Vattenanalys, vem och hur dyr?

Tjena.
Jag köpte en Katadyn BeFree-flaska i våras. Det blev test av filteringen i början av Juli då jag gjorde en tvådagars utflykt. Hittade ett par bäckar med rinnande vatten och filtrerade. Överraskad av att det smakade så gott efteråt, nåja hur gott 25-gradigt vatten nu egentligen är. Nu kokade jag vattnet efter filtreringen då jag ändå skulle laga mat, och fixa kaffe.
(Jag gick Bruksleden från Skinnskatteberg till Trummelsberg och tillbaka)

Men nyss fick jag en idé: att fylla 2 provflaskor med vatten från Mälaren varav den ena ofiltrerad och den andra med filtrerat i rent vetenskapligt syfte. Mälaren dels för att jag bor vid den och dels för att sjövattnet är allt annat än klart...

Min fråga. Vem gör sådana analyser utan att jag konkar på kuppen?
 
Du måste klorade tvättade provflaskor till att börja med.
Provtagningen är inte bara hålla ner i vattnet och fylla, rena händer i nya rengummihandskar så att du inte kontaminerar provet.
Kylförvaring direkt.
En kemisk analys gör t ex Vattenteknik, se efter kontor på nätet.
En organisk analys med gasspektografi säger givetvis mer och det gör även prislappen.
Jag jobbade ett tag med industrivatten och vi hade en högskola som gjorde de senare analyserna åt oss. Vi körde på månadsräkningsbasios och bokhållning var inte mitt bord.

Två prover blir ingen vetenskap. En bekant till mig var återvinningsingenjör och hennes provserier för snitt låg ca 104, 2 per källa och ett i veckan. Hon tittade på många deponier. Det blev vetenskap.

go tur
 
På mitt gamla jobb behövde vi ta vissa vattenprover ibland och då använde vi alcontrol vill jag minnas, numera verkar de heta synlab. Där fick man en väska med posten som innehöll allt som behövdes för aktuell provtagning, man gjorde proverna enligt instruktion och skickade sedan tillbaka väskan. Detta är 6-8 år sedan så upplägget kan vara helt annorlunda nu.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MrP Vansinnigt dyr leksak! Allmänt om friluftsliv 23

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.