Norrmän med stora knivar på ryggsäcken - varför?

Under påsken var jag och sambon uppe i jämtlandsfjällen och träffade på en hel del glada och trevliga norrmän.

Jag la då märke till att flera av våra norska vänner hade en samekniv modell större hängande utanpå sin lilla turryggsäck.

Jag fick inte tillfälle att fråga om varför dom hade detta utan vänder mig nu till utsidans läsare.

Vad är orsaken till denna - för de flesta svenska turåkare - udda utrustningsdetalj. Är det någon omständighet i hyttorna eller en norsk variant av "fjällsäker" som rekomenderar en rejäl samehuggare?
Eller var det bara en tillfällighet att hälften av norrmännen hade dessa med sig?


OBS! Låt för guds skull inte detta bli en diskussion om stora knivar eller knivarnas utforming.

Ulf
 
En del använder brytbladskniv och förstår inte vitsen med Mora. Andra använder Mora och förstår inte vitsen med F1. Åter andra använder F1 och förstår inte vitsen med en samehuggare. Bäst är nog om någon som använder samehuggare får svara, precis som de som använder F1 bäst svarar på varför de använder en sådan stor kniv istället för Mora;-)

Raskesven
 
Det beror på att Samer i Norge är förebilder för Norska utemänniskor. Dessutom är storkniven bra att ha om man vill bära med sig en sådan. Jag föredrar yxa.
 
Förtydligande

Det var väl mer en fråga om varför just norrmännen hade med i sig stora samehuggare än om samehuggaren var bra att ha eller inte.

Ulf


Raskesven; sa:
En del använder brytbladskniv och förstår inte vitsen med Mora. Andra använder Mora och förstår inte vitsen med F1. Åter andra använder F1 och förstår inte vitsen med en samehuggare. Bäst är nog om någon som använder samehuggare får svara, precis som de som använder F1 bäst svarar på varför de använder en sådan stor kniv istället för Mora;-)

Raskesven
 
Re: Förtydligande

Schneeberger; sa:
Det var väl mer en fråga om varför just norrmännen hade med i sig stora samehuggare än om samehuggaren var bra att ha eller inte.

Ulf


Raskesven; sa:
En del använder brytbladskniv och förstår inte vitsen med Mora. Andra använder Mora och förstår inte vitsen med F1. Åter andra använder F1 och förstår inte vitsen med en samehuggare. Bäst är nog om någon som använder samehuggare får svara, precis som de som använder F1 bäst svarar på varför de använder en sådan stor kniv istället för Mora;-)

Raskesven
Jag tror att det att Rasken ville säga, var att knivbärare, oavsett kniv, är inskränkta människor. :)

/Håkan
 
Men allvarligt, är inte en stor kniv ganska bra om man behöver skära ut snöblock för att bygga en igloo?

Vi svenskar sitter och huttrar med termosljummen minestrone i en vindsäck, medan norrmänen myser med torkat sälkött i en rund och fin igloo på sina turer.
 
tog mig friheten att saxa frågan till ett norskt forum;

"Samekniven kan vel virke stor,tung og umoderne for mange Multi-fuel-carbon-titan-frysetørket-ekspedisjons-membran-lightweight folk."

eller

Stor samekniv utenpå en liten dagstursekk høres ut som en lokal variant. Kanskje et mystisk behov for å markere seg litt når man er ute i den store, eksotiske verden og risikerer å møte på skumle "innfødte" fra broderfolket i øst?

se: http://www.friluftsliv.no/diskusjon.php
 
Re: Re: Förtydligande

Håkan K; sa:
Jag tror att det att Rasken ville säga, var att knivbärare, oavsett kniv, är inskränkta människor. :)

/Håkan

Sen så finns det ju dem av oss som har varit lite överalt i knivlandskapet och testat det mesta i knivväg och gärna tar med os en 4-5 knivar och en yxa om det inte var för att man ska bära skiten också...

...nåja iglovarianten låter ju facktiskt inte så dum även om jag kan se många andra (lättre) verktyg för det!

/F
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...