ut, utan allt annat).
 
Senast ändrad:
Är dett rätt ställe

Finikette (Leif Caspersson) Inlägg: 1

Fick kritik för att jag skrivit på fel ställe. Beklagar och hoppas att det blir rätt nu. Vidhåller mina åsikter oc förslag

[B]Förslag till förbättring (ändring) av paddeltävlingen Orust Runt [/B]
--------------------------------------------------------------------------------

1. Startdagen ändras till 8:de augusti med motiveringen att den 22 augusti går solen ner kl 20.35 och det är därför tveksamt att någon ens hinner fram till Vallerön innan mörkrets inbrott. Mörkt blir det och inget månsken eftersom månen är i nedan. Den 6/8 är det fullmåne och solen går ner klockan 21.10.
2. Varför omväg runt Vallerön? Stocken är ett bättre alternativ och där finns gott om tältplatser.
3. Det är en bättre varient med 3 dagar för den kan nästan alla klara av. Alltså start på fredag med två övernattningar och målgång på söndagen. Funkar inet detta kan man ha två klasser, en motionsklass i tredagar och en elitklass i två dagar.

Hälsningar från Leif Caspersson
motionspaddlare året om men som inte klarar att paddla Ljungskile - Vallerön på 12 timmar om det blåser mer än 4m/sek sydväst
 
diverse

Farleden mellan Orust och fastlandet trafikeras av större fartyg på väg till Uddevalla, detta bör uppmärksammas på hemsidan, inte så kul om 100 kajaker ligger mitt i farleden när en båt kommer... Förhandsinfo om väntade fartyg kan nog fås här: http://www.uddevalla-hamn.se/

Kan vara ganska strömt vid färjan i Svanesund....

Om det finns intresse för dusch och bastu efter tävlingen på söndag så kan vi eventuellt ordna detta mot avgift i Segelsällskapets klubbhus. Vi har även en samlingslokal som rymmer ca 50 personer som kan hyras.

Information om boende m.m i Ljungskile: http://www.ljungskile.nu/ Ett trevligt boende före och efter är Ulvön: http://www.ulvon.se/
 
Man vinner ju tyvärr aldrig mot större båtar och paddlar väl därför bäst defensivt! ;-)
Tack för tipsen! A
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jörgen Andersson Tävling: Göteborgs Kajakrace, intresse? Paddling allmänt 44
bhindas Köpa motion/tävling kajak, var? Paddling allmänt 1
Stuvarn Saknar en tävling för havskajaker i havsmiljö! Paddling allmänt 24
avslutat medlemskap 1003 Tävling/lek? Paddling allmänt 9
fibbla TÄVLING FÖR GLADA MOTIONÄRER Paddling allmänt 0
jonssonmartin Långdistans paddling Tävling???? Paddling allmänt 5
utesälen Paddling i lä vid Orust/Tjörn Paddling allmänt 4
orjanraberg Tältplatser nära Hjältön vid Orust som går att nå från land? Paddling allmänt 2
Gustav Cronhamn Run Tjörn och Orust Paddling allmänt 8
karinoj Övernattningsplats runt Stocken/Orust Paddling allmänt 3
fredric_verklig.se Paddling från Stocken (Orust)? Paddling allmänt 1
jonta Paddling i Bohuslän Orust! Paddling allmänt 2
Orust Paddling allmänt 1
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
LinaHa Östersjön runt Paddling allmänt 0
friluftaren Paddla runt Adelsön? Paddling allmänt 3
BS tältplatser runt Kållandsö och Lurö Paddling allmänt 1
igs Paddling runt Siljan Paddling allmänt 3
Lumberjack92 Söker turförslag, Kanadensare runt Göteborg ca 4 dagar Paddling allmänt 2
Grönblad Packrafting runt Stockholm Paddling allmänt 2
friluftaren Paddla runt mälaröarna, finns tältplatser? Paddling allmänt 13
thureb Dagstursförslag Stockholm 1 Härsö runt Paddling allmänt 0
greendanger Hur svårt att inte slå runt? Paddling allmänt 12
s3.n Tips på övernattningstur runt Örebro! Paddling allmänt 4
fetgris Mälaren-hjälmaren runt Paddling allmänt 7
Ha st Lidingö Runt – träningspaddling 25 km, följer du med? Paddling allmänt 5
Kajak Cykel Hyresvilkor, kajak runt Kinda Kanal Paddling allmänt 15
Johan.Larsson Event - Paddla Viaredssjön runt 14/8 2011 Paddling allmänt 0
maddebjörkö Paddling runt Skärhamn Paddling allmänt 1
info19 Motionsloppet Tylön Runt Paddling allmänt 6
Leo_73 Runt Vänern Paddling allmänt 21
hisbro kajak klubb runt Grebbestad ? Paddling allmänt 4
paugusts Iläggsplatser runt Göteborg? Paddling allmänt 12
anna-r Vi är på väg runt västsverige, några tips? Paddling allmänt 2
19780 Kajak runt Korsika Paddling allmänt 2
Peifen Runt Irland Paddling allmänt 2
fraewu Paddla runt Vancouver Paddling allmänt 4
surpaleijon Är det farligt att slå runt? Paddling allmänt 23
Rindmyr Paddla igenom eller paddla runt!? Paddling allmänt 6
hassex Filmtajm Djurgården runt på 9min Paddling allmänt 0
Erik Barkefors Skapa ditt eget "Jogersö Runt" Paddling allmänt 14
Kjell Lundgren Ekoln Runt 2008 Paddling allmänt 2
Vandrare För er som tröttnat på att läsa om att paddla Sveriges kust runt Paddling allmänt 2
Nixons Paddelhelg runt Stocholm, var? Paddling allmänt 3
Alexander85 Paddla runt England? Paddling allmänt 7
Friluftsnomad Paddla runt Östersjön? vill du med Paddling allmänt 0
Kjell Lundgren Motionslopp Ekoln Runt i Uppsala 19:e Augusti Paddling allmänt 5
Arneri Paddla Värmdö runt den 22:a juli! Paddling allmänt 3
undersidan Runt sveriges kust... i roddbåt Paddling allmänt 0
quadrix Helgpaddling kajak runt stockholm.. Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.