Sveriges dyraste tältplats: Abisko?

Om vi ska prata om rimligheten med STF's prissättning, och vart alla pengar hamnar, känner jag att en sak till måste slängas in i diskussionen, en sak som sticker ordentligt i mina ögon och enligt mig rimmar väldigt fel med "ideella STF". Det är lönen som Magnus Ling, VD för STF AB får. Googlar ni på hans inkomst kommer man snabbt in på en sida från travelnews som redovisar svenska "lönetoppen", där har vi STF's VD på 76e plats med en inkomst från tjänst på 1 995 049. Det, om något, har jag väldigt svårt att ens försöka försvara.
 
Om vi ska prata om rimligheten med STF's prissättning, och vart alla pengar hamnar, känner jag att en sak till måste slängas in i diskussionen, en sak som sticker ordentligt i mina ögon och enligt mig rimmar väldigt fel med "ideella STF". Det är lönen som Magnus Ling, VD för STF AB får. Googlar ni på hans inkomst kommer man snabbt in på en sida från travelnews som redovisar svenska "lönetoppen", där har vi STF's VD på 76e plats med en inkomst från tjänst på 1 995 049. Det, om något, har jag väldigt svårt att ens försöka försvara.

Det går hand i hand med hur stort STF har blivit. Man kan inte förvänta sig att någon ställer upp och roddar en organisation av STF:s storlek ideellt, sen om 2 miljoner är för mycket vet jag inte.
 
Campingar i Sverige (i motsats till när jag tältcampat i Norge t ex) tar ofta betalt per plats/tält, inte per person. Om OP jämför med billigaste campingalternativet framstår avgiften för fyra personer väldigt hög, det köper jag. Men Abisko fjällstation är just en fjällstation, inte en camping.

Om man ska ha ett enhetligt system för fjällstationer och fjällstugor inom STF så måste jag tycka det är rimligt att ta betalt för service per person och inte per tält? Yta finns ju, i Alesjaure m fl skiter de väl i hur många *tält* folk har? 😋

Om du kommer som ensam vandrare och är medlem i STF kostar det 115 spänn att tälta i Abisko. *Den* avgiften är det väl ingen som pallar bråka om antar jag? 646 kr är avgiften för *fyra* vuxna och barn som *inte* är medlemmar.

Man kan alltid välja att bli medlem i föreningen som driver fjällstationen och få medlemspriset, då är vi nere på 346 kr. Jag betalade nästan exakt samma pris för en tältnatt på camping i Strömstad för några veckor sen. Medlemskap för hela familjen kostar 450 spänn och går för sig att ordna direkt på fjällstationen innan man betalar tältavgiften. Så: ta "smällen" med 796 kr för tältning *och* ett helt års medlemskap, det är pengar som du sparar in mångdubbelt under året genom rabatter och förmåner när du reser vidare, eller stannar en natt till 😉
 
Med tanke på följande citat (och tillhörande diskussion) : "Det är lönen som Magnus Ling, VD för STF AB får. Googlar ni på hans inkomst kommer man snabbt in på en sida från travelnews som redovisar svenska "lönetoppen", där har vi STF's VD på 76e plats med en inkomst från tjänst på 1 995 049." Blir jag mörkrädd när Stf vill att medlemmar och andra ska skänka 25 kr var till Stf för upprustning av lederna. Inte okej!
 
Det är löjligt med alla dessa "VD" som ska ha astronomiskt betalt bara för att det står "VD" i titeln. De gör oerhört lite väsentligt jobb för dessa pengar. Grovjobbet görs av diverse tjänstemän. VD är "pynt" eller en "plym" för verksamheten. Samma sak med GD, Rektor, etc. Helt meningslösa positioner. Mellanchefer och andra under gör hela deras jobb.

Vi har hittat på en hieraki som vi tror är given av gudomligheter. Som att det inte kan vara på ett annat sätt - för då flyr "kompetensen". Ja, var god flytta: ni är till 100% ersättningsbars. Ni är meningslösa. Ingen behöver er.
 
Med tanke på följande citat (och tillhörande diskussion) : "Det är lönen som Magnus Ling, VD för STF AB får. Googlar ni på hans inkomst kommer man snabbt in på en sida från travelnews som redovisar svenska "lönetoppen", där har vi STF's VD på 76e plats med en inkomst från tjänst på 1 995 049." Blir jag mörkrädd när Stf vill att medlemmar och andra ska skänka 25 kr var till Stf för upprustning av lederna. Inte okej!

LIte källkritik - är det hans enda jobb - dvs får han hela denna lön utbetald av STF eller har han månne flera jobb som ger honom inkomst? Är det skatteverketes siffror så kan det ju vara sammantagen lön från fler olika jobb.
I företag är det ganska vanligt att VDns lön redovisas i årsredovisningen - någon som läst den?

/Patrik
 
LIte källkritik - är det hans enda jobb - dvs får han hela denna lön utbetald av STF eller har han månne flera jobb som ger honom inkomst? Är det skatteverketes siffror så kan det ju vara sammantagen lön från fler olika jobb.
I företag är det ganska vanligt att VDns lön redovisas i årsredovisningen - någon som läst den?

/Patrik

Ännu värre om han kan ha flera jobb samtidigt. I så fall kan hans uppdrag inom STF knappast vara speciellt seriöst....
 
Ännu värre om han kan ha flera jobb samtidigt. I så fall kan hans uppdrag inom STF knappast vara speciellt seriöst....

Men det är ju så enkelt att kolla. Enligt hans profil på LinkedIn är han Generalsekreterare/VD på STF och inget annat.

Men huruvida han har ett eller flera jobb är ändå ointressant, ett jobb kan vara ett deltidsjobb, och då kan man ha flera.
 
Hm, jag har sett väldigt många exempel på hur stor skillnad det gör att ha en bra VD/GD/Rektor i toppen på en organisation jämfört med en medelmåtta.

Skillnader som definitivt betyder mer än kostnaden för en fet VD-lön i resultatet.

Det är förstås inte samma sak som att de är "värda" X miljoner i lön.
 
Ännu värre om han kan ha flera jobb samtidigt. I så fall kan hans uppdrag inom STF knappast vara speciellt seriöst....

Jag tycker inte att jobba många timmar är det samma som göra ett bra jobb. Däremot är tydligen VD STF ett hyfsat välavlönat jobb även om det skulle kräva många timmar för att göra det som krävs.

Vems fel är det om någon har en hög lön - är det "arbetstagaren" eller arbetsgivaren? Jag tror få arbetstagare säger nej, jag vill ha en lägre lön, tack!. Ska man kritisera någon så är det väl den som anställt VDn med de förmånerna. VD brukar väl anställas av styrelsen och är man inte nöjd med en styrelse får man jobba för att få den utbytt. I STF röstar man väl fram styrelse (lite skillnad från aktiebolag, där storägarna brukar nomiera/utse) så nyttja medlemskapet i så fall.

Sen ska man komma ihåg att en VD har yttersta ansvaret för sin organisation och kan få sluta väldigt hastigt, så viss lön och lagom stor fallskärm finner jag rimligt. Anställningstryggheten är inte riktigt samma som för andra arbetstagare.

/Patrik
 
Ska man kritisera någon så är det väl den som anställt VDn med de förmånerna. VD brukar väl anställas av styrelsen och är man inte nöjd med en styrelse får man jobba för att få den utbytt. I STF röstar man väl fram styrelse (lite skillnad från aktiebolag, där storägarna brukar nomiera/utse) så nyttja medlemskapet i så fall.

Så här ser det ut: Medlemmarna i STF får rösta på några få kandidater som har handplockats av STFs centrala organisation. Dessa handplockade kandidater och endast dessa samlas vartannat år på stämma för att rösta om STFs policy, styrelse mm.
Med andra ord: Ett valsystem som liknar demokratin i forna Sovietunion och DDR.
Detta gäller STF som förening.
STF AB däremot är ett eget aktiebolag som ägs av STF. Jag antar att det är STFs styrelse som via STF ABs styrelse väljer VDn och avgör VD lönen.


Sen ska man komma ihåg att en VD har yttersta ansvaret för sin organisation och kan få sluta väldigt hastigt, så viss lön och lagom stor fallskärm finner jag rimligt. Anställningstryggheten är inte riktigt samma som för andra arbetstagare.

Anser du att det behövs en årslön på 2 miljoner kronor för att kompensera för att anställningstryggheten är bara en hel del större än den tryggheten som en säsongsanställd har, eller en som endast har ett tillfälligt jobb med en bråkdel av en VDs lön?

Det är i mina ögon skamligt att en organisation som STF betalar ut 2 miljoner i årslön till sin VD när STF samtidigt bedriver (eller har bedrivit) kampanjen "stödja Kungsleden" där STF tiggar pengar för att rusta upp STF ABs stugor (kampanjens pengar går nämligen till stor del till STFs egna anläggningar i fjällen, inte till själva Kungsleden).
 
Avlönad personal inom föreningar, ja hela offentlig sektor för delen också, är känsligt. Men frågan är, ska lönerna hållas på en sådan nivå att de som är kompetenta avstår dessa arbetsgivare?

I fallet STF så har ju denna ideella organisation vuxit så mycket i omfång och verksamhet och franchisetagande att man kan ifrågasätta om de har rätt organisationsform överhuvudtaget. Ska en ideell förening bedriva hotellverksamhet? Eller har själva syftet med STF numera försvunnit i historiens dimmor?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
trvlr Sveriges minst besökta fjällområde Fjällvandring 23
mrbambocha Sveriges fem mest spektakulära fjällvandringar? Fjällvandring 4
Gustav Cronhamn Hänga med på Sveriges största glaciär? Fjällvandring 0
Dania Sveriges 10 farligaste vandringar? Fjällvandring 19
tassemark Sveriges högsta orösade fjäll - förslag? Fjällvandring 18
Weranda Sveriges vackraste glaciär! Fjällvandring 0
Weranda Sveriges högsta vattenfall?? Fjällvandring 4
sfrge Sveriges största glaciärer... Fjällvandring 3
majjen Sveriges mest avlägsna plats Fjällvandring 1
Lövsula Utmaning: Sveriges 2k+ toppar Fjällvandring 16
T-obben Sveriges svåraste fjälltoppar Fjällvandring 13
Bootsektorn Guide till Sveriges vandringsleder Fjällvandring 0
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
annasi Tältplats nära Kaitum Fjällvandring 10
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
Mpetts Tältplats i närheten av Västra Helagsskalet? Fjällvandring 4
Sillamackan Tältplats mellan Storulvån och Blåhammaren Fjällvandring 7
Wishmazter Skarsfjället, tältplats? Fjällvandring 2
Lindamariaerika Tältplats Enafors/Snasarna/ulvåtjärn Fjällvandring 10
Coachmike Mysig tältplats mellan Sthlm och Åre Fjällvandring 0
drdrain Tältplats Helags Fjällvandring 1
Andieb Tips på tältplats i Sogndal och Jotunheimen Fjällvandring 0
vilding Tältplats på vägen upp till Keb Fjällvandring 2
seasteel Bra tältplats? Finntjärnen-Långbrottstugan Fjällvandring 2
jetoma Tältplats norr om Nallostugan Fjällvandring 4
Karolina P Städjan & Nipfjället - vatten och tältplats? Fjällvandring 20
tbergman Tältplats inför Sulitelma-bestigning Fjällvandring 5
JPE Tältplats nära Kläppen/Ljungdalen? Fjällvandring 7
fjallenv34 Tarfala - Singistugorna - tältplats? Fjällvandring 4
Lisa A Tältplats mellan Storulvån och Gåsen Fjällvandring 5
majjen Tältplats på Ahkka? Fjällvandring 25
resomaja Tältplats på Ruotesmassivet? Fjällvandring 12
summe Tältplats i Kvikkjokk Fjällvandring 4
krustofski_gmx.com Tältplats mellan Abiskojaure och Vistasstugan Fjällvandring 5
Dania att välja säker tältplats Fjällvandring 24
Tauer Tältplats efter Kebnekaise fjällstation? Fjällvandring 4
Daddy Tältplats i eller i närheten av Nikkaluokta? Fjällvandring 7
shalin topptur sälka och tältplats Fjällvandring 15
dako Tältplats nära Pielajåkka? Fjällvandring 3
femma Tältplats mellan Nikkaluokta och Tarfala via Cievrrajavri? Fjällvandring 5
millimeter Tältplats i Tarfala Fjällvandring 7
sussilo Tältplats för dagsturer i Dalafjällen Fjällvandring 2
coolmanq Fråga ang tältplats vid dörrsjön i lunndörrsfjällen Fjällvandring 6
Per Edvardsson Tältplats kebnekaise Fjällvandring 3
mspn Bra tältplats nära Storulvån? Fjällvandring 2
Netclown Tältplats vid Singijavrrit? Fjällvandring 5
emmis135 Tältplats nära Abisko? Fjällvandring 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.