Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Så avancerat är det inte, men kul! Du kommer må bättre sen när den spricker eller böjer sig vid härdningen, vilket jag börjat få lite ångestpåslag för. Den här processen är ju på inget sätt klar förrän den är klar, så att säga :)

Haha, nej jag gläds åt dina framsteg! Angående böjning vid härdning så kan man ju klämma mellan två grövre plåtar och kyla med kompressor som alternativ till oljedopp. Många gör så framförallt med rostfritt. Har dock ej provat själv. Men den dagen det står en härdugn här så är det så jag tänker göra, med 20-25 mm tjock aluminium plattstång.
 
Eller åtminstånde mycket fina. Verkar vara överskottsmaterial. Sliret indikerar pre 70-tal. Holken är tät och fin. Tången är nitad på bricka. Sliret är fiber. Kolla spetsen!
Lär väl vara en av hundra som förstår hur man kan va nöjd med detta men av er som hänger i den här tråden lär det vara fler!

Bosse

Riktigt bra knivar det, inget snack om saken.
 
Haha, nej jag gläds åt dina framsteg! Angående böjning vid härdning så kan man ju klämma mellan två grövre plåtar och kyla med kompressor som alternativ till oljedopp. Många gör så framförallt med rostfritt. Har dock ej provat själv. Men den dagen det står en härdugn här så är det så jag tänker göra, med 20-25 mm tjock aluminium plattstång.

Jag läste just att man ev. kan klämma fast bladet mellan två plåtar, men kyla med kompressor... Hur då?
 
Eller åtminstånde mycket fina. Verkar vara överskottsmaterial. Sliret indikerar pre 70-tal. Holken är tät och fin. Tången är nitad på bricka. Sliret är fiber. Kolla spetsen!
Lär väl vara en av hundra som förstår hur man kan va nöjd med detta men av er som hänger i den här tråden lär det vara fler!

Bosse

Jag har också ett par sådana äldre moraknivar med exakt den spetsen, dock inte lika fina som dina. Jag skulle vårda dem ömt om jag var du, jättefina!
 
1. Jag är nöjd 2 perfekta moraknivar.

2. Verkar vara överskottsmaterial.

3. Sliret indikerar pre 70-tal.

4. Kolla spetsen!

5. Lär väl vara en av hundra som förstår hur man kan va nöjd med detta men av er som hänger i den här tråden lär det vara fler!

6. Så långt jag kan förstår ju bladen utav solitt kolstål. Det är åtminstonde inte laminerat och inte heller rostfritt vilket ju inte ger några alternativ.

7. Bladryggarna är mycket skarpa i kanten
1. Grattis! Mycket fina!

2. Om jag minns rätt så delades knivarna till en början ut till i princip alla värnpliktiga, senare till befälen och slutligen ---- ingen alls ;).

3. De fanns en bra bit in i 60-talet (återigen - om jag minns rätt. Minnet är som sagt inte vad det borde vara längre...)

4. Japp, militärversionen hade en falsk egg och tre kronor-logo.

5. Förstår helt och hållet varför du är så exalterad. Mina två är NOS (New Old Stock). Har inte ens tagit bort det bruna pappret som de levererades i och klistermärket som uppgav vart knivarna skulle levereras!



6. Det är korrekt. Bladet är i 1095-kolstål. Greppet är i lackad björk, oftast röd. Har dock sett andra färgnyanser!

7. Allt för att hålla tillv. priset nere ;).

~Paul~
 
Det finns, precis som Bosse antydde, också varianter med laminerat blad i O1. Slidan är i det här fallet tillverkad i plast.





~Paul~
 
Haha, nej jag gläds åt dina framsteg! Angående böjning vid härdning så kan man ju klämma mellan två grövre plåtar och kyla med kompressor som alternativ till oljedopp. Många gör så framförallt med rostfritt. Har dock ej provat själv. Men den dagen det står en härdugn här så är det så jag tänker göra, med 20-25 mm tjock aluminium plattstång.

Klurar vidare på det här med härdning... Lyftkylning ser attraktivt ut, men verkar som du skriver primärt vara avsett för rostfritt (även om jag inte med enkelhet kunde googla upp varför). Jag sitter dock fast med ett kolstål denna gång. Rent teoretiskt, borde inte en korrekt utförd differentierad härdning mha. ex.vis eldfast murbruk, utöver att ge ökad seghet i bladryggen och möjliggöra en hamon (om stålet så tillåter), motverka "warp" av bladet vid avkylningen? I så fall, finns det några nackdelar alls med att härda differentierat?
 
Läste på lite om knivslidor från Mora. Allt började med läderslidor innan man övergick till fiberslidor. Fibern kallades vulkanfiber Och började användas i början av 1900 talet. Fabriken gick i konkurs 1956 sedan plasten övertagit som slidmaterial. Fiberslidorna var starka och billiga. Jag undrar om man kan sköta dem på något sätt för att få dem att hålla bra eller om man bara ska låta dem vara? Erfarenheten av detta lär väl vara begränsad i nutiden.

Bosse
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.