Sylarna v36 (september) i 2 veckor, snö?

Hej!

Brukar oftast vandra i början av augusti i fjällen. Men nu blir det planerat en senare färd som sträcker sig i början av september. Beräknad tid är 2 veckors vandring.

Ska tälta och förhoppningsvis inte stötta på så mycket människor :)

Har någar frågor till er som har mer erfarenhet av fjällen i september:

* Kommer inte ha med mig någon vinterutrustning, därav frågan: hur mycket snö brukar det falla i september månad? Använder vanliga vandringskängor.

* Sovsäckan har en komforttemp på ca 0, räcker det eller behöver jag förstärka med lakan, pratar vi minus eller strax under nollan?

Kommer ringa till fjällstationen samt hålla koll på vädret. Men skulle uppskatta en generell överblick hur fjällen är i september månad.

Tackar som vanligt!
 
Jag kan inte svara på alla frågor, men kan dela med mig av mina observationer. Har gått triangeln sista helgen i september senaste två åren. Ingen av gångerna har vi fått någon snö alls, däremot skaplig nattfrost ena året. Men jag träffade en kille i bastun som berättade att de något tidigare år haft 15cm snö en morgon när de gick. Det kan också vara riktigt fint väder och varmt. För två år sedan hade vi drygt 20 grader och vindstilla.
 
Fina höstfärger med lite tur...

Första vecka i September kan vara precis hur fin som helst och med lite tur kan ni/du få se hela fjället i höstskrud. Detta är dock osäkert, vissa år kommer den riktiga höstprakten först i mitten av September.

Om vi talar om slutet av September finns det helt klart risk för snö, men så tidigt som första veckan i September har jag aldrig varit med om att det kommit snö som legat kvar och då har jag väl varit i Jämtlandsfjällen något 20-tal gånger den tiden på året.

Så svaret på fråga 1 är att vandringskor är det enda rätta :). Om man beger sig på topptur får man iofs räkna med att det kan vara väldigt halt.

Vad det gäller fråga två så beror det ju väldigt mycket på hur varm man är. Inne i tältet, där det ofta är ett par grader varmare än utanför, blir det ytterst sällan speciellt mycket under nollan. Däremot är hösten en tid på året där det ofta är mycket mycket hög luftfuktighet. Så jag brukar ha med mig min Marmot Plasma höstsäck som har -8 i komforttemperatur. Då har man lite marginal om/när sovsäcken blir lite fuktig mitt på natten .... man ser givetvis till att torka den på dagen sen!!!

Generellt sett är September lite av en favorittid på året med alla höstfärgerna, sällan några mygg och faktiskt ganska ofta riktigt bra väder.

/ Stefan
 
Hejsan,

Är ofta i fjällen mellan Funäs och Helags och jag kan inte riktigt minnas att det har varit snö så tidigt som första veckan i September. Ny ligger Sylarna lite längre norrut, men jag tror inte att du kommer överraskas av några större mängder snö. Inte heller långtidsrapporten på YR visar på någon snö: https://www.yr.no/sted/Sverige/Jämtland/Sylarna/langtidsvarsel.html

September är en vacker tid i fjällen och jag är övertygad om att du kommer få en fin vandring men... Fjällen är fjällen och det kan ändra sig snabbt. Var uppmärksam på väderomslag och ha en plan för vad du gör om snön plötsligt börjar vräka ned. Det är dock troligare att du kommer uppleva regn och rusk än snöstorm så lägg någon buffertdag där du kan ligga kvar i tältet och avvakta bättre väder.

Du kan nog räkna med att det kan bli några minusgrader på natten, särskilt om du planerar tälta uppe på högre höjder. Någon typ av liner till sovsäcken och rejäla underkläder är något jag skulle ha med i alla fall. Men allt beror på hur varm du är och hur känslig du är för kyla när du sover. Det är aldrig roligt att frysa i tält.....

//lasse
 
Det kan bli hur som helst.
2012 gick jag första veckan i september, då föll det en massa snö uppe vid Gåsen stugan. Men då gick vi ner från berget, till Gåsens rastskydd på lägre höjd och där föll all nederbörd som regn istället, och vi kunde på så vis slippa tälta i snö.

Samma veckonummer 2014 i Lunndörrsfjällen gick vi i kortbyxor och svettades..
 
Jag har gått där en långhelg i mitten på september. Första dagen strålande solsken o svag vind så vi gick i shorts. Andra dagen tvärblåste det, under tio grader i luften, tredje dagens morgon var det minusgrader med lite snö på marken.

Med tanke på att du ska på en två-veckorstur utgår jag från att du inte räknar mössa och vantar som vinterutrustning utan generell fjällutrustning dvs det kommer med?

Du klarar dig säkert med en sovsäck med komforttemperatur 0 grader. Du får väl ta på underställ och mössa om du fryser, och i värsta fall räkna med dålig sömn :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
Walters Sylarna sommar Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
Consultra Fjällstationsvandring (Helags-Sylarna) i september - vill man ha med tarp? Fjällvandring 16
felixb Kläppen-Helags-Sylarna och tillbaka på 4 dagar? Fjällvandring 10
Ralphandersson Annat än Helags och Sylarna för wow-känsla? Fjällvandring 4
Yve Sylarna runt? Fjällvandring 4
FamHolst Gåsen, Sylarna, Helgas Fjällvandring 7
Jonas Renemar Sylarna, Helags bergsvandring Fjällvandring 5
m490c Sylarna med omnejd utan gaskök... Fjällvandring 13
Sandnes94 Helags och sylarna Fjällvandring 12
dibblah STF har (delvis) förstört Sylarna Fjällvandring 428
Andreas84 Sylarna runt Fjällvandring 7
olleeriksson Tips inför vandring Nedalshytta - Sylarna Fjällvandring 6
JuliaL1 Sylarna från Norska sidan? Fjällvandring 11
snuffle Storulvån-sylarna-gåsen-stendalen-Vålådalen Fjällvandring 1
andreaze Rekordvarmt vid sylarna Fjällvandring 1
JohannesA Samåkning/vandring Åre/Sylarna i början av augusti?? Fjällvandring 0
andreas.lindholm.5 Helags - Sylarna Fjällvandring 8
ksl65 Bestiga Sylarna i Oktober? Fjällvandring 8
DrJ Vålådalen-Gåsen-Helags-Sylarna-Vålådalen? Fjällvandring 11
roYal Hur är läget i Sylarna? Fjällvandring 2
davidvpt 5 dagar runt Sylarna eller Sarek? Fjällvandring 23
68678 Helags -Nedalshytta -Sylarna Fjällvandring 3
marinelady Ensamvandring: Helags-Sylarna-Gåsenstugorna-Helags Fjällvandring 2
Noahspappa Storulvån - Sylarna eller Ljungdalen - Helags Fjällvandring 7
olastefan storulvån-sylarna- blåhammarn Fjällvandring 4
Noahspappa Kläppen - Helags - Sylarna - Helags - Kläppen Fjällvandring 9
Kodiaken Runda Sylarna Fjällvandring 2
kpn Från Nedalshytta till Sylarna med barn Fjällvandring 4
Onesport Tips runt Sylarna Fjällvandring 2
Patrik_L Hur ta sig till Sylarna från annat håll än Enafors? Fjällvandring 12
andreaze Planerna för nya sylarna Fjällvandring 49
maximiriam Bestiga Sylarna på 1 dag? Fjällvandring 18
greendanger Död funnen vid Sylarna Fjällvandring 7
viro sylarna-helags genom ekorrdörrn Fjällvandring 5
Lasse Be Upp på Helags och Sylarna, och ner Fjällvandring 0
Notorious Frepps Sylarna i Juni? Fjällvandring 14
greendanger Ungdomar vilse vid Sylarna Fjällvandring 17
robrox Vandra med vagn till Sylarna Fjällvandring 11
eliaz Myggsitationen i sylarna nu? Fjällvandring 3
Elvah Vandringstips Sylarna, Ekorrdörren, Gåsen, Holkendurrie? Fjällvandring 4
Mr. O Snöläget i Sylarna-Blåhammaren Fjällvandring 3
planck Storulvån - Sylarna - ? Fjällvandring 8
MarieJ Kortare, lättillgänglig fjällvandring, helst inte Sylarna...? Fjällvandring 12
jimtoy Traversera Sylarna? Fjällvandring 1
caje83 Enkla toppturer sylarna (sommar) Fjällvandring 2
niklaz Historiskt fjällväder Sylarna? Fjällvandring 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.