Skida i Sarek planering

Hej!
Funderar på att skida genom Sarek i vinter eller nästa vinter. Vill gärna ha feedback på rutt och packning

Preliminär plan är
Kutujaure - guophervagge - tälta - rapadalen -aktse. Och därifrån transport till kvikkjokk eller vidare med skidor till saltoloukta nästa dag. För aktse till saltoloukta kan en inte åka skoter va?

Har aldrig varit genom guophervagge eller rapadalen, något speciellt med dem att tänka på vid en skidtur? Något viktigt vägval?

Planeringen bygger på bra väder. De få gångerna jag har vintertältat har jag upplevt det som miserabelt så jag ska ha få tältnätter och bara åka på bra prognos.

Packlista - nåt viktigt jag missat?
https://lighterpack.com/r/780kx8

Behövs stighudar?
 
Tolkar jag det rätt att du har tänkt skida sträckan Kutjaure -> Aktse på två dagar? Låter ganska saftigt. Det är nog bra att planera tidsåtgången efter skitväder.

Ett tips om du inte har så mycket erfarenhet av vinterturer är att börja med turer redan denna vinter i mer tättbefolkade trakter, någon sträcka efter Kungsleden till exempel.
 
Planeringen bygger på bra väder. De få gångerna jag har vintertältat har jag upplevt det som miserabelt så jag ska ha få tältnätter och bara åka på bra prognos.

Bra väder hoppas man alltid på. Men vinterväder är nyckfullt, det kan blåsa upp fort och oväntat med höga vindstyrkor. Då tappar man sikt, farten går ner och man måste slå läger tidigare än man tänkt. Så bra övernattningar i tält bör man planera för.

Vad menar du med att du "bantat" ditt tält?

Hälsningar Hans
 
Ögnade genom packlistan snabbt.

Har du använt den lilla kastrullen till snösmältning? Jag tog en liten kastrull (Primus Eta Lite) på en av mina första vintertältturer för några år sedan och det var inte kul att smälta snö i en liten kastrull. Nu tar jag Reactor 2.5 trots att jag går ensam.

Har du testat kombon med sovsäckarna och xlite + tunn cellplast i lägsta förväntade temperatur? Jag (frusen) har ca 1000 g dun (850+ fp) i min vintersäck och det är okej ner till -20 med fuktspärrpåse och xtherm.

Angående stighudar skulle jag ta det om jag drar pulka, använder det som fästvalla (Åsnes) eller om jag planerade skidbestigningar / toppturer. Skulle alltså inte ta det på en "fast and light"-tur (som verkar vara ditt mål) som mestadels går i dalgångar / på platten.
 
Ögnade genom packlistan snabbt.

Har du använt den lilla kastrullen till snösmältning? Jag tog en liten kastrull (Primus Eta Lite) på en av mina första vintertältturer för några år sedan och det var inte kul att smälta snö i en liten kastrull. Nu tar jag Reactor 2.5 trots att jag går ensam.

Har du testat kombon med sovsäckarna och xlite + tunn cellplast i lägsta förväntade temperatur? Jag (frusen) har ca 1000 g dun (850+ fp) i min vintersäck och det är okej ner till -20 med fuktspärrpåse och xtherm.

Angående stighudar skulle jag ta det om jag drar pulka, använder det som fästvalla (Åsnes) eller om jag planerade skidbestigningar / toppturer. Skulle alltså inte ta det på en "fast and light"-tur (som verkar vara ditt mål) som mestadels går i dalgångar / på platten.

Bra tips! Har en trangia 0.8l jag överväger, egentligen främst för att jag tror alu är bättre/hållbarare än titan. Har använt 0.8 förr och tycker det funkar även om större såklart är bekvämare.

Har testat sovsystemet. Säckarna ger lite extra värme i och med pertexlagret mitt i och de är måttsydda som ett system. Tror du har rätt i liggunderlagen borde kanske ha nåt bättre. Så stor investering bara för nåt jag typ aldrig kommer använda. Skulle va ett bättre cellplast, eller att jag tar ett till jag har hemma.

Blir nog å skippa stighudar, verkar rimligt!
 
Mitt tält blir tyngre på vinterturer p.g.a långa snöpinnar, de små som brukar följa med är inte mycket att ha på vintern.

Jag har några små nylonpåsar att gräva ner, väldigt lätt. Här även använt vanliga tältpinnar på sommarglaciärer, tvärställda nedgrävda och tillplattad. Sitter som berget när det fryser ihop
 
Fovve och mekkelund: tror ni inte tänker på hur kort turen är. 3 dagars väderprognos brukar va någorlunda tillförlitlig. Jag har över 100 långhelger vinterfjällklättring senaste 7 åren och tycker vädret brukar kunna avvika lite jmf prognos. Men har aldrig varit med om storm när det är mält sannolikt bra väder. Iallafall inte med en så färsk väderprognos

Vet att distansen är lång. Men jag tror att det är med god marginal för mig i bra före. Tänker att skidor går lite snabbare än till fots i bra förhållanden och jag har avlagt betydligt längre sträckor till fots.

Tältet är typ som ett nallo men i lite tunnare tyg. Har använt det mkt på glaciärer i alperna. Lite omständighet med tunneltält men det funkar
 
Spännande turplan och kul att du tänker annorlunda. Var på din vakt bara angående vintervädret. När vi var i Rapadalen förra vintern slog SMHI´s prognos väldigt fel tidsmässigt.

Tänk på att Guophervagge anses lavinfarlig i östra delen om lavinfara råder (ej själv varit där vintertid).

Från Aktse till Salto kan du förbeställa skoterskjuts!
 
Spännande turplan och kul att du tänker annorlunda. Var på din vakt bara angående vintervädret. När vi var i Rapadalen förra vintern slog SMHI´s prognos väldigt fel tidsmässigt.

Tänk på att Guophervagge anses lavinfarlig i östra delen om lavinfara råder (ej själv varit där vintertid).

Från Aktse till Salto kan du förbeställa skoterskjuts!

Exponerat för laviner från närliggande massiv då? För jag antar en själv inte kommer utlösa lavinen nere i dalen?
 
Förundrad

Hej Karl-Johan
får jag ställa en fråga som handlar om varför, väl medveten om att jag helt saknar vinterfjällerfarenhet. Den är uppriktig ställd.

Varför vill man överhuvudtaget göra en så forcerad tur genom Sarek? Jag föreställer mig att det kan vara en fantastisk upplevelse (ävensom riskfylld och utmanande) så varför göra den på två dagar? Hinner du uppleva storslagenheten, ta in och njuta tystnad och stillhet - allt det som fjällen ger oss?
undrar Cecilia
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pirak Skida från Kaitum -Vakkotavare Turskidåkning 6
zoubolo Single Camber Bc Skida Turskidåkning 2
Moga Gammal bindning på ny skida? Turskidåkning 3
Robox För sent att skida mitten april? Abisko. Turskidåkning 13
Babsan Jämtland Skida sträckan Storulvån - Storerikvollen på en dag? Turskidåkning 2
jiwe Skida längs Kungsleden? Turskidåkning 9
alexz skida svenska fjällkedjan Turskidåkning 25
123411563 Skida över bottenviken Turskidåkning 31
jonsa Längd på skida? Turskidåkning 2
Vilken skida Rago eller E99? Turskidåkning 2
jagjordi Accessing Sarek from Suorva Turskidåkning 1
kmsellin På tur aldrig sur - söker sällskap igenom Sarek Turskidåkning 1
vandrafjäll Mer tips än tur, Sarek 2022 Turskidåkning 11
kmsellin Förslag på upplägg på tur genom Sarek i slutet av mars Turskidåkning 18
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min vintertur. Sarek Feb/Mars Turskidåkning 14
vandrafjäll Nån som ska till Sarek nu? Turskidåkning 4
vandrafjäll Jag vill tacka och dela med mig av min vintertur i Sarek Turskidåkning 46
friluftsinorr Sarek mars 2017 turförslag Turskidåkning 7
Bomaye Sarek i mars eller april? Turskidåkning 4
Skare i Åre Sarek i maj? Turskidåkning 1
davst Vintertur i Sarek - liten film Turskidåkning 24
Moltebaer Ej-STF-stugor (i Sarek) Turskidåkning 7
majjen Sarek från väster nästa vinter? Turskidåkning 16
Almgren Man död i Sarek Turskidåkning 20
evets Snow Flapping through Sarek Turskidåkning 8
evets Sarek NP: rivers and lakes dangers Turskidåkning 1
susanvanduijl Isläget i Sarek och turtipps Turskidåkning 3
davst Film vintertur i Sarek Turskidåkning 7
tonymakkaroni Snø i Kvikkjokk og Sarek Turskidåkning 1
luktafotogen Förhållanden i Sarek, slutet på April? Turskidåkning 3
Vandrare Turförslag Sarek i April? Turskidåkning 1
majjen Sarek under vårvintern - Tips önskas Turskidåkning 13
majjen Vinteringångar till Sarek? Turskidåkning 24
Charlotte_LL Förslag på första-vinter-tur Sarek? Turskidåkning 10
dave1 Midvinter i Sarek Turskidåkning 21
majjen Sarek på skidor Turskidåkning 36
lotta-lisa Tips från Sarek farare önskas! Turskidåkning 3
skotbjorn STF:s iglootur i Sarek v17 Turskidåkning 1
Tko Suorva-Sarek Turskidåkning 5
Mr Sarek Sarek Turskidåkning 0
hebbe Snö i Sarek? Turskidåkning 10
nylob Sarek efter påsk. Turskidåkning 0
deopepsi TURTIPS SAREK ÖNSKAS Turskidåkning 1
stefan77p Tips SAREK vintertur Turskidåkning 20
Påsktur i Sarek Turskidåkning 5
Skidtur, Padjelanta och Sarek ? Turskidåkning 2
info om Sarek Turskidåkning 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...