Sverige brinner

Skog mår bra av att brinna men stort ekonomiskt värde går bokstavligen upp i rök. Men pengar ska inte räknas när liv och hem står på spel. Jag bor ett stenkast från en stor brand efter en väg som är avstängd för genomfart då branden blockerar vägen och ser vilka resurser som går till branden. Gemenskapen i bygden är fantastisk. Folk och företag hjälps åt med insamling av allt som kan behövas. Allt från nybakade bullar till sängar och transporter. Folk tar hand om djur som måste evakuerats. När jag handlade idag så hörde jag att dom har brist på tamponger så verkligen allt behövs.
 
Brandgator

Jag antar att man röjer brandgator för fullt även idag. Gör man inte det så kanske det är dags.

Att spränga så att man förbrukar syret (eller trycker bort det) över så stora områden som en skogsbrand täcker kräver nog bomber av Hiroshimatyp och det får vi nog avstå ifrån.
 
Verkar som inte en enda kotte har kommit på iden att använda gamla beprövade metoder, förmodligen så är väl alla inom regering och försvaret för unga för att komma ihåg " Red Adair " med oljebrandsbekämpningarna på sin tid.
Dessutom har tydligen ingen läst om de stora bränderna i stora städer i forna dagar. Man sprängde brandgator för att få stopp på utbredningen av bränder, Måste väl finnas Bomber som kan brisera lagom kraftigt för att bomba en lagom bred och lång gata utmed den riktning som elden rör sig<<<<<<<<<<<+ Vid en kraftig detonation så förbrukas syret i området och hjälper till att kväva elden..osv.osv....var kan jag få tag inågon som är intresserad av att lyssna på ens enkla idé? mvh Janne J
Texasgrabbarna släckte punktformiga oljebränder med sprängladdningar, det stämmer. Men här talar vi om stoora ytor som brinner och som Kjell skriver så skulle det krävas något liknande små taktiska kärnvapen för att skapa ett tillräckligt stort vakuum för att släcka en lagom normalskogsbrand - och den smällen skulle jämna skogen med marken inom ett mycket större område... Alldeles bortsett från det lilla faktum att en lagom kärnladdning skulle sända en våg av ljus och hetta som i dagens torra skogar sannolikt skulle återantända det som nyss släcktes av syrebristen - och mer därtill... Och sedan har vi det lilla bekymret med det radioaktiva nedfallet - vem vill köpa det timmer som räddats från att brinna upp men som med tiden kommer att vara rätt så kontaminerat med både alfa- beta och gammastrålare?

Ett ickeradioaktivt alternativ till en liten söt taktisk nuke vore en sjuhelvetes stor FAE - den skulle generera ungefär samma vakuum men utan radiakbeläggningen. Men även här skulle värmevågen riskera att tända på mer än vad som släcktes...

Vill ni se vad som händer när man bränner av en rejäl hög med konventionella, ickenukleära, sprängmedel så ska ni ta en titt på kratersjön som blev resultatet av Naustasmällen…

Nej att spränga bort en skogsbrand är inte praktiskt, och inte heller etiskt, möjligt. Vad man möjligen skulle kunna roa några dynamitarder med vore att spränga ner trädstammar med 10-15 tätt lindade varv pentylstubin - det går snabbare än att såga ner träden. Efter ett bra tag har de då sprängt fram din brandgata...
 
Konstigt att de inte förekommer större skogsbränder i Norge o Finland just nu,dom har väl samma torka?

Är de bara Sverige som e odugligt o befolkas av för många idioter? 🤪
 
"Jag antar att man röjer brandgator för fullt även idag. Gör man inte det så kanske det är dags. "


Ja vid Brattsjö gick en grävare och gjorde brandgata natten mellan fredag och lördag. Motbrand används också för att skapa begränsningslinjer.
 
Det brinner i Norge och Finland också. Men våra svenska bränder är ett större problem i nuläget.

En stor brand pågår i närheten av Yosemite NP i Kalifornien.

I dagens DN finns kritik mot hur 112 inte fungerat och hur det inte gått att nå räddningspersonal i Ljusdal. Tyvärr så tror jag att vi har allvarliga problem med 112 och SOS-alarm i Sverige. Kapaciteten och kunskapen räcker inte till för att ta emot och värdera de anmälningar som bör leda till insatser från ambulans, polis och räddningstjänst.

Thure
 
"De borde lärt sig sen förra gången att vi måste ha egna flygplan för brandbekämpning. Regeringen Löfven är inte de snabbaste hästarna i stallet precis. Folk måste väl dö innan de agerar kraftfullt."


Beslutet att militären inte ska dimentioneras för brandbekämpning togs 2004 det är flera regeringar sedan. Sedan dess har 8 besättningar utbildats i brandbekämpning varav 7 har anmält sig frivilligt för tjänstgöring nu.

Helikopter 4 togs ur bruk omkring 2011, sista året de kunde vara med i brandbekämpning var 2008. De använde en 2,5m3 tunna de små helikoptrarna som nu används har en 300-500 liters tunna. De var de helikoptrar som användes till räddning under Estonia katastrofen.

http://navyskipper.blogspot.com/2012/01/var-har-forsvarsmaktens-hkp-4-tagit.html
 
Tveksamt om vi skall ha en jourberedskap med besättningar och standby-brandbekämpningsplan som behövs vart 5:e år.

De stora bränderna nu får brinna tills det regnar rejält eller snöar. Släcka dem går knappast men utbredningen kan förhoppningsvis begränsas vid sjöar och brandgator.

I all ödmjukhet.

Thure
 
På 26 år har det varit tre skogsbränder där man sett att det varit ett behov av brandsläckningsplan. Mellan Gotland 1992 och Västmanland 2014 gick det 22 år.

Behovet har helt enkelt inte funnits. Krasst.

Då har man valt att istället ha en samordning inom hela EU. En delad resurs.

Det är inte ovanligt eller konstigt... men nu när det brinner så blir det enkelt att tycka att vi ska ha egna plan.

Beredskapstiden, tiden för att få upp planen i luften om de finns i Sverige lär knppast bli mycket kortare. Det krävs fortfarande kordinering o.s.v. det funkar alltså inte bara att starta planet och vattenbomba på impulsbeslut.

Det sprids även nå konstiga bilder om försvarets kapacitet 1999. Försvaret hade 21 vattentunnor då, idag har de 9st(?) MSB kan rekvitera 50st tunnor och 40st helikoptrar via Svenska flygbranschen.

50st är alltså fler än 21st...

Efter Gotland så såg man att behovet i Sverige täcktes av helikoptrarna, vilket de också gjorde ända tills 2014 och 2018.

Men vi ska spendera 3.1 miljarder för att ha egna, när vi redan har den resursen via EU? Där en insats kostar samhället 2miljoner per insats.

Responstiden? I juni kallade MSB in brandsläckningsplan och de var på plats efter ett dygn, nu i juli så tog det två dygn.

Brandflyg har vi och har haft i olika former i 50år och den här sommaren så flyger de fler pass.

Skickat från min G8231 via Tapatalk
 
"Men vi ska spendera 3.1 miljarder för att ha egna, när vi redan har den resursen via EU? Där en insats kostar samhället 2miljoner per insats."


Nej planen ägs av länderna de kommer ifrån de kan bara lånas ut om de inte behövs i de länderna, EU har bara en samordningsorganisation. Planen var tillbaka i hemländerna då det fanns behov där med medan det fortfarande brinner i Sverige. Skogen som har brunnit nu hade ett värde på omkring en miljard. Fler större helikoptrar skulle kunna göra samma brandbekämpning och även ha andra räddningsuppgifter , det är mest brist på piloter då de inte kan arbeta dygnet runt.
 
"Men vi ska spendera 3.1 miljarder för att ha egna, när vi redan har den resursen via EU? Där en insats kostar samhället 2miljoner per insats."

Nej planen ägs av länderna de kommer ifrån de kan bara lånas ut om de inte behövs i de länderna, EU har bara en samordningsorganisation. Planen var tillbaka i hemländerna då det fanns behov där med medan det fortfarande brinner i Sverige. Skogen som har brunnit nu hade ett värde på omkring en miljard. Fler större helikoptrar skulle kunna göra samma brandbekämpning och även ha andra räddningsuppgifter , det är mest brist på piloter då de inte kan arbeta dygnet runt.

Läste du hela mitt inlägg?

Jag har alltså inte sagt något om vem som äger planen utan att det är en resurs som vi har tillgängliga via EU, vilket det de facto är ...

Och jag påpekade även att behovet har tidigare täckts av helikoptrar och att MSB fortfarande har de tillgängliga som en stor resurs (fast inte via Försvaret).
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...